خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

ابتکار مالزی می‌تواند سرآغاز حرکتی نو در جهان اسلام باشد/ ایران در بدترین شرایط نیز ابتکار عمل صلح را در دست دارد/عربستان باید به واقعیت‌ها تن دهد

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۸۹۵

یک کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان اسلام گفت: اگر کشورهایی همچون عربستان که خود را دستاویز سیاست‌های ایالت متحده در منطقه خلیج فارس کرده‌اند بیش از این در مسیر وحدت کشورهای منطقه و اسلامی سنگ اندازی نکنند، ابتکار مالزی می‌تواند سرآغاز حرکتی نوین شود.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اجلاس کوالالامپور که هفته گذشته به ابتکار ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی برگزار و رئیس‌جمهور کشورمان نیز در آن حضور پیدا کرد؛ در خصوص تلاش کشورهایی همچون ایران، مالزی و ترکیه برای در دست گرفتن ابتکار عمل برای حل مشکلات جهان اسلام و منطقه خاورمیانه گفت: اجلاسی که در مالزی تشکیل شد از این جهت می‌تواند قابل توجه باشد که بعد از مدت‌ها که تشتت و تفرقه در جهان اسلام به سردستگی عربستان سعودی در حال پیشرفت بود و ابزارهای مختلفی از جمله سازمان همکاری های اسلامی را در جهت همین تشتت و تفرقه به کار می‌بست، برای اولین بار ندای نویدبخش وحدت بین کشورهای اسلامی سر داده شد که با توجه به نیاز جهان اسلام به این وحدت در شرایط فعلی امید است که با کمک کشورهایی که در این اجلاس حضور پیدا کردند سازوکارهایی عملی ایجاد شود. 

وی همچنین با اشاره به اظهارات مقام‌های عربستانی و «یوسف العثیمین» دبیرکل سعودی سازمان همکاری اسلامی ادامه داد: البته در همین اجلاس نیز شاهد بودیم که با کارشکنی سعودی‌ها و فشارهای سیاسی ریاض، برخی کشورها موفق به شرکت در این نشست نشدند؛ با این حال همه باید این نکته را مدنظر داشته باشند که جهان اسلام امروز بیش از گذشته به این نتیجه رسیده که برای مقابله با خطرات مختلف لازم است وحدت و همکاری میان کشورها افزایش پیدا کند. 

این دیپلمات پیشین کشورمان در خصوص ظرفیت‌های مغفول مانده کشورهای اسلامی به خصوص در منطقه خاورمیانه گفت: خاورمیانه دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی است که می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده خوب و بهینه کند. ما شاهد هستیم که بلوک‌های دیگر مثل اتحادیه اروپا و بلوک‌های آسیای شرقی سال‌ها است که به این نتیجه رسیده‌اند که باید با همکاری و تقویت اشتراکات خود به اوضاع منطقه خود سامان دهند. 

وی ادامه داد: اگر کشورهایی همچون عربستان که خود را دستاویز سیاست‌های ایالت متحده در منطقه خلیج فارس کرده‌اند بیش از این در مسیر وحدت کشورهای منطقه و اسلامی سنگ اندازی نکنند، ابتکار مالزی می‌تواند سرآغاز حرکتی نوین شود.

دستمالچیان در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات در منطقه و همچنین ابتکاراتی همچون «امضای پیمان عدم تعرض» و «طرح صلح هرمز» گفت: همیشه دخالت بیگانه در این منطقه باعث تشنج و بی‌ثباتی شده و امنیتی کردن منطقه به ضرر همه کشورهای منطقه است که ایران همواره با آن مخالفت کرده است. منطقه ما بسیار حساس است چراکه تامین کننده اصلی انرژی جهان است و کشورهای صنعتی به این انرژی نیازمند هستند و این منطقه همواره باید در حالت آرامش باشد که هم درون خودش به توسعه اقدام کند و هم نقش خود را در توسعه جهانی ایفا کند. ایران نیز همواره در فرصت‌های مختلف طرح‌های خود را برای همکاری درون منطقه‌ای در جهت ایجاد صلح و ثبات سر داده و اعلام کرده راهی جز همگرایی منطقه‌ای برای ایجاد آرامش و ثبات وجود ندارد.

وی افزود: بنده البته معتقد هستم کشورهایی که به این آشوب دامن می‌زنند، روزی باید جواب این اقدامات را بدهند که البته دود این ناامنی در مرحله نخست به چشم همین کشورها خواهد رفت. 

این تحلیلگر مسائل جهان اسلام و خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا یک سیاست ثابتی داشته و دست برادری و همکاری را به سوی کشورهای همسایه دراز کرده و سعی کرده تا بهترین رابطه را با آن کشورها داشته باشد؛ در همین راستا نیز طرح‌های مختلفی از سوی تهران حتی در بدترین شرایط نیز مطرح شده است.

وی ادامه داد: ایران هیچ‌گاه خواهان بی‌ثباتی در منطقه نبوده چراکه معتقد است ناامنی منطقه کل کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این موضوع را می‌توان در نقش ایران در همکاری برای سرکوب داعش و تفکیری‌های تروریست به وضوح مشاهده کرد. امیدواریم کشورهایی که تخم مرغ های خود را در سبد واشنگتن چیده‌اند به واقعیت‌ها تن دهند و در جهت ثبات در منطقه گام بردارند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز