خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

آلودگی هوا را نمی‌توان یک روزه حل کرد/ مسئولان دولت اکسیژن دیگری مصرف نمی‌کنند/ زندگی مردم اداره می‌شود ولی با سختی

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۳۹۸

رئیس‌جمهور با بیان اینکه راهی نداریم به جز اینکه به فناوری روز برای رفاه مردم پناه ببریم، گفت: روی زمین برای رفاه مردم کافی نبوده ناچار بودیم از عمق زمین استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد گفت: همه چیز در گذر است، دولت، حکومت، قدرت همه تمام می‌شود و کوتاه‌گذر است آنچه می‌ماند خدمت به مردم است این مردم در روزهای سخت جوهره خود را نشان دادند. روزهای سختی را در این کشور گذراندیم در انقلاب و جنگ تحمیلی و تحریم روزهای سختی داشتیم و امروز بدترین دوره تحریم را می‌گذرانیم اما قامت مردم ما استوار بود و در همه حال به خوبی ایستادگی کردند و موفقیت به دست آوردند.

وی افزود: آنچه هست در سایه ایثار و فداکاری مردم است، اگر امروز شاهد یک خدمت هستیم در سایه تلاش کارگران عزیز ما است، همان ها که در طول سال فقط ۴ سال سر کار نبودند و تلاش کردند نتیجه را امروز ارائه دهند، خستگی آنها امروز مرتفع شده و روحیه شاد آنها دستمزد دنیای آنهاست و در آن دنیا اجر خداوند برای آنها بی پایان است، با عدد و رقم قابل محاسبه نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه راهی نداریم به جز اینکه به فناوری روز برای رفاه مردم پناه ببریم، گفت: این دستور پیامبر ماست که از علم و دانش بیاموزیم بشر به جایی رسید که دید حمل و نقل روی زمین و در دریاها کافی نیست به فضا و آسمان پناه برد و به عمق زمین، امروز بسیاری از حمل و نقل‌ها و سفرها به وسیله پرنده‌ها انجام می‌شود هواپیماها بار و مسافر برای مردم به عنوان خدمت بزرگ بوجود آورده روی زمین برای رفاه مردم کافی نبوده ناچار بودیم از عمق زمین استفاده کنیم.

وی گفت: تا انقلاب از این ظرفیت استفاده نمی‌کردیم و مترو در اختیار نداشتیم درباره اینکه ناچاریم به عمق زمین برویم پاسخ امروز آسان است اما به سال‌های اولیه انقلاب و مجلس اول برگردیم دعوای حسابی بود که آیا کشور نیاز به مترو دارد یا نه تمام مجلس اول این بحث بود، در مجلس دوم نمایندگان تهران با مدیریت آیت‌الله هاشمی به این تصمیم رسید که تهران نیاز به مترو دارد.

روحانی با بیان اینکه از طرف نمایندگان تهران بنده و آقای دری نجف آبادی مسئول کار شدیم و بخشی از روزهای هفته ما به چگونگی آغاز شدن مترو تهران می‌گذشت، گفت: از آغاز مترو تا امروز چقدر سفر انجام گرفته است؟ طبق گزارشات بیش از ۹ میلیارد سفر توسط مترو انجام گرفته است اگر نبود همه این سفرها باید توسط خودروی شخصی، اتوبوس و تاکسی انجام می‌شد و آلایندگی و مصرف سوخت بسیار به همراه داشت، امروز چقدر مصرف سوخت داریم؟ اما باید برای رفع رنج و رفاه مردم تلاش کنیم.

وی با اشاره به آلایندگی شهر تهران و کرج گفت: این آلایندگی یک روزه به وجود نیامده است بلکه طی یک قرن انجام شده است؛ شاید بخشی از آنها ناگزیر بوده که توسط وسایل نقلیه ایجاد شده است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه چیزی که طی صد سال انجام شده را یک روزه نمی‌توان حل کرد، افزود: این موضوع باید توسط دولت‌های مختلف و با همکاری آنها باهم حل شود.

وی با اشاره به رتبه ایران در آلودگی هوا در میان کشورهای جهان، اظهار کرد: ما کشور شانزده یا هفدهم آلوده جهان هستیم و اینگونه نیست که ما فقط آلوده باشیم؛ ما با آلودگی شاخص ۲۰۰ مدارس را تعطیل می‌کنیم در حالی که در هند با ۳۰۰ و چین با ۳۲۰ مدارس تعطیل نمی‌شوند.

رئیس دولت دوازدهم افزود: اگر در این کشورها بخواهند با آلودگی ۲۰۰ مدارس را تعطیل کنند باید ۶ تا ۹ ماه سال مدارسشان را تعطیل کنند اینگونه نیست که فقط ما در دنیا مشکل داشته باشیم، اما باید دید آیا این دولت و دولت‌های دیگر درک می‌کنند که مردم مشکل دارند؟ آیا مسئولان دولت اکسیژن دیگری مصرف می‌کنند یا اینکه در همین هوا زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: آنچه که مردم باید توقع داشته باشند این است که دولت تلاش کند و برای رفع مشکل اگر دولت کاری نکرد باید به آن نقد شده و گفته شود که چه کار کند.

روحانی ادامه داد: اگر دولت درک می‌کند که باید آلایندگی آن را برطرف کند، آلایندگی از چند هزار به ۵۰ و ۱۰ رسانده است. آلودگی در پالایشگاه تبریز زیر ۱۰ پی پی ام بود. آلودگی بنزین کاهش یافته است. ۷۰ درصد بنزین در اختیار مردم یورو ۴ و ۵ است و در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین در اختیار مردم بوده است.

وی گفت: من می‌گویم اگر تصمیم دولت یازدهم نبود ۱۵ میلیون جمعیت ایران ناچار به مهاجرت بودند و اگر دولت درباره دریاچه ارومیه تصمیم نگرفته بود، سال ۹۵ خشک شده بود و گرد و غبار آن مردم شمال غرب کشور را ناچار به مهاجرت می‌کرد. بزرگترین اقدام دولت در زمینه محیط زیست درباره دریاچه ارومیه بود و درباره سلامت بنزین و گازوئیل یورو ۴ و ۵.

روحانی ادامه داد: ریل نیز می‌تواند آلودگی را حذف کند. یکی از تصمیمات مهم دولت توجه به ریل بود. شهر جدید بر مبنای ریل یا ریل پایه، مترو یا راه‌آهن. کل ریل ایران در بیش از ۹۰ سال گذشته تا اول دولت یازدهم ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بوده و امروز با خط‌های دوم بیش از ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم. یعنی حدود ۴۵ درصد ریل کشور از آن روزی که ریل به کشور آمده ۴۵ درصد آن متعلق به این دولت است و تا پایان این دولت بیش از هزار کیلومتر دیگر ریل ایجاد خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور روز گذشته خود در میان مدیران پتروشیمی کشور گفت: تا پایان دولت دوازدهم محصول پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. آنچه در ۹۲ از محصول پتروشیمی داشتیم در سال ۱۴۰۰ به دو برابر یعنی ۱۰۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد و این به معنای حرکت بزرگ در کشور است. ۲۵ میلیارد دلار محصول پتروشیمی ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. همه این‌ها را داریم در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی درست می‌‌کنیم. اگر ما جنگ اقتصادی نداشتیم بدانید از سال ۹۵ تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافی وارد این کشور می‌شد.

روحانی گفت: سال ۹۷ و ۹۸ اگر تحریم نبود ما نفتی که امروز می‌فروشیم که مقدارش خیلی بالا نیست، به حدی بود که ۵۰ میلیارد درآمد پارسال و امسال ما اضافه بود که می‌شود ۱۰۰ میلیارد. آنهایی که می‌گویند تحریم چه کرده مدیریت را قوی کنید خب بکنید و عضلات خود را قوی کنید. اگر تحریم نبود پارسال و امسال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ما افزوده‌تر بود. اگر تحریم نبود اعتبارات خارجی که استفاده می‌کردیم تا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود و الان ۲۰۰ میلیارد نداریم. کشور بدون ۲۰۰ میلیارد دلاری است که در شرایط عادی می‌توانست داشته باشد. امروز زندگی مردم اداره می‌شود ولی با سختی. شرایط مردم مشکل است ولی ما در حد توان خود کار می‌کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مترو گلشهر به هشتگرد در حالی افتتاح می‌شود که بیش از ۶۰ درصد هزینه آن توسط دولت‌ها پرداخت شده است و بیش از ۸۵ درصد هزینه آن را دولت یازدهم و دوازدهم  پرداخت کرده است، گفت: از مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا، نمایندگان مجلس، امام جمعه محترم، استاندار و فرماندار و همه کسانی که در سرانجام رسیدن این پروژه نقش داشته‌اند تشکر کنم؛ امکان ندارد کاری به خوبی و با سرعت انجام بگیرد بدون اینکه همه در آن تلاش کنند.

وی با اشاره به صحبتش با مسافران قطار هشتگرد به گلشهر گفت: امروز با برخی از مسافران قطار صحبت کردم و پرسیدم که قبلا از تهران به هشتگرد چگونه رفت و آمد می‌کردند، آنها گفتند اگر ۴ صبح راه می‌افتادیم به موقع می‌رسیدیم اما هنگام برگشت یا اینکه اگر صبح کمی دیر حرکت می‌کردیم با مشکل مواجه بودیم، چیزی حدود ۲ تا ۳ ساعت در راه بودیم و حدود ۱۵ هزارتوان هزینه سفرمان می‌شد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: الان وسیله‌ای سالم‌تر، با سرعت‌تر و ایمن‌تر با هزینه ۱۲۰۰ تومان مردم را به تهران می‌برد در حالی که جای راحت‌تر و مطمئن‌تر در مترو وجود دارد و مردم می‌توانند از وقتشان استفاده کنند.

روحانی با اشاره به جمعیت هشتگرد و شهرهای اطراف آن گفت: امروز ۴۰۰ هزار نفر از شهر هشتگرد و شهرهای اطراف از جمله آبیک و ماموت می‌توانند از این قطار استفاده کنند که این را به فال نیک می‌گیریم؛ این هدیه کوچک دولت را تقدیم مردم این منطقه می‌کنیم، این مردم بسیار لایق و فداکاری برای اسلام و انقلابشان هستند.

وی با اشاره به حضور مردم بعد از حوادث آبانماه گفت: شما دیدید که جمعیت میلیونی برای حمایت از رهبری و نظام و انقلاب به خیابان آمدند، مردم به خوبی درک می‌کنند که این نظام می‌خواهد به مردم خدمت کند و دشمنان می‌خواهند پیروزی را از دست مردم بگیرند؛ مردم ۱۶ سال برای پیروز شدن انقلاب ۸ سال در جنگ برای استقلال کشور تلاش کردند و سال‌ها تحریم را تحمل کردند آیا اکنون حاضرند که منابع و کشور را در اختیار غارتگران دیروز قرار دهند؟ کارشناسان غربی‌ها سخت در اشتباه هستند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همین اخبار چند وقت اخیر را ببینید اینکه ما یک منبع ذخیره نفتی به میزان ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کردیم  ذخایر در جای این منابع ۵۳ میلیارد بشکه است این کشف توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها صورت نگرفته است بلکه مهندسان ما آن را کشف کردند ما دست آنها را می‌بوسیم که باتلاش شبانه‌روزی این کار را کردند اما عده‌ای آنقدر در ناامیدی می‌دمند که ۵۳ میلیارد فراموش شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما از صدا و سیما و روزنامه‌ها که نمی‌توانیم گله کنیم از خودمان گله می‌کنیم. چرا ۵۳ میلیارد بشکه نفتی که کشف شد و از آن شرکت‌های ما بود فراموش شد؟ چرا کارهای بزرگی که در این کشور انجام می‌شود کمتر از آن یاد می‌شود؟ دولت کسی نیست، دولت خادم و منتخب مردم است. رئیس‌جمهور کسی نیست اگر جایگاهی دارد به‌خاطر رای مردم است. در دنیا مورد احترام قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر آمریکا و فشار اروپا بایستد و با صدای بلند در برابر آن‌ها حرف بزند و با کمال شجاعتی که از آن ملت ایران است، با آن‌ها حرف بزند.

وی گفت:  دلم می‌خواهد مشروح مذاکرات دولت یازدهم با این قدرت‌ها منتشر شود تا مشخص شود ما با چه لحنی با آن‌ها حرف می‌زدیم. این رزمایش باعث شد خیلی‌ها عصبانی شوند که چه شد این سه کشور رزمایش برگزار کردند. نه برای کشورهای کوچک در منطقه قابل تحمل بود نه برای آمریکا و انگلیس. معلوم است ناراحت می‌شوند. اینکه مردم ما میلیون‌ها نفر به خیابان می‌آیند معلوم است که عصبانی می‌شوند اما مردم ما راه درست را انتخاب کردند. حکومت از آن مردم و آرای مردم است. آنچه مهم است این است که به آینده‌مان امیدوار باشیم هرکسی خلاف این کار را کند به مردم خیانت کرده است. چرا مردم را مایوس می‌کنید؟ چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک ببینند؟

روحانی گفت: ما امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم. من در قبل و حین و بعد از جنگ بوده‌ام و در هر مقطع مسئولیتی داشته‌ام هیچ سختی مثل این سال‌ها نبوده اما در عین حال مسیر خود را ادامه می‌دهیم. سال آینده بودجه عمرانی را ۷۰ هزار میلیارد تومان گذاشته‌ایم و امسال ۲۰ درصد حقوق را بالا بردیم و سال آینده ۱۵ درصد بالا می‌بریم. هر استانی در این ماه‌های اخیر رفتم ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح کردیم. کِی ما اینگونه بوده‌ایم در تاریخ ایران؟

وی ادامه داد: وقتی انقلاب کردیم ۱۹ سد داشتیم و در این دولت ۳۵ سد افتتاح کردیم و این افتخار برای مردم نیست؟ آینده بسیار خوب است. راه این است که مردم بانشاط باشند. هر یک از این پروژه‌ها که افتتاح می‌شود یک ضربه به دشمن و یک چراغ امید برای ماست. دشمن می‌بیند ما متکی به خود هستیم. آلمان نباید بیاید برای ما راه‌آهن و پل ورسک بسازد بلکه ریل آن را هم خودمان می‌سازیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز اصفهان ریل ما را تامین می‌کند و لازم نیست انگلیس ریل را به ما بدهد. واگن مسافربری ما ۹۰ درصد از سوی خودمان تولید می‌شود و در ریل باری وزیر می‌گفت ۱۰۰ درصد روی پای خودمان هستیم. ساخت مترو تونل ‌ها را مهندسان ما انجام می‌دهند و تونل عظیمی که ما افتتاح کردیم طولانی‌ترین تونل در خاورمیانه بود و این ساده نیست و مهندسان ما این کار را انجام می‌دهند. راه‌آهن و ریل یکی از راه‌های درست برای حمل مسافر و بار و سلامت جان مردم و هوای سالم و اقتصاد ماست.

روحانی یادآور شد: دو طرح مهم راه‌آهن رشت به آستارا و راه‌آهن چابهار را که می‌تواند کار بزرگی باشد و بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد. بخش خصوصی می‌دانست که ترانزیت ما را بیش از دو برابر می‌کند و درآمد آن را دارد. مسیر ما و راه ما راه درست است. مسیر ما مسیر توسعه کشور است و همه چیز در سایه انصاف و سخن گفتن درست و وحدت و یگانگی باید باشد. از مسئولان و ائمه جمعه و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم به خاطر خدمات خوبی که ارائه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز