خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور سردار سلیمانی در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بود/ ترامپ مرتکب یک فاجعه سیاسی شد/ ایران و آمریکا به دنبال تنش بیشتر نیستند

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۸۰۵

استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو ترور سردار سلیمانی را فاجعه سیاسی دانست و تاکید کرد: ترامپ نگران بود مبادا به خاطر عدم پاسخگویی به حمله صورت گرفته به سفارت آمریکا مورد تمسخر جمهوری‌خواهان قرار بگیرد.

 پروفسور «ماروین زونیس» استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو است، وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا پرداخت.

ترور سردار سلیمانی یک خطای استراتژیک و فاجعه سیاسی است 

وی در ابتدا در مورد ترور شهید سپهبد سلیمانی گفت: این یک خطای استراتژیک و یک فاجعه سیاسی توسط پرزیدنت ترامپ بود. به نظر می‌رسید که ترامپ از این که مورد تمسخر جمهوری‌خواهان در مورد عدم پاسخگویی به حمله به سفارت آمریکا قرار بگیرد، نگران بود و نمی‌خواست انتقادهای آن‌ها را داشته باشد اما از طرفی هم به نظر می‌رسد که او هیچ فکری در مورد اینکه استیضاح وی چه عاقبتی با این اقدام خواهد داشت، نکرده است. 

زونیس تاکید کرد:‌ لازم به ذکر است که آخرین افسر نظامی خارجی که مورد هدف آمریکا قرار گرفت در اوج جنگ جهانی دوم بود که ایالات متحده آمریکا هواپیمای حامل دریاسالار یاماموتو ، فرمانده ژاپن را مورد حمله قرار داد به طور خلاصه، ترور سلیمانی عملی است که تقریباً در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بوده و احتمالاً طبق قانون ایالات متحده غیرقانونی است.

وی در ادامه در مورد عواقب این ترور گفت: مسئله مهم انتقام‌جویی وعده داده شده توسط رهبر ایران بود. توپ در زمین تهران بود و باید تصمیم می‌گرفت که چگونه به ترور سردار سلیمانی پاسخ دهد. ایران قبلاً اعلام کرده بود که سانتریفیوژهای جدید به کار خواهند افتاد. این به وضوح تلاشی برای پیام‌رسانی است - به ویژه برای اروپایی‌ها.

زونیس گفت: حس کمی خوش‌بینانه من این است که ترامپ به حملات علیه تجهیزات آمریکا، ممکن است هیچ واکنش جدی نشان ندهد. اعتقاد دارم که نه ترامپ و نه ایران به دنبال تنش بیشتر نیستند. 

استاد دانشگاه شیکاگو در ادامه در مورد اظهارات متناقض ترامپ در مورد تمایل برای درگیری با ایران گفت: او حساسیت استراتژیکی ندارد و متفکر بسیار ضعیفی  است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ترور نقض حاکمیت عراق است یا خیر؟ گفت: البته که این طور است البته ترامپ به حاکمیت عراق و یا ایران و یا هر کشوری غیر از خود بی‌تفاوت است.

زونیس افزود: این اتفاق برای ایران خیلی بد است و برای آمریکا نیز اصلا خوب نیست. اقدام احمقانه ترامپ، خطر را به شدت افزایش داد. 

پیام‌های توییتری ترامپ را به راحتی می‌توان نادیده گرفت

وی هم چنین در مورد پیام‌های ترامپ در توییتر گفت: او به وضوح فکر نمی‌کند. هرچیزی که توییت می‌کند را می‌شود نادیده گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز