خبرگزاری کار ایران

روحی‌صفت در گفت‌وگو با ایلنا:

شرایط ایران و آمریکا نسبت به زمان سفر «آبه» به تهران تغییر کرده است/ واشنگتن نیازمند کاهش تنش با تهران است

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۸۷۹

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: ترامپ در شرایط سختی قرار دارد و موضوع استیضاح هر روز بیشتر رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد و انتخابات نیز نزدیک است و وی هنوز نتوانسته دستاورد قابل توجهی را در حوزه سیاست خارجی به دست بیاورد. همچنین علیرغم اینکه با تحریم‌ها مردم ایران را تحت فشار قرار داده است ولی سیاست «فشار حداکثری»‌ او به نتیجه نرسیده است؛ لذا می‌خواهد به هر نحوی شده کاری کند تا دستاوردی در این حوزه به دست بیاورد.

محمد روحی‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص اهداف سفر رئیس‌جمهور به ژاپن با توجه به سابقه نخست‌وزیر این کشور در تلاش برای کاهش تنش میان ایران و ایالات متحده گفت: این سفر در پاسخ به سفر آقای آبه به تهران صورت می‌گیرد. ما به طور سنتی همیشه روابط خوبی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با ژاپن داشته‌ایم؛ این کشور همیشه یکی از شرکای اقتصادی مهم ایران بوده و سرمایه‌گذاری‌های متعددی مثل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پتروشیمی و سد کارون نیز در کشورمان صورت داده است. آقای آبه شینزو هم در زمان تصدی سمت وزیر امور خارجه به ایران سفر کرده بود و این بار نیز با ردای نخست وزیری دعوت سفر به کشورمان را پذیرفت. 

وی ادامه داد: نخست‌وزیر ژاپن در سفر اخیر خود به تهران دو هدف عمده شامل گسترش روابط تهران-توکیو و همچنین بحث میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن را دنبال می‌کرد؛ ژاپن دنبال این است که تنش میان ایران و ایلات متحده کم شود که بتواند هم در منطقه خاورمیانه که برایش از اهمیت بالایی برخوردار است، مراودات خود را ادامه دهد چرا که این کشور نفت و انرژی خود را از منطقه خلیج فارس تامین می‌کند و همچنین همکاری اقتصادی خود با تهران را از سربگیرد که با وجود تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست. 

وی افزود: من این سفر را مثبت ارزیابی می‌کنم چرا که در حال حاضر در گزارش‌ها می‌خوانیم که بسیاری از کشورهای دیگر نیز اقدام کرده‌اند تا به نحوی میان ایران و ایالات متحده وساطت کنند. در این میان ژاپن کشوری است که هم اطمینان آمریکایی‌ها را دارد و هم برای ایران یک کشور مهم تلقی می‌شود. امیدوارم در این سفر اقدامی صورت بگیرد که تا حدی از سطح تنش کاسته شود. 

سفیر پیشین کشورمان در مکزیک همچنین در ارزیابی شرایط امروز ایران و آمریکا در خصوص امکان به ثمر نشستن تلاش‌های ژاپن برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن گفت: هم شرایط ما و هم شرایط ایالات متحده نسبت به زمانی که آقای آبه به تهران سفر کرده بود تغییر کرده است. شرایط تحریم موجب شده کشوری مثل ما که درآمد و اقتصادش متکی به نفت بوده روز به روز دچار مشکلات بزرگتری شود و این موضوع به همه جامعه فشار می‌آورد و ما نیز همانند مسئولان در دولت امیدوار هستیم که با برداشته شدن تحریم‌ها شرایط کشور بهتر شود و بتوانیم نفت خود را بفروشیم؛ امروز با توجه به شرایط موجود حتی کشورهای دوست نیز حاضر نیستند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند. 

وی ادامه داد: از طرف دیگر ترامپ نیز در شرایط سختی قرار دارد و موضوع استیضاح هر روز بیشتر رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد و انتخابات نیز نزدیک است و وی هنوز نتوانسته دستاورد قابل توجهی را در حوزه سیاست خارجی به دست بیاورد. همچنین می‌بینید علیرغم اینکه با تحریم‌ها مردم ایران را تحت فشار قرار داده است ولی سیاست «فشار حداکثری»‌ او به نتیجه نرسیده است؛ لذا می‌خواهد به هر نحوی شده کاری کند تا دستاوردی در این حوزه به دست بیاورد. وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در «فروم دوحه» اعلام کرد که دولت آمریکا همچنان به دنبال دستیابی به توافق با ایران است. 

روحی‌صفت در خصوص اقدامات تندورهای داخلی در تحت فشار قرار دادن دولت و جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه پروسه کاهش تنش با ایالات متحده در راستای کاهش تحریم‌ها نیز گفت: باید بدانیم که وزارت خارجه مجری سیاست خارجی کشور است و کلیات این سیاست نیز توسط رهبر انقلاب تعیین شده؛ در نتیجه اگر ایشان تصمیم بگیرند که به نحوی بتوانیم با آمریکا کنار بیاییم این فشارها خود به خود حل می‌شود. البته این دوگانگی در آمریکا هم وجود دارد و لابی صهیونیست اجازه نمی‌دهد ترامپ بتواند به راحتی با ایران کار کند. قطعا اگر به این جمع‌بندی برسیم که می‌خواهیم تنش‌های خود با ایالات متحده را کاهش دهیم جامعه هم استقبال می‌کند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در خصوص حضور رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس کوالالامپور و اهمیت آن برای جمهوری اسلامی ایران در کاهش تنش با همسایگان مسلمان خود گفت: این حضور قطعا از اهمیت بالایی برخوردار است؛  آقای ماهاتیر محمد در قطر نیز خیلی مثبت صحبت کرد و ما سابقه روابط خوبی با ایشان داریم؛ نخست‌وزیر مالزی بارها گفته است که با تحریم‌ها مخالف است و این سفر رئیس‌جمهور کشورمان به کوالالامپور به جهت حضور رهبران سایر کشورهای مسلمان می‌تواند دستاوردهای خوبی در جهت کاهش تنش در جهان اسلام داشته باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز