خبرگزاری کار ایران

آیا اجرای قوانین FATF امنیت کشور را به خطر می‌اندازد؟

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۱۶۶

ارائه اطلاعات از سوی سیستم بانکی براساس استاندارهای FATF به طرف‌های خارجی بدون اجازه نهادهای ناظر و امنیتی داخلی ممکن نیست و هیچ شخص یا نهادی حق ارائه اطلاعات به طرف‌های خارجی مگر در موارد مبارزه با جرائم مالی و با مجوز نهادهای نظارتی مطابق قانون ندارد.

پیوستن به FATF به معنی اعتماد به اروپا و آمریکاست؟

بحث برجام و FATF از هم جداست، برجام توافقی بین ایران و ۱+۵ است که خروج آمریکا توسط همه کشورهای دنیا مورد انتقاد قرار گرفت، اما FATF در واقع شبکه‌ای متشکل از ۲۰۴ صلاحیت قضایی مستقل از جمله برخی سازمان‌های منطقه ای و بین‌المللی که استانداردهایی را بین خود وضع کرده‌اند و از کشورهای دیگر درخواست می‌کنند که در صورت علاقمندی به برقراری روابط عادی بانکی و مالی با اعضای این شبکه باید استانداردهای مورد توافق این گروه را بپذیرند. در حال حاضر حتی عراق و سوریه نیز درحال پیوستن به این پیمان هستند و حضور ایران در آن به معنی پذیرش یا عدم پذیرش وعده‌های آمریکا و اروپا نیست و تنها بهانه طرف اروپایی را برای انجام مبادلات بانکی را از آنها خواهد گرفت.

آیا اجرای قوانین FATF امنیت کشور را به خطر می‌اندازد؟

ارائه اطلاعات از سوی سیستم بانکی براساس استاندارهای FATF به طرف‌های خارجی بدون اجازه نهادهای ناظر و امنیتی داخلی ممکن نیست و هیچ شخص یا نهادی حق ارائه اطلاعات به طرف‌های خارجی مگر در موارد مبارزه با جرائم مالی و با مجوز نهادهای نظارتی مطابق قانون ندارد. مرکز اطلاعات مالی که از ۱۰ سال پیش در کشور فعالیت می‌کند، اطلاعات مالی را از بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها و مؤسسات مرتبط جمع آوری کرده، منطبق با قانون تجزیه و تحلیل کرده و در صورت احراز ارتکاب جرم، مراتب را برای شروع تحقیقات کیفری و صدور حکم به قوه قضاییه اعلام می‌کند. هیچ امکانی نه در قوانین قبلی و نه در قوانین جدید برای انتقال اطلاعات کشور به طرف‌های خارجی خارج از رویه‌های قانونی وجود ندارد و نهادهای نظارتی بشدت با هرگونه اهمال برخورد می‌کنند.

 آیا پس از پیوستن ایران به FATF عربستان می‌تواند مانع خروج ایران از لیست سیاه این توافق شود؟

شورای تصمیم گیری این نهاد متشکل از ۳۵ دولت عضو و دو سازمان منطقه‌ای است. عربستان عضو ناظر این نهاد است و در روند تصمیم گیری دخالتی ندارد البته این به معنی تلاش نکردن عربستان برای ایجاد مانع برای ایران نیست ولی تلاش این عربستان هم نباید مانع تلاش ایران برای رفع محدودیت‌ها باشد.

آیا تعریف تروریسم می‌تواند در FATF برای ایران مشکل ساز باشد؟

تعریف تروریسم کمابیش در همه کشورها و اسناد بین‌المللی ماهیت مشابهی دارد. تنها گروه کشورهای اسلامی یک استثناء دارند و آنکه فعالیت‌های ملل تحت استعمار و اشغال خارجی است که نباید در زمره اعمال تروریستی محسوب شود. غیر از این استثناء، مشکل جامعه بین‌المللی امروز بیشتر در تعیین مصادیق تروریسم هست که هر کشور سلیقه خود را اعمال می‌کند و به همین دلیل کشورها فهرست‌های ملی افراد و سازمان‌های تروریستی مختص به خود را دارند. آمریکایی‌ها با استفاده از نفوذ و قدرت رسانه‌ای خود درصدد القای فهرست تروریستی خود به دیگر کشورها هستند. این امر صرفا برای تامین منافع آمریکاست و نباید طوری وانمود شود که تصمیمات یکجانبه آمریکا برای همه جنبه الزام آور دارد. هر کشوری محق است که شروط خود را برای تعیین مصادیق تروریسم داشته باشد. کنوانسیون کشورهای اسلامی در موضوع مقابله با تروریسم این شرط را به روشنی در متن خود لحاظ کرده است. در سایر کنوانسیون‌ها هم ایران مانند سایر کشورها حق شرط‌های خود را ملحوظ نموده است. این شروط همراه با الحاق به اسناد بین‌المللی نزد امین معاهده تودیع می شوند و در روابط بین اطراف معاهده لازم الاتباع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز