خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان:

امنیت از خارج نمی‌آید، خودمان باید امنیت را تامین کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۵۵۲

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفت: امنیت از خارج نمی آید و خودمان باید امنیت را تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد کرزی صبح امروز در مجمع گفت‌وگوی تهران گفت: حمله آمریکا که منجر به شهادت سردار عزیزمان، قاسم سلیمانی شد، به ملت بزرگوار و دوست‌‌مان، عمیقا تسلیت می‌گویم. ایران و افغانستان دو کشور نزدیک به یکدیگر هستند. زبان، تاریخ، فرهنگ و هنر این کشورها نزدیک و مشترکند.

وی با بیان اینکه ملت ایران چهل سال است که میزبان هم‌وطنان ما است و من نسبت به این مسئله بسیار سپاسگذارم، اظهار داشت: امروز در حالی به تهران سفر می‌کنیم که اتفاق ناخوشایندی رخ داده است. ملت افغانستان در تأثر ملت ایران احساس همدردی می‌کند چون ما مردم افغانستان چنین دردی را سال‌ها است احساس می‌کنیم و این همدردی از قلب و احساس ماست.

رئیس‌جمهور سابق افغانستان ادامه داد: امنیت در منطقه ایجاد نمی‌شود مگر آنکه خود ما با یکدیگر همکاری کنیم. نجات، ثبات و امنیت و ترقی ما در تفاهم و همکاری و شراکت ما نهفته است. امیدواریم با تمام مشکلات و تجربیات به ویژه تجربه تلخ چند روز قبل، آمریکا راه معقول را در پیش بگیرد، هم برگشت مناسبات دوستانه با ایران و هم برگشت به تعهدات‌شان در کشورهای منطقه مانند افغانستان و برجام.

کرزی خطاب به اروپا تصریح کرد: امیدواریم اروپایی‌ها در شراکت با روسیه و چین اقدامات موثرتر و محکم‌تری بردارند و از حق دفاع کنند و کوشش کنند آمریکا به برجام برگردد و راه صلح و تفاهم را در پیش بگیرد.

وی با بیان اینکه افغانستان با ابتکار روسیه نشست مهمی درباره صلح برگزار کرد، خاطرنشان کرد: آمریکا هم برنامه‌ای درباره صلح دارد ولی امیدواریم آمریکا صمیمت و راستگویی خود را از طریق همکاری راستین با مردم افغانستان و کشورهای منطقه مانند روسیه، پاکستان و چین و... نشان دهد. آرزوی ما صلح و ثبات در منطقه به ویژه افغانستان و ایران است.

کرزی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان گفت‌وگوی درون منطقه‌ای را عمیق کرد؟ گفت: سال ۲۰۰۱ بعد از حمله تروریستی به ساختمان‌های بلند نیویورک، آمریکا به افغانستان حمله کرد که مورد تایید سازمان ملل متحد و کنفرانس بن قرار گرفت. در آن اجلاس بزرگ که افغان‌ها هم حضور داشتند، کشورها اجماع داشتند. کشورهایی که با آمریکا درباره مبارزه با تروریسم و صلح و ثبات اختلاف داشتند هم با آمریکا همکاری کردند.

وی با بیان اینکه ایران کشور مهم در منطقه‌ است و با آمریکا اختلاف زیاد داشت ولی در آن اجلاس حاضر شد و با کشورهای بزرگ برای استقرار صلح و ثبات در منطقه کوشید، اظهار داشت: نتیجه آن، ایجاد دولتی است که من رئیس‌جمهور آن شدم و آغاز زندگی جدید و تدوین قانون اساسی شد اما دیدیم که علیرغم همکاری عالی ایران و روسیه و چین و کشورهای دیگر، از جانب آمریکا با الفاظ نادرستی حمله شد ولی ایران همکاری‌ خود را با افغانستان ادامه داد.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان ادامه داد: با وجود حضور آمریکا در افغانستان، ایران در سال‌های گذشته با افغانستان روابط بسیار حسنه‌ای داشته است. در بازسازی آن مشارکت داشته، همکاری اقتصادی داشته و مهاجران افغان را پذیرفته است. اگر ما همکاری کنیم و مسائل‌مان را با هم بررسی کنیم، شکی نیست که می‌توان صلح و ثبات را ایجاد کرد.

حامد کرزای در ادامه این نشست گفت: پس از ورود ایالات متحده به افغانستان هم همکاری منطقه و جهانی شکست و هم حضور آمریکا برای صلح افغانستان آن چیزی نبود که ما به آن چشم دوخته بودیم. ١٨ سال این جنگ ادامه دارد در حالی که ناتو و آمریکا در افغانستان حضور داشتند و هر روز مردم ما کشته می‌شدند و حاکمیت ملی ما زیر را گذاشته می‌شد. ما به نتیجه رسیدیم که امنیت از خارج نمی‌آید و خودمان باید امنیت را تامین کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز