خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کلمبیا در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم ها به تسلیم ایران و تغییر حاکمیت منجر نخواهد شد/ آمریکا به دخالت در امور داخلی کشورها عادت کرده است/ ایران خواهان نابودی برجام نیست

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۶۱۶

استاد دانشگاه کلمبیا با انتقاد از تحریم‌ها بر بی‌نتیجه بودن سیاست فشار بر ایران تاکید کرد و گفت: هنوز هم ایران امیدوار است اروپا راهش را از ایالات متحده جدا کند و ایران به تعهداتش بازگردد، بنابراین ایران هنوز خواهان خروج از برجام نیست.

رابرت جرویس(Robert Jervis) استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا است. حوزه تخصصی او روابط بین الملل و سیاست خارجی است. وی در گفت وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخته است.

تحریم‌ها به تسلیم ایران و تغییر حاکمیت منجر نخواهد شد

رابرت جرویس با تاکید بر ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا در مورد ایران، عنوان کرد: به نظر می‌رسد تاکنون تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران تأثیر مطلوب خود را نداشته است. آنها به ایران آسیب رسانده‌اند اما سیاست آن را تغییر نداده‌اند. من حامی برجام و باقی ماندن در برجام هستم و شک دارم که این تحریم‌ها اثر مورد نظر خود را داشته باشد، تحریم‌ها به تسلیم ایران و تغییر حاکمیت منجر نخواهد شد، افرادی که طرفدار آنها هستند می‌گویند که نتایج در پایان ظاهر می‌شود و بعد از اینکه ایران به حد کافی ضعیف شد، نتایج این سیاست آشکار خواهد شد. البته تاکنون ایران عقب‌نشینی نشان نداده و به نظر نمی‌رسد که عقب‌نشینی کند؛ چرا که این تحریم‌ها به شدت ناعادلانه است.  

مردم ایرانی قربانی تحریم‌ها شده‌اند

وی در ادامه افزود: مردم ایران قربانی تحریم‌ها و مبارزات سیاسی میان دولت‌ها شده‌اند من تصور نمی‌کنم که مردم اهمیتی به برنامه هسته‌ای بدهند که بخواهند بابت آن مجازات شوند. 

تحریم اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران است

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا در ادامه مشکلات اقتصادی ایران را ناشی از تحریم‌ها دانست و گفت: به نظر می‌رسد تحریم‌ها یکی از عوامل اصلی مشکلات اقتصادی ایران است. اعتراض‌های اخیر هم به همین دلیل رخ داده است.

آمریکا به دخالت در امور داخلی کشورها عادت کرده است

وی در ادامه با انتقاد از بیانیه های آمریکایی ها در راستای حمایت از اعتراض‌ها در ایران گفت: آمریکا عادت کرده است که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کند. 

جرویس هم چنین در مورد مشکلاتی که بر سر راه تامین دارو در ایران وجود دارد، گفت: همه معتقدیم که این استثناها باید وجود داشته باشد اما ترامپ تصور می‌کند که اگر کانال‌هایی برای این موضوع اختصاص دهد آنها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. 

اروپا نشان داد که تمایلی برای سرپیچی از آمریکا ندارد

ایران خواهان نابودی برجام نیست

این استاد دانشگاه هم چنین در ادامه گفت: از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، ایران و اروپا در این توافق باقی ماندند اما اروپا مدام حرف از تداوم تجارت با ایران را به زبان آورد و اقدام عملی در این راستا انجام نداد و نشان داد که تمایلی برای مخالفت و سرپیچی از آمریکا ندارد.  

وی تاکید کرد: ایران اکنون از این توافق سود چندانی به دست نمی‌آورد. من فکر می‌کنم هنوز هم ایران  امیدوار است اروپا راهش را از ایالات متحده جدا کند و ایران به تعهداتش بازگردد، بنابراین ایران هنوز خواهان خروج از برجام نیست.

جرویس خاطرنشان کر: من همچنین فرض می‌کنم که اگر ایران اورانیوم غنی شده را جمع کند، ایالات متحده ممکن است علیه تهران حمله نظامی کند. ایران همچنین احتمالاً امیدوار است که ترامپ در انتخابات شکست بخورد و دولت جدید سیاست مطلوب‌تری اتخاذ کند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز