خبرگزاری کار ایران

ابوترابی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

باید دندان‌های واشنگتن را بکشیم/ می‌توانیم در خاک آمریکا پاسخ‌ دهیم/ از حالا خواب بر آمریکایی‌ها حرام است

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۳۵۶

یک نماینده مجلس گفت: ما می‌توانیم در خود کاخ سفید به خود آمریکا حمله کنیم، می‌توانیم در خود خاک آمریکا پاسخ آن ‌ها را دهیم، این قدرت را داریم و انشاالله به موقع این پاسخ را خواهیم داد.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره پاسخ متقابل ایران در مواجهه با اقدام تروریستی آمریکا و به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که آمریکا فرمانده نظامی ایران را در خاک کشور ثالث به شهادت رسانده است پیگیری حقوقی این موضوع چگونه قابل انجام است؟ گفت:  امروز شاهد هستیم که آمریکا هیچگونه قوانین، قواعد و هنجارهای بین‌المللی را که یک رویه است و جزو منابع حقوق شناخته می‌شود و کشورها باید به آن احترام بگذارند را رعایت نمی‌کند و آن‌ها را نقض می‌کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: حالا در این حادثه سردار سلیمانی که از ایران بود و مهندسی معاونت حشد الشعبی از عراق و در خود خاک عراق بود. حشد الشعبی هم طبق قانون عراق به عنوان نیروهای نظامی این کشور رسمیت دارند. یعنی واقعا جای تعجب و تاسف است که عراقی‌ها به لحاظ این بی‌احترامی و گستاخی که آمریکا کرد و در داخل کشور خودشان از مهمترین فرماندهان نیروهای نظامی‌شان که طبق قانون عراق به عنوان نیروی نظامی شناخته شده است، آمریکایی‌ها را تکه‌تکه نمی‌کنند. آن‌ هم برای کسانی که زندگی و عمر خود را گذاشتند برای نابودی داعشی که خود آمریکا به وجود آورده بود.

رئیس فراکسیون حقوق‌بشر مجلس تاکید کرد: درنتیجه آمریکا به هیچ یک از قواعد بین‌المللی پایبند نیست. ما در پاسخ خود به آمریکایی‌ها اگر بخواهیم به سمت قواعد و قوانین بین‌المللی برویم که آمریکا این حرف‌ها را نمی‌فهمد. دنیا شده دنیای جنگل، هرکس زورش بیشتر است بیشتر می‌خواهد بتازاند. ما باید دندان‌های آمریکا را بکشیم. آمریکا با این کارش به ما اعلان جنگ کرد، اعلان جنگ رسمی کرد. ما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و شورای عالی امنیت ملی نیز تاکید کردند پاسخ سختی به آمریکایی‌ها خواهیم داد و مطمئن باشید متناسب این اقدام‌شان که خون پاک سردار  سلیمانی را ریختند پاسخ سختی به آن‌ها خواهیم داد.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که همانطور که شما به درستی بیان کردید آمریکا پایبند به حقوق نیست، اما  اگر ایران پیشگام برنامه‌ای باشد که نتیجه آن محکومیت آمریکا توسط سازمان‌های بین‌المللی ازجمله شورای امنیت و دادگاه بین‌المللی باشد آیا محکومیت‌های حقوقی در این سطح باز هم بر رفتارهای ددمنشانه آمریکا اثری نخواهد گذاشت و پاسخی متناسب اقدام آنان نخواهد بود؟ گفت: مطمئن باشید آمریکا نمی‌گذارد این محکومیت‌ها به وقوع بپیوندد. آلمان همین الان بیانیه گستاخانه‌ای را با صحبت‌هایی دوپهلو ارائه داده است. یا برجام را کشورهای 1+5 اعم از کشورهای اروپایی امضاء کرده‌اند و آمریکا هم یکجانبه زیر میز زده و از برجام خارج شده است و اروپایی‌ها هنوز حتی یک محکومیتی نکردند که آقای ترامپ و آمریکا تو چرا از برجام خارج شدی و به همین دلیل محکوم هستید.

نماینده مردم نجف‌آباد اظهار داشت: مطمئن باشید (مجامع بین‌المللی) این کار را نمی‌کنند، اثری هم ندارد چراکه نهایتا یک محکومیت نصف صفحه‌ای هم در مجامع بین‌المللی ارائه شود، این چه تاثیری دارد؟ الان مردم و کودکان رنج‌دیده یمن دارند با موشک‌های آمریکایی از بین می‌رود و از فرط گرسنگی می‌میرند حالا سازمان ملل هم کاری کرد اما دیدیم که با رشوه عربستان صراحتا حرف‌شان را برگرداندند. درنتیجه چه تاثیری دارد؟

ابوترابی در پاسخ به این سوال که هرچند که آمریکا به رعایت حقوق پایبند نیست اما از حقوق برای محکوم کردن کشورهای دیگر استفاده می‌کند، حال ما در اقدام و پاسخ متقابل خود به آمریکا باید چه هوشمندی را به خرج دهیم که ضمن اینکه بخواهیم فرضا انتقامی نظامی از آمریکا بگیریم بهانه حقوقی به دست این کشور و مجامع بین‌المللی ندهیم؟ گفت: بنده عرض کردم، این اعلان جنگ است یعنی شما اگر کوتاه بیایید ضرر کرده‌اید و اگر بخواهید از مباحث حقوقی وارد موضوع شوید به این نحو که ما به مجامع حقوقی و بین‌المللی رجوع کنیم، این‌ها حرف‌هایی است که برای توجیه موضوع است وگرنه او با ما اعلان جنگ کرده است. وقتی اعلام جنگ کرده است شما می‌خواهید تیر و فشنگ را با گل جواب دهید؟ می‌خواهید فشنگ را با حرف و منطق جواب دهید؟ با فشنگ به سرتان می‌زنند.

نماینده اصولگرای مجلس دهم ادامه داد: درنتیجه عرض کردم بحث، بحث اقتدار و اراده و پاسخ دادن است. اگر پاسخ ندهید دوباره یک مبحث دیگری را مطرح می‌کنند. من عرض می‌کنم محکومیتی که درمورد کشتار مردم یمن صادر شده است به چه درد مردم یمن می‌خورد؟ آیا آن‌ها را از قحطی نجات داده‌ است؟ خیر. آیا محکومیت این تحریم‌های دارو علیه کشوری مثل ایران که خلاف تمام قواعد بین‌المللی است آیا تاثیری هم داشته است؟ نداشته است. اولا آن‌ها نمی‌گذارند که محکوم‌شان کنید چون ساختارها را از لحاظ جهانی به شکلی به نفع خود ترسیم کرده‌اند و دوما به درد نمی‌خورد و سوما تا بخواهیم وارد این فرایند شویم چندسال طول می‌کشد و مشمول مرور زمان می‌کنند و کار از کار می‌گذرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به پیام مقام معظم رهبری ما حتما انتقام سختی از آن‌ها خواهیم گرفت، اگر انتقام ما از جنس نظامی باشد توجه داریم که آمریکا در کشورهای منطقه پایگاه نظامی دارد یا ناوهای او در آب‌های آزاد در حال حرکت هستند، حال آیا ما می‌توانیم مثلا پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان را مورد هدف قرار دهیم؟ آیا چنین اقدامی به نوعی حمله به کشور افغانستان محسوب نخواهد شد؟ و آیا می‌توانیم به ناوهای آمریکا در آب‌های آزاد حمله کنیم؟ گفت: در آب‌های آزاد که اصلا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما همه‌اش این نیست، ما می‌توانیم در خود کاخ سفید به خود آمریکا حمله کنیم، می‌توانیم در خود خاک آمریکا پاسخ آن ‌ها را دهیم، این قدرت را داریم و انشاالله به موقع این پاسخ را خواهیم داد. 

وی در پاسخ به این سوال که این کار به چه نحو انجام می‌شود؟ گفت: نمی‌دانم اصلا اطلاعی ندارم اما ده‌ها هزار احتمال هست که ما می‌توانیم پاسخ دهیم. پاسخ دادن به آمریکایی‌ها در آب‌های آزاد هم هیچ مشکلی از لحاظ قواعد بین‌المللی ایجاد نمی‌کند، می‌توانیم در خود عراق یا آب‌های‌ آزاد انتقام خود را انجام دهیم. ما هزاران احتمال (گزینه) برایمان هست و آمریکا هم باید از همین الان متوجه باشد که از این هزاران هزار احتمال هرثانیه و دقیقه احتمال دارد که یک ضربه کاری بسیار سختی از جانب ما بخورد درنتیجه خواب از حالا بر آمریکایی‌ها حرام است و باید منتظر باشند.

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این فراکسیون نسبت به نقض حقوق‌ بشری که آمریکا انجام داده است اقدامی انجام خواهد داد؟، با اشاره به ایام بودجه و انتخابات گفت: این فرایندی است که همه جوانب آن باید در ساختار شورای عالی امنیت ملی پیش رود و هر اقدامی در این زمینه در هر عرصه‌ای باشد باید حتما با صلاح‌دید شورای عالی امنیت ملی پیش برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز