خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد:

تصمیمات بسیار خوبی برای همکاری مشترک ایران، مالزی، ترکیه و قطر اتخاذ شده است/ بزودی اجلاس مشترک ایران و مالزی تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۴۷۸

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که به دعوت رسمی نخست وزیران مالزی و ژاپن به این دو کشور سفر کرده بود، عصر شنبه به تهران بازگشت.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر شنبه در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: اجلاس مالزی و کوالالامپور یک شیوه نوینی برای اجتماع مسلمان ها و متفکرین اسلامی با حضور شماری از سران کشورهای اسلامی بود و در واقع مبنای این اجلاس همکاری کشورهای اسلامی برای دستیابی به یک توسعه مطلوب در شرایط امروز بود.

رئیس جمهور افزود: حدود ۸۰ کشور، متفکرین و صاحب نظران دعوت شده بودند و حدود ۲۰۰۰ میهمان در این اجلاس حضور داشتند و از سران کشورهای اسلامی هم ایران و ترکیه و قطر و خود مالزی حضور داشتند.

وی اظهارداشت: در کنار سخنرانی در اجلاس عمومی، در عصر روز نخست اجلاس یک جلسه بحث نیز در این باره بود که چگونه ما باید در دنیای اسلام به توسعه برسیم.

روحانی به نشست سران کشورهای مالزی ، ایران ، ترکیه و قطر در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت:  در این نشست تصمیمات بسیار خوبی برای همکاری ۴ کشور اتخاذ شد و البته از کشورهای دیگر هم بنا شد برای مساله توسعه به ویژه در زمینه همکاری در فناوری های نو و زمینه های صنعت دعوت شود.

رئیس جمهور افزود: علاوه بر این اجلاس توسعه روابط با کشور دوست مالزی برای ما اهمیت دارد و خوشبختانه از ابتدای دولت یازدهم روابط دو کشور نسبت به قبل گرم تر و صمیمانه تر شده و در دورانی که آقای دکتر ماهاتیر محمد مسوولیت نخست وزیری را برعهده گرفتند، روابط بسیار نزدیک تر شد.

روحانی اظهارداشت: در این مدت کوتاه،  ۴-۳ بار با هم گفت و گو و بحث داشتیم و راجع به روابط دوجانبه تصمیمات بسیار خوبی گرفتیم و بنا شد به زودی اجلاس مشترک همکاری های دو کشور تشکیل شود و آقای ماهاتیر محمد علاقمند هست در آینده نزدیک از تهران بازدید داشته باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه تصمیمات خوبی برای دو کشور در زمینه صنعت و مخصوصا در بخشی از زمینه های مهم صنعتی اتخاذ شد؛ در زمینه مسائل اقتصادی و مالی- بانکی نیز بحث های خوبی انجام شد.

روحانی افزود: پیشنهاد ایران در اجلاس کشورهای اسلامی موضوع اقتصاد دیجیتال و بازار مشترک در این زمینه ، ایجاد صندوق مشترک برای فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و همچنین مساله رمز ارزها و همکاری در هوش مصنوعی و امنیت سایبری بود که این پیشنهادات هم مورد توجه قرار گرفت و هم سران موافقت کردند که در این راستا همکاری های عملی طراحی و برنامه ریزی شود.

خبر تکمیل می شود...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز