خبرگزاری کار ایران

چگونه مشروعیت و عظمت آمریکا در منطقه و جهان نابود شد؟

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۸۹۸

خاورمیانه تحت نفوذ ایرانی‌ها است و قدرت ایرانی‌ها روز به روز در حال گسترش است و اینکه به طور مستقیم وارد شده‌اند یعنی اینکه خودشان پذیرفته‌اند تحریم‌ها بر جایگاه و نفوذ و قدرت ایران در منطقه اثری نداشته است.

اقدامی که آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن شهید سپهبد قاسم سلیمانی انجام دادند یک اقدام خلاف موازین بین‌المللی است چراکه ما در وضعیت جنگی با آمریکا قرار نداشتیم. اگر آمریکا علیه هر اقدام ما اعتراضی دارد باید این اعتراض را به شورای امنیت ببرد و در آن‌جا جلسه‌ای گذاشته شود و بررسی شود. یا اگر ما تخلفی حقوقی انجام دادیم می‌تواند به مراجع حقوقی بین‌المللی شکایت را ببرد.

اینکه در یک کشور ثالث نیروی ارشد نظامی کشور ما به دستور مستقیم آمریکایی‌ها ترور می‌شود و به شهادت می‌رسد این اقدام هم خلاف موازین حقوق بشر است، هم خلاف موازین بین‌المللی از جمله اصل استقلال کشورها و عدم مداخله در امور سایر کشورها است. همچنین این کار نقض آشکار حریم امنیتی کشور عراق است که در کشور عراق نیز چنین اجازه‌ای به آمریکایی‌ها داده نشده که بخواهند هر اقدام نظامی را انجام دهند آن هم علیه یک کشور ثالث و متحد عراق.

 به نظرم ما می‌توانیم به اقدام نظامی آمریکا در ابعاد حقوقی و دیپلماتیک هم جواب دهیم چون بر اساس موازین بین‌المللی و ماده ۵۱ سازمان ملل متحد وقتی به یک کشوری حمله نظامی می‌شود آن کشور حق دارد از خودش دفاع متناسب انجام دهد.

به ما حمله شده است، به ارتش ما به نیروهای نظامی ما و به فرمانده ارشد نظامی ما حمله شده است و این نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد است و ما به استناد ماده ۵۱ منشور حق دفاع مشروع داریم و قطعا از این حق دفاع مشروع باید در قبال آمریکایی‌ها استفاده کنیم.

آمریکا کاری کرده که نه در موازین بین‌المللی و نه در موازین حقوق بشر و نه در روابط بین‌المللی جایگاهی ندارد اما توقعی هم نباید از آمریکا داشته باشیم. اگر به تاریخ آمریکا توجه کنید جز تجاوز، جز سرکوب، جز سرنگونی حکومت‌های مستقل، جز روی کار آوردن حکومت‌های دست نشانده و جز دخالت در امور داخلی کشورها کار دیگری نداشته است.

طی این چند روز یکی از مستندسازان آمریکا یک طنز تلخی را به آمریکایی‌ها گوشزد کرد. او نقشه ایران و پایگاه‌های آمریکایی در دورتادور ایران را منتشر کرد و گفت ببینید ایرانی‌ها چقدر به دنبال جنگ هستند، کشورشان را درست به جایی آورده‌اند که پایگاه‌های ماست. این واقعیت امر است. ما به سراغ آمریکا و نرفتیم و آمریکا به سراغ ما آمده است و ما داریم از حریم امنیتی خود دفاع می‌کنیم. این اقدام آمریکا محکوم به نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و هم قوانین حقوق بشر است.

ما پاسخ خودمان را قبلا به آمریکا داده‌ایم. ما کشوری هستیم که عظمت و قدرت آمریکا را در خاورمیانه از بین برده‌ایم. همچنین ما کشوری هستیم که مشروعیت او را در منطقه و در جهان نابود کرده‌ایم. ما قبلا به آمریکا پاسخ داده‌ایم.

اما الان که این تجاوز و حمله نظامی آشکار انجام شده قطعا علاوه بر شکایت حقوقی به پیگیری دیپلماتیک نیاز داریم. سردار سلیمانی قطعا یکی از فرماندهان ارشد نظامی ما بوده و یکی از شاخص‌ترین نیروهای نظامی ایران بوده است. پاسخی که ما می‌دهیم باید پاسخی متناسب و درخور باشد.

آمریکایی‌ها وقتی با ما وارد فاز نظامی شدند و اقدامات خصمانه مستقیم انجام می‌دهند یعنی نتوانستند از طریق جنگ‌های نیابتی، تحریم و فشار دیپلماتیک به نتیجه مطلوب خود برسند.

احساس می‌کنم خاورمیانه تحت نفوذ ایرانی‌ها است و قدرت ایرانی‌ها روز به روز در حال گسترش است و اینکه به طور مستقیم وارد شده‌اند یعنی اینکه خودشان پذیرفته‌اند تحریم‌ها بر جایگاه و نفوذ و قدرت ایران در منطقه اثری نداشته است.

رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز