خبرگزاری کار ایران

آیین‌نامه اجرایی بازاجتماعی شدن محکومان ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۰۹۹

هیئت وزیران به منظور ارتقای بازدارندگی و جنبه اصلاحی مجازات حبس، آیین‌نامه اجرایی یکی از مواد قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور درخصوص باز اجتماعی شدن محکومان را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» بر اساس این آیین‌نامه که در جلسه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ هیئت وزیران به تصویب رسید، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مکلف به اجرای طرح تفکیک متهمان از محکومان و طبقه‌بندی مشمولان از حیث سابقه و جرایم ارتکابی در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت است.

هم‌چنین، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است زندان را به عنوان یک منطقه بهداشتی، تحت پوشش خدمات جامع و همگانی سلامت کشور قرار دهد. ارائه خدمات بیمه سلامت همگانی رایگان به زندانیان و خانواده آنها از سوی سازمان بیمه سلامت ایران، از دیگر مواد این آیین‌نامه است.

ارائه خدمات مشاوره و هدایت تحصیلی و تسهیل ادامه تحصیل مشمولان، اجرای برنامه های تربیتی و پرورشی برای مشمولان و فرزندان، انجام فعالیت های آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی برای مشمولان بزرگسال بی‌سواد و کم‎‌سواد، از وظایف وزارت آموزش و پرورش به شمار می رود.

اعطاء کمک هزینه تحصیلی و معیشتی به خانواده مشمولان و تسهیل ادامه تحصیل فرزندان، تخصیص تسهیلات قرض الحسنه برای اشتغال زایی یا کاریابی، ارائه کمک های بلاعوض به خانواده های دارای بیماران صعب العلاج و پوشش بیمه پایه سلامت برای مشمولان فاقد بیمه و خانواده آنها، از تعهدات کمیته امداد امام خمینی (ره) محسوب می شود.

سازمان بهزیستی کشور نیز مکلف به حمایت و نگهداری از کودکان و نوجوانان، زنان و دختران بدسرپرست و بی سرپرست مشمولان، توانمندسازی مشمولان برای بازگشت به خانواده و ... است.

هم‌چنین، با هدف تسهیل بازگشت محکومان به زندگی عادی و رفع موانع اشتغال مشمولان پس از آزادی، هیچ یک از دستگاه های اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص مشمولین معرفی و تأیید شده توسط سازمان زندان ها و نیروی انتظامی، مجاز به استعلام پیشینه کیفری نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز