خبرگزاری کار ایران

یوسفیان‌ملا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بودجه ۹۹ واقعی‌تر تدوین شده است/ واقعی شدن بودجه همان اصلاح ساختار بودجه است

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۰۸۷

یک نماینده مجلس گفت: بنده ۱۶ سال در مجلس و کمیسیون تلفیق بوده‌ام و ۱۶ بودجه را در کمیسیون تلفیق و صحن پارلمان بررسی کرده‌ام، واقعی شدن بودجه ازجمله اتفاقاتی است که طی این یکی دو سال اخیر رخ داده است.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره بودجه سال ۹۹ گفت: تغییرات در بودجه سالانه اگر نگاهی اجمالی کنید تا حدودی اعمال شده است. قطعا و یقینا تامین نظر مقام معظم رهبری که درباره اصلاح ساختار بودجه صحبت کرده بودند را نمی‌کند چراکه مسلم است که نظر حضرت آقا خیلی وسیع‌تر از این‌ تغییرات فعلی بوده است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به بودجه‌هایی که تاکنون طی سالیان و دهه‌های گذشته به مجلس ارائه شده است تاکید کرد: اگر به لوایح بودجه در زمان ریاست آقای نوبخت بر سازمان برنامه‌وبودجه دقت کنیم می‌بینیم که ارقام بودجه نسبت به دوره‌های پیش به سمت واقعیت پیش رفته است.

نماینده اصولگرای مجلس دهم گفت: درگذشته زمانی که برای یک پروژه در لایحه بودجه ردیفی در نظر گرفته می‌شد، ممکن بود دولت نتواند آن رقم را به طور کامل برای آن پروژه تامین کند. ارقامی که در بودجه برای مصارف مختلف درنظر گرفته می‌شود اگر غیرواقعی باشد و درنهایت تخصیص داده نشود، باعث ایجاد آثار تورمی خواهد شد چراکه وقتی ارقام غیرواقعی در ردیف‌ها ذکر می‌شود رقم کل بودجه را افزایش می‌دهد. اما در این دولت طی یکی دوسال اخیر این مشکل برطرف شده است یعنی عددهایی را در ردیف‌های بودجه‌ای می‌آورند که امکان پرداخت آن را دارد.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم عنوان کرد: همواره مشکل اصلی در این بحث بود باعث می‌شد که دستگاه مجری آن پروژه  بیش از حدی که امکان تامین اعتبار دارد درخواست بودجه دهد.

یوسفیان ملا اظهار داشت: مدعی بعدی نیز در این داستان نماینده مجلس بود. نماینده مجلس می‌گوید مثلا این ردیف در گذشته ۱۰ میلیارد تومان بودجه داشت چرا آن را به ۲ میلیارد تومان کاهش دادید؟ نماینده‌ها در اینجا با رقبای خود در حوزه‌های انتخابیه‌شان مواجه می‌شوند و به همین دلیل به سازمان برنامه می‌گویند رقیب من هه‌جا گفته من زمانی که نماینده بودم برای این ردیف ۱۰ میلیارد بودجه گرفتم اما این نماینده مجلس ۲ میلیارد بودجه گرفته است. حال اما کسی نیست که توضیح دهد این پروژه اگر در آن زمان هم ۱۰ میلیارد بودجه برایش می‌نوشتند اما دریافتی‌اش بیش از همین ۲ میلیارد نبود.

عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس در ادامه گفت: دعوا در اینجا جدی است که نماینده مجلس به دولت می‌گوید چرا با آبروی من بازی می‌کنید؟ می‌گوید من باید به حوزه انتخابیه رفته و جوابگو باشم. ممکن است در یک حوزه انتخابیه ده‌ها نوع از این موارد هم وجود داشته باشد. اما سازمان برنامه در این راه همت کرد و این کار را انجام داد و این کار خود اصلاح ساختار بودجه است. اصلاح ساختار بودجه یعنی بودجه به سمت واقعیت پیش برود. اینجا بودجه واقعی شد.

وی افزود: برای پروژ‌ه‌هایی که بازدهی دارند و امکان توان کار کردن بیش از بودجه درنظر گرفته شده در ردیف مصوب را دارند، سازمان برنامه  می‌گوید از طریق جابه‌جایی می‌تواند به این پروژه‌های بودجه تخصیص یابد. پس اینگونه نیست که اگر یک پروژه استحقاق کار کردن بیش از حد مورد نظر را پیدا کرد ناچارا به همان رقم مصوب شده محکوم شوند، بلکه امکان تامین اعتبار برای اینگونه پروژه‌ها وجود دارد.

نماینده اصولگرای مجلس دهم گفت: بنده ۱۶ سال در مجلس و کمیسیون تلفیق بوده‌ام و ۱۶ بودجه را در کمیسیون تلفیق و صحن پارلمان بررسی کرده‌ام، این‌ها اتفاقاتی است که طی این یکی دو سال اخیر رخ داده است اما هنوز با آنچه مقام معظم رهبری می‌خواهند که واقعا بودجه مثل دو کفه ترازو باشد و هزینه و درآمد دقیقا با هم بخواند راه داریم. بودجه سال آینده کاملا این مهم را محقق نکره اما باید به همین سمت پیش برویم. اصلا درآمد همیشه احتمالی است و قطعی نیست، اما می‌توان به واقعیت نزدیک کرد.

عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به صرفه‌جویی‌هایی که در هزینه کشور در لوایح بودجه و خارج از آن واقع شده است گفت: سفرهای مسئولان کشور و تعداد افراد همراه آن‌ها بسیار کم شده است. سفری که قبلا پنج نفر می‌رفتند الان دونفر می‌روند. اگرآاماری از کمیته نظارت بر سفرها بگیرید دقیقا مشخص است که این سفرها کم شد. در این‌ سفرها ممکن بود برای مامور به خدمت جای مناسب‌تری (در هواپیما) خریده شود اما حالا مصوب شده به نحوی که در تمام سفرها بلیت اکونومی شده است.

عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس تاکید کرد: سمینارها به حداقل رسیده است. در گذشته در طول یک سال خیلی سمینار داشتیم اما این‌ها تا حدودی کم شد درنتیجه به صورت کلی هزینه‌های جاری کاهش یافت. از طرف دیگر پروژ‌ه‌‌های ملی را رصد می‌کنند و به دنبال بخش خصوصی می‌روند که پروژ‌های ملی را بخش خصوصی تصدی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز