خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری:

هیچ دولتی به اندازه این دولت روی زیرساخت‌ها کار نکرده است/ به همه خانواده‌های آسیب دیده در حوادث آبان ماه سرکشی شده است

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۲۸۶

سخنگوی دولت گفت: یک قضاوت غیرمنصفانه می‌شود که دولت همه چیز را به برجام گره زده است، هیچ دولتی به اندازه این دولت روی زیرساخت‌ها کار نکرده است و کاهش واردات و کمک به تولید ملی بسیار صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به ژاپن و مالزی گفت: هفته گذشته رئیس‌جمهور دو سفر به کشورهای مالزی و ژاپن در شرق آسیا داشت. این سفرها حائز اهمیت بود. این سفرها و سطح دیدارها و مذاکرات نشان‌دهنده آن بود که دیپلماسی فعال و سازنده دولت همچنان با قدرت ادامه دارد و هیچ‌گاه روندهای دیپلماتیک و گفت‌وگو محور برای توسعه کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا، تعطیل نخواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت اگرچه دستاوردهای بی‌نظیری در عرصه دیپپلماسی داشته است و طی چندین سال گشایش‌های فراوانی در سطح بین‌المللی برای کشور فراهم کرده است، از جمله خارج کردن کشور از قطعنامه‌های فصل هفتی شورای امنیت سازمان ملل، اما هرگز از ظرفیت‌های داخلی خود نیز غافل نبوده است.

وی ادامه داد: نگاه معطوف به حمایت از تولید داخلی، استقلال اقتصادی و اتکا به توان و ظرفیت‌های ملی همواره از جمله اولویت‌های دولت و تمام دستگاه‌های زیرمجموعه آن بوده است.

ربیعی با بیان اینکه اگر منصفانه و با توجه به شرایط تحریمی کشور به عملکرد دولت نگاه شود، پیداست که دولت هم زمان هم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته و هم از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرده است، عنوان کرد: دولت از ابتدا معتقد به استفاده از همه ظرفیت‌های ایران و نیز هم‌افزایی بوده است. دولت باور دارد که دو مسیر دیپلماسی و تحریم شکنی و تحریم‌زدایی و قوی کردن اقتصاد کشور راهگشا خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از این رو سفر رئیس‌جمهور به  مالزی و ژاپن نشان داد که تحریم را به عنوان یک واقعیت موجود در زندگی ملت ایران به رسمیت نشناخته و از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای شکستن این تحریم ضدبشری استفاده می‌کند و برای این منظور و همچنین با هدف توسعه و ارتقای جایگاه ایران و حمایت از منافع ملی، توجه به هر دو ظرفیتِ سرمایه‌های داخلی و استفاده از توان دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: جمع‌بندی رئیس‌جمهور از مجموع مذاکرات ژاپن و مالزی این بود که فشارها به لطف دیپلماسی ملی و انقلابی کاملا شکست‌پذیر هستند و این یک راهبرد دو وجهی است؛ استقامت و انسجام ملی در داخل و «صلح گستری در منطقه و دیپلماسی فعال در مناسبات منطقه ای و جهانی».

وی با اشاره به این که با همین راهبرد صلح و آزادی است که می‌توان حصر ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه را شکست، گفت: سخن امام خمینی در گوش ماست که در دشوارترین روزهای میهن فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اکنون ما با نوع تازه‌ای از جنگ در قالب تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم که به نوع دیگری کل ایران را در معرض یک حصر و یک اشغالگری جدید قرار داده و پیام رئیس‌جمهور این است که حصر ایران باید شکسته شود و حصر ایران شکستنی است.

وی بیان کرد: حصر ایران آنگاه شکسته خواهد شد که به تحلیل دقیق مقام معظم رهبری تولید داخلی چنان رونق گیرد که تحریم‌گران بی‌اثر بودن اقدامات خود را به چشم ببینند. من این راهبرد دو ستونه و دو وجهی در مقابله با تحریم‌ها را این گونه می‌توانم توضیح بدهم که هر کجا تحریم هست و آثار و توابع خودش را آشکار کرده مقاومت در مقابل تحریم‌ها و همزمان با آن تلاش دیپلماتیک برای شکست دادن تحریم هم هست.

ربیعی تاکید کرد: هدف این است که به نقطه‌ای برسیم که دولت آمریکا اگر برای مذاکره با ایران و رفع تحریم‌های غیرانسانی پیش قدم نشود بیشتر زیان ببیند.

سخنگوی دولت درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به ژاپن و مالزی اظهار کرد: این سفر دستاوردهای قابل توجهی برای کشورمان به همراه داشت، حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس سران کشورهای اسلامی با سه پیشنهاد و طرح اجرایی از سوی ایران همراه بود که با استقبال کشورهای اسلامی مواجه شد.

ربیعی افزود: تاسیس «صندوق مشترک برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی»، تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و « امنیت سایبری» و تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها، طرح های اجرایی ایران در این اجلاس بود که از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، نشست سران کشورهای مالزی، ایران، ترکیه و قطر به عنوان قطب‌های اقتصادی جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که در مجموع گام‌های مهمی در جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه ملت‌ها به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن در نودمین سال روابط سیاسی دو کشور نیز اهمیت ویژه‌ای داشت، علیرغم برخی حاشیه‌سازی‌ها، این سفر در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ژاپن در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود. همچنین گام مهمی در جهت اجماع جهانی علیه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا بود چرا که علاوه بر اروپایی‌ها، کشورهایی مثل ژاپن که از هم‌پیمانان آمریکا به شمار می‌روند در تلاش برای شکستن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستند.

سخنگوی دولت با اشاره به دیدار روحانی و آبه گفت: در دیدار رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر ژاپن مسئله طرح صلح هرمز مورد استقبال آقای آبه قرار گرفت و گفت‌وگوها و پیشنهادهایی در زمینه انرژی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطرح شد.

وی تاکید کرد: در مجموع این سفر و دستاوردهای آن در راستای دیپلماسی فعال دولت و با حفظ استقلال و حمایت از منافع ملی، در حالی انجام شد، دولت هیچ‌گاه از نگاه به داخل و حمایت از سرمایه‌‌ها و ظرفیت‌های داخلی غافل نبوده و این دو در کنار هم می‌تواند به عنوان مکمل، توسعه کشور، حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

ربیعی با تاکید بر این که ما ایران را شایسته تحریم نمی‌دانیم و با همین رویکرد نگاه و اتکاء به توان داخلی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی، آمریکا را به عقب می‌رانیم و به الزامات این مسیر هم  توجه داریم، گفت: الزامات این مسیر هم چیزی نیست جز تلاش برای افزایش سطح رضایت عمومی، افزایش درک مشترک با مردم و  قوی کردن اقتصاد در داخل، تعمیق جمهوریت و دیپلماسی فعال.

وی درباره  مصوبات دولت عنوان کرد: در جلسه شب گذشته دولت علاوه بر مسائل جاری، سه موضوع مهم مورد بحث قرار گرفت. اولین موضوع، بحث آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است. گزارشی در این خصوص در هیئت دولت ارائه شد که علل و ریشه‌های مرتبط با ساختارهای ناقص گذشته در آن مورد اشاره قرار گرفته بود. پس از آن برخی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار گرفت .

این مقام  دولتی افزود: موضوع دیگری که در دولت مفصلا مورد بحث قرار گرفت مشکلات مردم خوزستان بود. در این خصوص هم گزارش‌هایی از سوی وزرای کشور، رفاه و نیرو ارائه شد و تصمیماتی نیز برای حل این مشکلات اتخاذ شد .

وی ادامه  داد: دولت تصمیم گرفت با توجه به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی اقداماتی اساسی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای حل مشکلات فاضلاب اهواز انجام دهند. برای کمک به جبران خسارات وارده به زندگی مردم هم دولت کمک های نقدی در نظر گرفته است.  مقرر شد وزرا برنامه های خود را برای حل مشکلات استان با زمانبدی مشخص به هیئت دولت ارائه کنند و در جلسه بعد نیز درباره آن گزارش بدهند. همچنین مقرر شد مصوبه مورخه ۱۵ فروردین ۹۶ که هنوز به طور کامل اجرا نشده در دستور کار قرار گیرد. دولت تا کنون شش هزار میلیارد تومان در راستای اجرای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز هزینه کرده است که با اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی انشالله اصلاح و تکمیل می شود.

ربیعی تاکید کرد:در این جلسه همچنین علاوه بر مسایل زیر ساختی، مقرر شد با توجه به توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری که در استان صورت گرفته در جهت ملموس کردن این سرمایه گذاری ها در زدگی مردم، استخدام نیروهای بومی در صنایع در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی دولت  با  اشاره به وضعیت  کولبران در مناطق مرزی  بیان کرد:  گزارشی از سوی وزیر کشور و وزیر راه  درباره وضعیت کولبران ارائه شد و تصمیماتی در خصوص بهبود وضعیت معیشت این عزیزان و جلوگیری سوء استفاده از این قشر زحمت کش به دلیل نبود شغل اتخاد شد. از جمله راهکارها گسترش بازارچه های مرزی است که مقرر شد در این هفته مسایل و مشکلات مرتبط با بازارچه های مرزی توسط وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و موانع توسعه و رونق گرفتن این بازارچه ها برداشته شود.

ربیعی درباره تصمیم خروج دولت از برجام گفت: اولویت ایران همواره حفظ  برجام بوده و هست‌. البته بارها تاکید کردیم  برجام یک توافق جمعی است و پایبندی به آن  بدون طرفین قطعا امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: سخنان  رئیس‌جمهور  در ژاپن موضع جدیدی نیست، از همان نخستین روزهای برجام شفاف گفتیم ماندن ایران منوط به تامین منافع است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: هنوز تغییری در مواضع  برجامی ما رخ نداده است، مشغول رصد طرف‌های مقابل هستیم و قطعا اگر به نتیجه برسیم تصمیم رئیس‌جمهور اعمال خواهد شد و متناسب با مواضع مثبت و منفی طرفین پاسخ خود را اعلام خواهیم  کرد.

وی خاطرنشان کرد: یک قضاوت غیرمنصفانه می‌شود  که دولت همه چیز را به برجام گره زده است، هیچ دولتی به اندازه این دولت روی زیرساخت‌ها کار نکرده است و کاهش واردات و کمک به تولید ملی بسیار صورت گرفته است.

ربیعی درباره آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ماه و صحبت‌های جواد لاریجانی مبنی بر اینکه ۸۵ درصد نیروهای امنیتی و ۱۵ درصد تروریست‌ها کشته شده‌اند، گفت: من از آمارهای دبیر ستاد حقوق بشر اطلاعی ندارم، قرار است با وزارت کشور آمارها جمع‌بندی شود و در نهایت آمار را دادستانی باید ارائه دهد.

وی تاکید کرد: البته در این میان نیروهای امنیتی هم به شهادت رسیده‌اند، اما اجازه دهید آمارهای درست از مجرای رسمی منتشر شود.

وی درباره تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: دولت معتقد است تصویب FATF به نفع  کشور است و نباید استراتژی آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب به کار برود.

سخنگوی دولت ادامه داد: بعضی‌ها می‌گویند این همه تحریم داریم این هم روی آن و این حرف درست نیست  نباید محدودیت برای ایرانیان درست شود و قبول کردن این‌ها منجر به این نمی‌شود که گروه‌های انقلابی را نادیده بگیریم. 

وی تاکید  کرد: روس و چینی‌ها به این سازمان پیوسته‌اند و متخصصان  امنیتی می‌گویند چنین چیزی نیست. مجمع هر تصمیمی بگیرد دولت تبعیت خواهد کرد اما باید تصمیمی گرفته شود که به نفع مردم باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چندین سال است بحث ساماندهی بازارچه‌های مرزی مطرح می‌شود اما تاکنون اقدامی در این مورد صورت نگرفته است و ما شاهد حوادثی از قبیل آنچه که برای دو برابر کولبر اتفاق افتاد، بودیم، گفت: ایده ساماندهی بازارچه‌های مرزی را خود من مطرح کردم. آن زمان که در شورای عالی امنیت ملی بودم با این احساس که مرز امنیتی نیست و باید معیشت مرزنشینان تامین شود، با مرحوم آیت‌الله هاشمی این طرح بحث شد و این ایده به دولت رفت.

ربیعی تاکید کرد: معیشت مرزنشینان بحث اصلی است و چون مرز با قاچاق می‌تواند توأمان شود، معیشت غیررسمی می‌تواند شکل گیرد و این پدیده طبیعی است.

وی ادامه داد: ما سراغ بازارچه‌ها رفتیم و این بازارچه‌ها ادامه پیدا کرد و کارشان تعطیل نشده است. در حال حاضر نیز قصد داریم تسهیل بیشتری نسبت به این موضوع انجام دهیم. ما معتقدیم اینکه گفته می‌شود کولبری را سامان دهیم یعنی اینکه باز اجازه دهیم اجناس را افراد با کول‌شان جابه‌جا کنند و ما هم این را امر درستی نمی‌دانیم.

وی گفت: بحث اشتغال روستایی در این استان‌ها در اولویت قرار دارد و پول بیشتری نیز برایشان در نظر گرفته شد اما یک اتفاقی وجود دارد؛ من با تمام جنبه‌های انسانی و اخلاقی همدردی می‌کنم اما وقتی مزیت بیشتری سودجوها برای پول بیشتر قرار می‌دهند، نظام بازارچه‌ها را نیز به هم می‌ریزند.

این مقام دولتی ادامه داد: هنگامی که نظام بازارچه‌ها به هم می‌ریزد شما نمی‌توانید هزاران میلیارد دلاری که در آنجا وجود دارد را ساماندهی کنید بنابراین مجبور هستید سقف قرار دهید و آدم‌هایی که در این مجموعه قرار می‌گیرند تصمیم می‌گیرند در نظام بازارچه‌ای کار کنند.

وی ادامه داد: سودجویان می‌آیند و کولبران را تحریک می‌کنند که این کار را انجام دهند بنابراین معتقد هستیم باید یک کار مجموعه‌ای صورت گیرد زیرا اینها فرزندان و برادران ما هستند که معیشت‌شان از این راه می‌گذرد.

وی گفت: در شرق نیز این پدیده وجود دارد و چون منطق اقتصادی در پشت آن قرار دارد، حل کردنش تا حدودی مشکل است اما قطعا این اتفاق خواهد افتاد. گاهی برخی حوادث تلخ انگیزه‌های مضاعفی را به وجود می‌آورد که ما وقت بیشتری برای حل مشکلات بگذاریم. من گفتم که به طور مداوم باید این موضوع را دنبال کنیم و روی مسائل و اشتغال مرزی فقط دیدگاه بازرگانی نباشد.

ربیعی گفت: وضعیت در بازارچه‌های مرزی نسبت به گذشته تغییر کرده و باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد و این امر می‌تواند جزو برنامه‌ریزی‌های ما قرار گیرد تا اتفاقات خوبی بیفتد.

ربیعی در خصوص سخنان محمود صادقی نماینده مردم تهران درباره اظهارات رحمانی فضلی در مورد چگونگی شلیک به معترضان، گفت: من در آن جلسه نبودم ولی با آقای رحمانی فضلی که صحبت کردم گفت که بیانات من تقطیع شده است و آنچه که گفته‌ام شبیه‌سازی موضوع بوده و این که چطور اتفاقات رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: به همه خانواده‌های آسیب دیده در حوادث آبان ماه سرکشی شده است ما هیأت بررسی برای این موضوع تشکیل داده‌ایم که تاکنون جلسات گوناگونی داشته است. البته مشکل این بوده که اطلاع‌رسانی درباره کار این هیأت انجام نشده ولی یکی از کارهای این هیات استفاده از معتمدان محلی در رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده بوده که طی آن به همه خانواده های آسیب دیده در این حوادث سرکشی شده و حمایت‌های لازم هم از آنها انجام شده که لازم نیست اینجا به آن اشاره شود.

ربیعی درباره بسته های حمایتی و معیشتی و روشن شدن تکلیف آن بیان کرد: گفته بودیم به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود و بررسی می‌کنیم افرادی که واجد شرایط هستند اضافه می‌کنیم. در استان تهران ۵۰ درصد و شهر تهران حدود ۳۰ درصد یارانه گرفتند. طبیعی است به هر کسی هم بگویید می‌گویند نگرفتیم. ولی سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد گرفته اند.

وی افزود: به نظرم بانک اطلاعات و پایگاه اطلاعاتی علائمی داده است که بتوانیم در این باره توضیح دهیم. اتفاق دیگر این است که خیلی‌ها خودشان را مستحق می‌دانند اما وضع دیگران را نمی‌دانند این پایش پایگاه‌های اطلاعاتی است ما باید بپذیریم افرادی که در این پایگاه استحقاق بیشتری برای دریافت داشتن قرار گرفته اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیون نفر درخواست بررسی درآمدها و هزینه‌های خود را دادند، گفت: بیش از ۲ میلیون نفر اجازه دادند که مسائل هزینه‌ها و درآمدهایشان بررسی شود که زمان‌بر است و به مرور که به نتیجه رسیدند به این‌ها پاسخ می دهند. ما هر زمان رسیدیم به ترکیبی از درآمد و سایر درآمدها رسیده باشیم و بر اساس آن ترکیب‌ها عمل خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره  این که  با وجود گذشت یک ماه از افزایش قیمت بنزین وزارت کشور هنوز وظایف خود را در زمینه سهمیه تاکسی‌های اینترنتی عمل نکرده است، گفت:‌ با مسئول این کار در وزارت نفت صحبت کردم. براساس بنای پیمایش، دو شرکت مهمی که دست کم در تهران مسئولیت این تاکسی های اینترنتی را دارند گزارش پیمایش ارائه می کنند و براساس پیمایش سوخت و اینکه هر خودرو چه میزان پیمایش سوخت دارد پول به کارت‌های آنان واریز شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از این نشست حتما به صورت تصادفی زنگ خواهم زد و موارد را خواهم پرسید. اما تا جایی که من اطلاع دارم پول مابه التفاوت به کارت‌های اینها واریز خواهد شد. اطلاعات من همین است که به این وعده عمل شده است. البته شکایت دیگری است مثلا می گویند مصرف خودروی ما از آنچه برای ما درنظر گرفته شده بیشتر است. اگر شما  اطلاعات دیگری دارید بیان کنید چون بنای پیگیری دارم و به این موضوع عمل می شود.

وی درباره  طرح‌هایی که در سفر روحانی به ژاپن و دیداربا شینزوآبه  از سوی ژاپن مطرح شد کدام است و پاسخ ایران چیست و آیا صحت دارد که طرح‌های فرانسه با شکست مواجه شده، عنوان کرد : بله؛ در این سفر به لحاظ انسان دوستی و رابطه فرهنگی دیرین ما با ژاپن و اینکه هیچ کشوری در دنیا تحمل  وضعیتی که آمریکا برای کشورهای منطقه به وجود آورده را ندارد، طرح‌هایی از سوی ژاپن مطرح شد و  ما هم طرح‌هایی ارائه کردیم.

وی ادامه داد: قطعا برخی از این طرح ها رد شده است، اگر الگو و نظر جدیدی باشد مجدد بررسی می‌شود اما تبادل طرح‌ها وجود دارد.

ربیعی درباره به شکست خوردن طرح فرانسه، گفت: طرح ابتکاری فرانسه به علت عدم انعطاف امریکایی‌ها و مواضع اولیه ما که نخست باید تحریم‌ها برداشته شود، مشکل همیشگی ایجاد کردند. با این همه از هر طرحی که منافع ملی ما را تضمین کند و در چارچوب های نظام باشد، دوباره بررسی می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز