خبرگزاری کار ایران

نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

مواضع معتدل سلطنت عمان نقش این کشور را در مسائل دیپلماتیک پررنگ کرده است/ مسیر تنش‌زدایی سلطان قابوس ادامه خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۳۳۹

سفیر پیشین کشورمان در عمان با تاکید بر اینکه رفتارهای محافظه‌کارانه و مواضع معتدل سلطنت عمان در مسائل منطقه‌ای و جهانی نقش این کشور را طی چند سال اخیر در حوزه دیپلماتیک و میانجی‌گری میان کشورهای منطقه پررنگ‌تر کرده است، گفت: سفرهای متعدد سلطان قابوس به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات های مکرر با مقام معظم رهبری و تبادل نظر پیرامون مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و سفرهای متعدد روسای جمهور ایران به عمان حاکی از عمق روابط دوجانبه دوکشور است.

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به خبر درگذشت سلطان قابوس، پادشاه سلطنت‌نشین عمان در خصوص عملکرد وی در خاورمیانه و همچنین مناسبات دو کشور گفت: سلطان قابوس، پادشاه عمان نسبت به سایر حاکمان و پادشاهان کشورهای عربی بیشترین طول دوران زمامداری را داشت. وی در مدت ۵۰ سال حکومت خود توانست کشور عمان را به سمت توسعه و پیشرفت اقتصادی هدایت کرده و با بهره‌گیری از منابع انرژی ناشی از درآمدهای نفتی و جهان‌گردی زیرساخت‌هایی را ایجاد کند؛ به طوری که می‌توان گفت عمان یکی از کشورهای در حال توسعه حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تلاش سلطنت عمان در جهت مدرن سازی نظام آ‌موزشی، کاهش شکاف‌های طبقاتی و اجتماعی و گسترش بنادر کشتیرانی و تسهیل حمل و نقل و تجارت و توسعه نسبی و رفاه عمومی، سلطان قابوس را به یکی از محبوب‌ترین رهبران کشورها در میان مردم تبدیل کرده است. پادشاه فقید عمان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نوعی ثبات توام با اصلاحات محافظه‌کارانه را دنبال کرده به طوری که درجریان بهار عربی که تنش‌های محدودی در کشور عمان به وجود آمد، این کشور با کمترین عوارض و پیامدها، بحران را پشت سر گذاشت.

وی افزود: البته علیرغم تلاش سلطان برای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد مشاغل دولتی همچنین کاهش نابرابری‌ها وعده تبدیل نظام سلطنتی پادشاهی به یک پادشاهی مشروطه چندان عملی نشد و نگرانی مردم عمان به واسطه وجود فساد اداری و انباشت ثروت در دست نزدیکان پادشاه موجب به وجود آمدن برخی نارضایتی‌ها شد.

سفیر پیشین کشورمان در عمان با تاکید بر اینکه رفتارهای محافظه‌کارانه و مواضع معتدل سلطنت عمان در مسائل منطقه‌ای و جهانی نقش این کشور را طی چند سال اخیر در حوزه دیپلماتیک و میانجی‌گری میان کشورهای منطقه پررنگ‌تر کرده است، گفت: سفرهای متعدد سلطان قابوس به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات‌های مکرر با مقام معظم رهبری و تبادل نظر پیرامون مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و سفرهای متعدد روسای جمهور ایران به عمان حاکی از عمق روابط دوجانبه دوکشور است.

وی افزود: امروز نیز انتخاب هیثم بن طارق به عنوان جانشین سلطان قابوس که پیشتر مسئولیت وزارت فرهنگ و میراث فرهنگی را در کشور عمان به عهده داشته است، نشان می‌دهد مسیر تنش‌زدایی و رفتار محافظه‌کارانه سلطان قابوس در سلطنت عمان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: روابط حسنه و توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و تجاری میان ایران و عمان در سال‌های بعد از انقلاب و به ویژه چند سال گذشته و همچنین داشتن مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی میان دو کشور همسایه و تلاش رهبران و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان برای بسط روابط و گسترش مناسبات در حوزه‌های مختلف نقش سازنده و تاثیرگذار دو کشور در حل و فصل مناقشات منطقه‌ای و همکاری‌های نزدیک و صمیمانه میان دو دولت و همچنین حسن نیت متقابل نویدبخش توسعه بیشتر و همکاری‌های عمیق‌تر و جدی‌تر میان تهران و مسقط خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز