خبرگزاری کار ایران

ظریف در کنفرانس مشترک خبری با وزیر خارجه روسیه:

در زمینه‌های مختلف موضع مشترک داریم/ اروپا باید به تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای عمل کند

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۲۰۴

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با روسیه درباره توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف موضع مشترک داریم. درباره همکاری در زمینه‌های تجاری، فناوری، انرژی و استفاده از ارز‌های محلی و کنار گذاشتن دلار گفت‌وگو کردیم.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست مشترک خبری با سرگئی لاوروف در مسکو گفت: واشنگتن تلاش می‌کند احکام و تحریم‌های خود را بر دیگران در جهان تحمیل کند. امیدواریم به توافقنامه فراگیر برای حل بحران در سوریه دست پیدا کنیم و در این باره با روسیه و ترکیه همکاری می‌کنیم.  

ظریف گفت: در چارچوب فرآیند آستانه برای پایان دادن به رنج‌هایی که سوری‌ها متحمل آن شده اند، تلاش می‌کنیم. ما درباره ماهیت روابط دوجانبه و برنامه‌های منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردیم. گفتگو‌های ما بسیار ثمربخش بود و گزینه‌های خوبی برای همکاری در آینده داریم. اروپا باید به تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای عمل کند.
وی گفت: با روسیه درباره توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف موضع مشترک داریم. درباره همکاری در زمینه‌های تجاری، فناوری، انرژی و استفاده از ارز‌های محلی و کنار گذاشتن دلار گفتگو کردیم.
 
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست مشترک خبری گفت: با ایران در زمینه‌های مختلف همکاری داریم و با وجود تحریم ها، همکاری تجاری بین دو کشور در حال گسترش است.

وی گفت: شیوه‌های تحریک آمیز آمریکا در برابر ایران آشکار است. با ظریف درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردیم. متوسل شدن آمریکایی‌ها به تهدید دیگران، منطقی نیست. تبادل تجاری بین روسیه و ایران ۲۵ درصد رشد داشته است. در گفتگو با ظریف، توافقنامه هسته‌ای و لزوم حفظ این توافقنامه با وجود تلاش‌های واشنگتن برای از بین بردن آن را بررسی کردیم. خط مشی ویرانگر آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک را در برابر خطر فروپاشی قرار داده است. روسیه برای حفظ توافقنامه هسته‌ای با ایران تلاش کرد، در حالی که آمریکا برای نابودی آن تلاش می‌کند. اتحادیه اروپا به تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته‌ای به طور کامل عمل نمی‌کند. 
 
لاوروف افزود: رفتار‌های واشنگتن درباره توافقنامه هسته‌ای بر خلاف همه قواعد بین المللی است. واشنگتن از همه طرف‌ها می‌خواهد به تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای با ایران عمل نکنند. اگر شرکای اروپایی در توافقنامه هسته‌ای با ایران، به آن پایبند نباشند، این توافقنامه دیگر وجود نخواهد داشت. شرایط لازم برای حفظ توافقنامه هسته‌ای ایران، روی میز قرار دارد.
 
لاوروف درباره سوریه افزود: از فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه حمایت می‌کنیم. رویکرد‌ها در صحنه بین المللی درباره خروج شماری از کشور‌ها از اصول بین المللی، ما را نگران کرده است. ما درباره حل بحران سوریه و ادامه مبارزه با تروریسم در مرحله پس از بحران در این کشور، گفتگو کردیم.
وزیر امور خارجه روسیه درباره تحولات لیبی گفت: ما توقف بدون قید و شرط عملیات جنگی در لیبی را برای آغاز گفتگو‌های سیاسی ضروری می‌دانیم. منافع ملت لیبی، مستلزم آتش بس و آغاز گفتگوی فراگیر برای دستیابی به راه حل توافقی بین همه طرف هاست. 
لاوروف افزود: درباره پیشنهاد‌های مربوط به ایجاد منطقه پرواز ممنوع جدید در لیبی، نگران هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز