خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کلمبیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آینده برجام به اروپا وابسته است/ میانجی‌ها می‌توانند مسیر جایگزین مذاکره مستقیم را فراهم کنند/ سیاست‌های ترامپ در مورد ایران تغییر نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۷۲۲

استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا با انتقاد از تحریم‌ها، تاکید کرد که ترامپ داروها را نیز وارد تحریم ‌های سخت خود کرده است. او گفت: به نظر نمی‌رسد ترامپ سیاست‌های خود در مورد ایران را تغییر دهد و تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست سیاست‌های فعلی خود را ادامه خواهد داد و در آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند.

رابرت وای شاپیرو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا و رییس اسبق دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه است از کتاب‌های او در حوزه علوم سیاسی می‌توان به « قدرت ریاست جمهوری؛ ایجاد ریاست جمهوری برای قرن بیست و یکم»، « دخالت‌های سیاسی؛ سیاستمداران سرگردان نشوید» و «عدم حضور نمایندگان دموکرات» اشاره کرد. وی هم چنین تاکنون موفق شده است جایزه کتاب «گلد اسمیت» را نیز از آن خود کند.

ترامپ به دنبال کسب تایید سعودی‌ها و اسرائیلی‌هاست

رابرت وای شاپیرو در ابتدا به مواضع ترامپ در مقابل ایران اشاره کرد و گفت: ترامپ به ایران اعتماد ندارد و وعده انتخاباتی‌اش فشار بر ایران بود. هم چنین این موضوع و فشار بر ایران نشان‌دهنده مواضع او در قبال اسرائیل و سعودی‌هاست. او به دنبال تایید سعودی‌ها و اسرائیلی‌هاست.

آینده برجام به اروپا وابسته است

وی در مورد کاهش تعهدهای برجامی ایران گفت: این اتفاق باعث تقویت موضع ترامپ می‌شود و ادامه این روند به اروپا بستگی دارد، همچنین تنش‌ها در منطقه به روابط ایران و سعودی‌ها وابسته است. این موضع ترامپ را تقویت می‌کند و آنچه در آینده اتفاق می‌افتد ممکن است مربوط به اروپایی‌ها و همچنین ایران و سعودی‌ها باشد.

دولتمردان باید مردم عادی را از  تحریم‌ها جدا کنند 

شاپیرو در ادامه با انتقاد از تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها به مردم عادی آسیب می‌رساند، بنابراین دولتمردان باید برای این موضوع فکری کنند و مردم را از تحریم‌ها جدا کنند. بهترین راه کاهش تنش گفت‌وگو است. در میان درگیری نظامی و یا گفت‌وگو باید بر اساس اولویت‌ها تصمیم گرفت. 

تبادل زندانیان تحولی مثبت در روابط ایران و آمریکا بود

وی در ادامه به تبادل زندانیان اشاره کرد و آن را تحولی مثبت دانست و گفت: تعویض زندانیان اتفاق خوبی است و می‌تواند پایه و بستری برای مذاکرات بیشتر در آینده در مورد موضوعات دیگر باشد. 

ترامپ برخلاف ادعاهایش داروها را نیز شامل تحریم کرده است

این استاد دانشگاه در مورد تحریم دارویی ایران گفت: ترامپ داروها را از تحریم بر خلاف گفته‌هایش جدا نکرده است و سیاست سرسختانه خود را به این موضوع نیز وارد کرده است. 

میانجی‌ها می‌توانند مسیر جایگزین مذاکره مستقیم را فراهم کنند

شاپیرو هم چنین نقش ژاپن در میانجی‌گری را مطلوب توصیف کرد و گفت: میانجی‌گری ژاپن می‌تواند مسیری جایگزین برای مذاکرات مستقیم را ایجاد کند. میانجی‌ها می توانند موثر باشند.

سیاست‌های ترامپ در مورد ایران تغییر نمی‌کند 

وی گفت: به نظر نمی‌رسد ترامپ سیاست‌های خود در مورد ایران را تغییر دهد و تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست سیاست‌های فعلی خود را ادامه خواهد داد و در آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز