خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا:

برای ترامپ صحبت کردن، آسان‌ترین کار و تحریم‌، ارزان‌ترین استراتژی است/ رئیس‌جمهور آمریکا هیچ شناختی از خواسته‌های مردم ایران ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۶۳۰

تحلیل‌گر ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا تحریم‌ها را در کنار سوءمدیریت مسئولان، عامل مشکلات ایران دانست و گفت: برای ترامپ تنها صحبت کردن آسان است ترامپ می‌تواند بگوید که در کنار مردم ایران است اما خواسته‌های آن‌ها را نمی‌داند.

گوستاو گرسل تحلیل‌گر ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا است موضوعات مورد توجه وی شامل روسیه، اروپای شرقی و سیاست دفاعی است.

گرسل قبل از پیوستن به شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا ، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ به عنوان افسر میزبان سیاست و استراتژی امنیتی بین‌المللی در دفتر سیاست امنیتی وزارت دفاع اتریش کار می‌کرد و از سال ۲۰۰۳ به عنوان عضو تحقیق کمیساریای مطالعات استراتژیک با وزارت دفاع اتریش همکاری داشت.

وی همچنین عضو پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی سیاست لیبرال در وین بود. او قبل از دوران تحصیلی خود ، پنج سال در نیروهای مسلح اتریش خدمت کرد.

فشار بر ایران فاقد استراتژی است
ترامپ تنها خواهان انتخاب مجدد است
 
گوستاو گرسل در ابتدا گفت که استراتژی فشار بر ایران به چند دلیل بی‌نتیجه است؛ اولا، این فشار حداکثری نیست و دوم اینکه استراتژیک نیست. هر کاری که ترامپ انجام می‌دهد با هدف انتخاب مجدد و درخشش در  شبکه فاکس-نیوز صورت می‌گیرد، او هرگز استراتژی ندارد.

وی افزود: افراد دیگری نیز در اطراف وی بودند که استراتژی داشتند - جیم ماتیس،  مک مستر، جان بولتون و غیره - اما آنها دیگر در اطراف او نیستند! اما آن‌ها چشم‌انداز استراتژیک متحد نداشتند (ماتیس و بولتون در مورد بسیاری از موضوعات اختلاف نظر داشتند) و نظراتشان با نظرات ترامپ مطابقت نداشت.

تحلیل‌گر ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: هرکسی تلاش کرد بر ترامپ تأثیر بگذارد و در برخی مواقع یکی از دیگری موفق‌تر بود، اما هرگز استراتژی مشخصی وجود نداشت که این تلاش‌ها نتیجه‌بخش باشد. 

ترامپ تنها خواهان یک جلسه نمایشی پرزرق و برق است

تحریم‌ها ارزان‌ترین استراتژی ترامپ در مورد ایران است 

گرسل با تاکید بر اینکه بولتون تنها تغییر نظام ایران را می‌خواست، گفت: مک مستر خواهان بهبود توافق با ایران بود اما ترامپ یک جلسه نمایشی پر زرق و برق می‌خواهد و خیلی به ماهیت این جلسه توجه نمی‌کند.  ترامپ تنها می‌خواهد خود را در مورد ایران یک چهره سرسخت نشان دهد. تحریم برای ترامپ ارزان‌ترین و بی‌هزینه‌ترین استراتژی در مورد ایران است.

تضمینی وجود ندارد که ترامپ بتواند به توافقی بهتر از برجام با ایران برسد

وی افزود: به فرض اگر ترامپ بتواند با ایران توافق کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتواند به توافقی بهتر از برجام با ایران برسد. حدس من این است توافقی بهتر از برجام وجود ندارد. به نظر من با اقدامات ترامپ ایران کم‌کم تعهدات خود را کنار می‌گذارد و در یک بازه ده ساله به سلاح هسته‌ای خواهد رسید و در آن شرایط می‌تواند دردسرهایی برای آمریکا درست کند. در آن زمان باید هر کسی را که در این اتفاق سهم داشته است، مقصر دانست. 

حضور ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن موجب نگرانی ترامپ است

تحلیل‌گر ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ترامپ معتقد است که ایران از برداشتن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ برای گسترش حضور خود در منطقه استقاده کرده است، گفت: اکنون نیز ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن حضور چشم‌گیری دارد که این موضوع ترامپ را نگران کرده است. از سوی دیگر اگر ایران حضور خود را در منطقه کاهش دهد می‌تواند پاسخ انتقادهای ترامپ را بدهد.

برای ترامپ صحبت کردن آسان‌ترین کار است 

ترامپ هیچ شناختی از خواسته‌های مردم ایران ندارد

وی در ادامه در مورد همدردی‌های غرب در مورد اعتراض‌ها با مردم ایران گفت: هر اعتراضی علیه حکومت‌ها در غرب حمایت می‌شود اما برای ترامپ تنها صحبت کردن آسان است ترامپ می‌تواند بگوید که در کنار مردم ایران است اما نه خواسته‌های آن‌ها را می‌داند نه می‌تواند با اعتراض‌کنندگان همراهی کند چرا که چیزی از معترضان و خواسته‌های آنها نمی‌داند. ترامپ تنها خوب حرف می‌زند گفتن کلمات در تلویزیون برای ترامپ آسان است. بیشتر معترضان در ایران به سوءمدیریت دولت، فساد و مسائل اقتصادی اعتراض داشتند. حتی در میان انتقادات موجود از شرایط ایران، اشتهایی برای لغو تحریم‌ها برای لحظه‌ای هم توسط ترامپ وجود ندارد.

تحریم در کنار سوءمدیریت داخلی عامل مشکلات ایران است

گرسل در مورد تحریم دارویی نیز خاطر نشان کرد: داروها تحت تحریم نیستند. حتی با وجود تحریم‌های مربوط به بخش بانکی، می‌توانید از طریق بانک‌های اروپایی، روسیه یا چین دارو خریداری کنید! اما من این نکته را می‌بینم که در کنار «فشار حداکثری» ترامپ، انواع سوءمدیریت داخلی نیز در این شرایط مقصر است.  اما عامل همه سوءمدیریت‌ها تحریم‌ها دانسته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز