خبرگزاری کار ایران

ربیعی در دانشگاه شریف:

وضع امروز حاصل دوران سرمستی دلارهای نفتی است/ سال ۸۴ و ۸۵ کسی جرأت نقد دولت را نداشت/ این دولت، دولت چک‌های برگشتی شده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۱۷۳

سخنگوی دولت گفت: متاسفانه نمی‌توانم آنچنان که دلم می‌خواهد چارچوب‌های مورد نظر، بحثم را پیش ببرم رسانه‌های فارسی زبان خارجی خیلی عذابم می‌دهد. همه وجودم در نظام بوده نمی‌خواهم به گونه‌ای حرف بزنم که خوراک برای آنها تهیه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی سخنگوی دولت به دعوت بسیج دانشجویی با حضور در دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت روز دانشجو ضمن شنیدن سخنان تشکل‌های دانشجویی به سخنرانی و گفت‌و‌گو با دانشجویان پرداخت.

وی در شروع سخنان خود گفت: پیشنهادم این است که اگر قرار است شعار دهید من چند دقیقه ساکت بشینم تا شما شعار بدهید که دانشجویی پاسخ داد شعار دادن کار شما است.

ربیعی ادامه داد: من نامش را شعار نمی‌گذارم هرکسی حرف حق دارد بزند؛ به این دلیل این پیشنهاد را دادم که بخش‌هایی از دانشجویان عادت به گفت و شنود ندارند و فقط گفت را بلدند.

وی با بیان اینکه امید با گفت و شنود به وجود می‌آید و امیدوارم کنفرانس برلین نشود، گفت: اولین مفهومی که روز ۱۶ آذر دارد، آرمانگرایی است که خیلی وقت است فراموش شده است، به رغم اینکه آرمان‌های نسلی متفاوت هستند، عدالتخواهی و آزادی‌خواهی این دو گوهر کم یاب از سال‌های مشروطیت به این طرف همواره وجود داشته و آن را در دوره‌های مختلف تجربه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اولین بار که به شریف آمدم کارگر بودم و جنبش دانشجویی شریف با جنبش کارگری شکل گرفت.

ربیعی با بیان اینکه وقتی با شروع جنگ وارد سپاه شدم ایده بسیج مردمی را دادم و نسبت ذهنی با بسیج دارم، گفت: خوشحالم است که دولت این فضا را فراهم کرد تا هر چه خواستید بگویید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آیا سال ۸۴ و ۸۵ جرأت داشتید چنین نقدی بکنید؟! کسی جرأت نمی‌کرد، بیان کرد: همین امروز هم جرأت نداشتید نهادهای دیگر را نقد کنید و این حسن دولت است که آزادانه آن را نقد می‌کنید.

وی اضافه کرد: با اینکه گفتید دولت هیچ است اما همین نمونه دستاورد دولت است که باید این روند ادامه پیدا کند و آدم‌ها آزادانه سخن بگویند.

ربیعی با بیان اینکه ایکاش یک دختر هم سخنرانی می‌کرد با اشاره به سخنان نماینده بسیج درباره ایجاد رونق اقتصادی و اینکه با مذاکرات مشکل حل می‌شود و وعده‌های دولت، گفت: متاسفانه نمی‌توانم آنچنان که دلم می‌خواهد چارچوب‌های مورد نظر، بحثم را پیش ببرم رسانه‌های فارسی زبان خارجی خیلی عذابم می‌دهد و همه وجودم در نظام بوده نمی‌خواهم به گونه‌ای حرف بزنم که خوراک برای آنها تهیه شود.

وی درباره افزایش گرانی بنزین گفت: بنزین اثر ماشه‌ای و پروانه‌ای بود، مقاله‌ای اول سال ۹۸ در سالنامه ایران با عنوان «۹۸ فقط یک سال نیست» نوشتم اما مرا متهم کردند که خط فتنه می‌دهد.

ربیعی با اشاره این مقاله گفت: پنج عامل را برشمردم و گفتم اگر این عوامل ادامه پیدا کند با معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی روبرو خواهیم شد. گفتم اگر فاصله ۸۸ تا ۹۶ هشت سال بود ۹۶ تا ۹۸ دو سال بود و اعتراض‌های بعدی در زمان کمتری خواهد بود.

وی با بیان‌اینکه تحولات اجتماعی که پیش آمده، قابل پیش بینی بود اظهار کرد: اگر این اتفاقات در کشوری حتی آمریکا و اسکاندیناوی وجود داشته باشد، جرقه ایجاد می‌کند همانطور که جرقه‌ها دست دیگر نهادها است.

سخنگوی دولت یادآور شد: تسلط رسانه‌ها و پترو دلارها و اداره آنها توسط آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها فضایی در کشور ایجاد کردند که باعث وقوع نارضایتی شد.

وی درباره ناکارآمدی دولت با بیان اینکه آیا تورم ۷ درصد در شش سال و رشد ۱۲ درصد را تجربه نکردیم؟!، تاکید کرد: وزیر کار بودم فاصله مزد و تورم را کاهش دادم در حالی که تفاوت آنها تا پیش از آن ۶۰ درصد بود.

ربیعی درباره رشد اقتصادی گفت: هر یک درصد رشد به پایه سال ۹۴، ۱۰۰هزار میلیارد بودجه می‌خواهد که امروز برای هر یک درصد هزار هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد ما نیازمند به سرمایه‌گذاری هستیم. متوسط ۲ میلیون ۸۰۰ هزار دلار نفت فروختیم اما اکنون ۶۰تا ۷۰ هزار میلیارد درآمد قطع شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید توامان صورت بگیرد، گفت: در کشور ما توسعه سیاسی و اجتماعی شکل نگرفته و همواره به NGO ها و احزاب به چشم بد و بیگانه نگاه شده است و حتی یک NGO محیط زیستی نتوانست کار کند.

وی ادامه داد: که البته این وضعیت در دست دولت‌ها نیست و دست ساختار فکری است، نمی‌گویم دست جای خاصی است چرا که هر کس می‌آید می‌گوید کی بود کی بود، من نبودم.

ربیعی با طرح این سوال که آیا ساختارها را اصلاح کردیم؟!، بیان کرد: حاشیه‌نشینی فعلی ناشی از تحولات اجتماعی سامان نیافته است، حاصل دست نیافتن افراد به شغل امن است؛ مشاغلی هم که شکل گرفته با کیفیت نبوده و امنیت شغلی وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به مسئولیت اخلاقی که به نظام دارم نمی‌خواهم آمارهای نگران‌کننده را بدهم، گفت: بهترین دوره رشد کشور از سال ۷۶ تا ۸۴ و بدترین دوره از ۸۴ بوده است؛ سیاست اقتصادی فروش پول نفت را دنبال کردیم و اصلاح ساختاری انجام ندادیم.

ربیعی با اشاره به کلیپ دانشجویی که در آن دانشجویان او را نمی‌شناختند، گفت: این آمارسنجی صدا و سیما است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقتصاد با تحریم کم و کوچک می‌شود، گفت: ما نخواستیم بگوییم تحریم اثر نداشته و نخواستیم خارجی‌ها بدانند. ترامپ از نتانیاهو پرسید کدام کار من خوشایند تو بوده است و او خروج از برجام را عنوان کرد.

وی تاکید کرد: اگر امروز به اینجا رسیده‌ایم، تحریم یک واقعیت است. اگر نمی‌توانیم پول مربی را بدهیم برای این است تحریم هستیم؛ اما وقتی در مورد پالرمو می‌گوییم می‌گویند پاسخ سیاسی می‌دهند.

ربیعی اظهار کرد: به اعتقاد من با شرایط تاریخی که از جهت تحولات ارزی داشتیم، همه شاخص‌ها از جمله شاخص اعتماد مسئولان به نظام و غیره اوج منفی شدنشان از سال ۸۸ است که بخشی از آنها مبنای واقعی و برخی برساخته است به طور مثال اینکه هر کسی می‌خواهد کاری در ایران کند می‌گویند دزد و فاسد است یک موضوع برساخته است.

وی ضمن تشکر از رئیس قوه قضاییه گفت: امیدوارم آقای رئیسی این روند را خرابش نکند البته دیگران خراب می‌کنند؛ امیدوارم دیگران آن را خراب نکنند هر چند آقای رئیسی باهوش است و نمی‌گذارد چنین اتفاقی بیفتد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این دولت، دولت چک‌های برگشتی شده است، گفت: به جرأت و صریح می‌گویم الان این وضعی که به وجود آمده حاصل فروش نفت و حاصل دوران سرمستی دلارهای نفتی است.

وی تصریح کرد: هر کدام از مدعیان که می‌گویند اگر بودند وضع بهتر بود، اگر می‌آمدند وضعیت بدتر می‌شد، اگر تورم الان ۴۰ درصد است آن زمان ۸۰ درصد می‌شد.

ربیعی با بیان اینکه ما روبه جلو کار داریم که اولین شرط آن درک درست از مسائل است، گفت: هر کس صداقت ندارد حرام است که در این دولت و نظام روی کار بیاید.

وی با اشاره به هیاهوی دانشجویان در زمان سخنرانی یکی از آنها گفت: اینقدر با نفرت صحبت نکنید وقتی یکی از دانشجویان صحبت می‌کرد شعارهایی دادند، باید کینه‌ها را فهم و اجماع ایجاد کنیم و پشت هم بایستیم.

ربیعی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره مؤسسات کنکور گفت: خیانتی که موسسه‌های کنکوری کردند این است که دانش آموزان را با تست بالا آوردند و نگذاشتند آنها کتاب بخوانند.

وی درباره سوال دانشجویی مبنی بر ۱۰ درصد کوچک شدن اقتصاد و درباره علت آن گفت: اقتصاد ایران ده درصد کوچک شد چون سرمایه‌گذاری در کشور انجام نشده است و این حاصل عدم تعامل با اقتصاد دنیاست و با کوچک شدن کیک اقتصاد سه دهک نخست به دیگر دهک‌ها فشار می‌آورند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: سرمایه‌گذاری، امنیت سرمایه‌گذاری می‌خواهد و نیاز به جذب سرمایه داریم؛ با سرمایه‌های مردمی در بانک‌ها و خانه‌ها می‌توانیم امید ایجاد کنیم، مشکل ما عدم اعتماد است.

ربیعی درباره اینکه آیا مردم در مورد بنزین نامحرم بودند، گفت: در مورد بنزین اصلا بحث نامحرم بودن مردم نبود، قرار بود بنزین در سال ۹۶ ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ شود، اما نشد و در سال۹۷ نیز افزایش قیمت توسط یکی از سایت‌ها مطرح و با شلوغ شدن پمپ‌ بنزین‌ها افزایش نرخ منتفی شد.

وی با بیان اینکه غالب اقتصاددان‌ها به دولت نامه نوشتند و گفتند که نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهید، گفت: در مورد اصل گران شدن بحث صورت گرفت اما گفتیم که زمانش به واسطه شلوغی پمپ بنزین‌ها گفتیم مطرح نشود که البته بین دو پنج شنبه زمانش مخیر بود.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دختری درباره کاهش میزان بارداری و جمعیت گفت: کم شدن میزان باروری به علت تغییرات در سبک زندگی است و این مختص به ایران نیست؛ در آینده فقر و سالمندی تلفیق می‌شود‌.

ربیعی اظعار کرد: در سال ۹۶ تا ۹۷، ۶۶ درصد بازار را زنان در اختیار داشتند که نسبت به مردان شغل با کیفیت‌تری نیز داشتند در عین حال وام ازدواج را سی میلیون کردیم. همچنین برای زایمان طبیعی هزینه چند هزار میلیاردی گذاشتیم چرا که داشت به سبک زندگی تبدیل می‌شد اما من در کنار این دغدغه‌ها می‌خواهم بگویم چرا زنان نباید بتوانند دوچرخه و مورسواری کنند

ربیعی درباره معوقات بانکی برخی افراد با بیان اینکه این بدهی های بانکی از بعد جنگ شروع شده است و سابقه طولانی دارد، گفت: یکی از کارهای خوب آقای سیف مقابله با بیماری موسسات بانکی بود و با کمک آقای همتی هم اسامی آنها به دادستانی داده شده است.

وی ادامه داد: بدهکاران دو دسته هستند یکی کسانی که گردن کلفتی می‌کنند و پول را پس نمی‌دهند و عده‌ای هم واقعا گرفتار شدند. پولی را گرفتند و الان ورشکسته شده‌اند و خط تولیدشان متوقف شده است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره باخبر بودن یا نبودن روحانی از گران شدن بنزین افزود: چهارشنبه آخرین گفت‌وگوی میان آقای روحانی و آقای رحمانی فضلی انجام شد و رییس‌جمهوری گفت با توجه به سخنانی که در شورای عالی امنیت ملی و میان سران قوا انجام شده است شما مخیرید که میان دو پنجشنبه یکی را انتخاب کنید.

سخنگوی دولت درباره علت خنده روحانی در جلسه‌ای بعد از گران شدن بنزین اظهار کرد: گاهی خنده‌هایی به لب می‌آید که از سوز دل است اما من متاسفم برای کسانی که خنده‌های سرمستی سردادند و گفتند خدا را شکر که برای این دولت این مسائل پیش آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز