خبرگزاری کار ایران

حاجی زاده:

بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم/ گردن ما از مو باریک‌تر است

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۲۹۱

فرمانده هوا فضای سپاه گفت: گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیریند مطیع اجرای آن هستیم.

به گزارش ایلنا، سردار حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه در نشست خبری با اشاره به خطای انسانی صورت گرفته در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین بنده در غرب کشور بودم و بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا خبر را شنیدم و هنگامی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده است واقعا برای خودم آرزوی مرگ کردم.

وی ادامه داد: ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی‌مان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت در مقابل دوربین‌ها ظاهر شدیم تا توضیح بدهیم.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه بررسی می‌شود و اطلاعات کامل می‌شود در همین ابتدای صحبتم می‌گویم ما گردنمان از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر گونه تصمیمی مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

فرمانده هوافضای ادامه داد: در ارتباط با شرح این حادثه باید بگویم بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات آن را رصد می‌کردیم و احتمال درگیری در منطقه نسبت به خیلی سال‌ها بالا بود یعنی از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز چنین شرایطی را شاهد نبودیم.

وی تاکید کرد:‌ احتمال درگیری بسیار بالا بود هم آمریکایی‌ها آماده‌باش صد در صد بودند و هم نیروهای مسلح ایران در آماده‌باش بودند. ضمن اینکه آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند، ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند به همین دلیل تمامی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده‌باش صد در صد بودند که طبیعتا سامانه‌های مستقر در تهران در همین شرایط به سر می‌بردند.

حاجی‌زاده ادامه داد: آنچه که در بررسی‌های ما انجام گرفت و دوستان ما توضیح دادند این بود که شب حادثه یا از همان دم غروب وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی قرار دادیم یعنی در بالاترین سطح از آمادگی بودیم و به سامانه‌ها این شرایط ابلاغ شد.

وی افزود: در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد، یعنی اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود همین حادثه‌ای که توسط آن رقم خورد در اطراف "بیدگنه" مستقر می‌شوند و در چندین مرحله این آماده‌باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده‌باش است به همه شبکه تاکید می‌شود و تمامی سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آماده‌باش به سر می‌بردند.

فرمانده نیروی هوافضا با بیان اینکه به این سامانه‌ای که درگیر شده چندین بار اعلام می‌شود موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، گفت: در یکی دو مرحله هم تاکید شد که کروزها در مسیر هستند و آمادگی داشته باشید، سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند و فقط کافی بود یک شاستی فشار داده شود.

حاجی زاده ادامه داد: سامانه‌ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته با اپراتورش مصاحبه شده که به زودی منتشر خواهد شد. او اظهار کرد ما چندین بار درخواست کردیم فضای کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحا می‌گویند فضا باید (کلیر) پاک شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط ۳-۳ درخواست‌ها انجام می‌شود حال به واسطه بعضی از ملاحظات شاید این کار را عزیزان ما دنبال نمی‌کنند یعنی پروازها در شرایط جنگی هم گاهی ادامه پیدا می‌کنند و در آن لحظاتی که این اتفاق افتاد این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر با هدفی روبرو می‌شود که کروز تشخیص داده می‌شود. اپراتور موظف بوده است در این شرایط تماس بگیرد و تاییدیه لازم را دریافت کند. خبط اپراتور از همین نقطه است.

فرمانده هوافضا ادامه داد: در آن شرایط ظاهرا خط ارتباطی اپراتور دچار اختلال می‌شود حالا یا سامانه‌های جمین باعث شده یا شبکه شلوغ بوده است به هر ترتیب نمی‌تواند ارتباط بگیرد او ۱۰ ثانیه فرصت داشته است تصمیم بگیرد و به هر حال می‌توانسته تصمیم بگیرد بزند یا نزند که در این شرایط متاسفانه این تصمیم بد را می‌گیرد و موشک شلیک می‌شود.

وی ادامه داد: با تصمیم اپراتور موشک شلیک می‌شود این اتفاق نادر می‌افتد هواپیما مورد هدف قرار می‌گیرد.

حاجی زاده گفت: عزیران هواپیمایی کشور اول دفاع می‌کردند و می‌گفتند اصابت موشک نیست من عرض می‌کنم آنها بر اساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و از این حادثه خبری نداشتند من صبح چهارشنبه بلافاصله به مسئولان اطلاع دادم و گفتم هدفی را زدیم ولی همزمانی این مساله من را به شک انداخت از غرب کشور راه افتادم به مسئولان زنگ زدم گفتم احتمال می‌دهم هواپیمای خودی را زدیم. در همین راستا ستاد کل نیروهای مسلح تیم بررسی حادثه را تشکل داد و افراد دخیل در این حادثه را قرنطینه کردند ما در آن زمان اجازه نداشتیم چیزی را به کسی بگوییم.

فرمانده هوا فضای سپاه گفت: ما اطلاع‌رسانی را انجام دادیم اما لازم بود بررسی‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: دلیل آن‌که چند روز طول کشید تا این خبر رسانه‌ای شود برای این نبود که خبر کتمان شود؛ بلکه روال این است که ستاد کل بررسی کند. روز جمعه اطلاعات جمع و مشخص شد واقعه چه بوده است. عده‌ای در این قضیه خبط و خطا داشتند و طبیعتا بعد از آن بود که خود ستاد کل اقدام به رسانه‌ای کردن ماجرا کرد.

حاجی تاکید کرد: در اولین ساعتی که مطلع شدم به مقام‌ها اطلاع دادم، آن هم به واسطه این که باید بررسی می‌کردند دیگر از این جا به بعد مربوط به ستاد کل بود که ظرف ۴۸ ساعت اطلاع‌رسانی را انجام دادند.

وی خاطر نشان: عزیزان ما که در سازمان هواپیمای کشوری این خبر را رد می‌کردند بر اساس دانسته‌های خودشان آن را رد می‌کردند آنان تقصیری نداشتند درست عمل کردند. هرچه تقصیر است به عهده ما است. هواپیما در مسیر بوده است؛ هواپیمایی کشور درست عمل کرده است اگر خبط و خطایی بوده یکی از عوامل ما انجام داده است که باید جوابگو باشند.

فرمانده هوا فضای سپاه ادامه داد: بعداز بررسی دوستان نتیجه را اعلام کردند، هواپیمای کشوری نظامی  نیستند تصورشان این است اگر هواپیمای موشک بخورد باید در آسمان منهدم شود اما این هواپیما منهدم نشده است دور زده و قصد بازگشت داشته است؛ دلیلش موشک کوتاه برد است که مجاورتی عمل می‌کند، این موشک چون مجاورتی بوده این هواپیما فرصت پیدا کرده مسیری را طی کند در هوا متلاشی نشده است بلکه روی زمین متلاشی شده است.

وی تاکید کرد: کسی در هواپیمای کشوری از موضوع مطلع نبوده است و نیروهای مسلح قصد پنهان کاری نداشتند. ما از این حادثه متاسف هستیم و با خانواده‌های شهدا غم زده و شریک غم آن‌ها هستیم. این‌ها هزینه شطینت‌ها و التهابات در منطقه است آن شب ما آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم.

سردار حاجی زاده گفت: در آن زمان در غرب کشور حضور داشتم و در شرایطی بودیم که با وجود هواپیماهایی که در منطقه حضور داشتند و احتمال شلیک کروز بود خودمان را آماده حمله همه جانبه کرده بودیم اما به دلیلی یک اشتباه این حادثه به وجود آمد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شد با توجه به وضعیت کشور از پرواز‌های تجاری و مسافری کشور جلوگیری به عمل آید؟، گفت: نمی‌خواهم کسی را متهم کنم و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در حال بررسی موضوع هستند اما از دید من زمانی که شرایط جنگی می‌شود این باید توسط مسئولان به هواپیمایی کشوری اعلام می‌شد که نشده است؛ مقصر این اعلام نشدن نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری است بلکه مقصر اعلام نشدن شرایط نیروهای مسلح هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز