خبرگزاری کار ایران

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کرد؛

رونمایی از ۵۰ دستاورد جدید صنعت هسته ای در ۲۰ فروردین سال آینده/ راکتورخنداب سال ۱۴۰۰ آغاز به کار خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۶۱۴

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سال آینده و در روز ملی فناوری هسته ای، ما شاهد بیش از ۵۰ دستاورد مهندسی شده و اقتدارآفرین که با کار جهادی و تلاش مضاعف محقق شده؛ خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پنجاهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشورمان با حضور علی اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، در استان البرز افتتاح شد.

زارعان در این مراسم اظهارداشت: در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ مصادف با نیمه شعبان و روز ملی فناوری هسته ای شاهد بیش از ۵۰ دستاورد مهندسی شده و اقتدارآفرین که با کار جهادی و تلاش مضاعف محقق شده؛ خواهیم بود که از نظر کیفی و نسبت به سال های گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و این نشانه بالندگی و فرهیختگی توآمان با نشاط صنعت هسته ای است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای کشور، بیان کرد: به زودی خبرهای خوشی در خصوص دستاوردهای جدید صنعت هسته ای کشور به سمع و نظر ملت ایران خواهد رسید.

زارعان افزود: طی روزهای آتی مدارثانویه رآکتور اراک افتتاح خواهد شد و در سال ۱۴۰۰ نیز رآکتور خنداب اراک شروع به کار خواهد کرد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: رویکرد سازمان انرژی اتمی کشور برقراری و تقویت ارتباط متقابل بین دانشگاه و صنعت هسته ای بوده و هست که در این راستا پروژه هایی در دانشگاه های برگزار کننده این نمایشگاه تعریف شده و امیدواریم این اتفاق در استان البرز نیز بیافتد.

وی این دستاوردها را حاصل تلاش های متعهدانه و مستمر متخصصان وکارشناسان داخلی دانست و گفت: تمامی این فناوری ها بومی شده و در داخل کشور محقق می شود و یکی از دلایل عصبانیت نظام سلطه، تاثیرگذاری این صنعت ها بر روی سایر صنایع است که به عنوان یک موتور محرک محسوب می شود.

زارعان تصریح کرد: صدها دستاورد در حوزه های مختلف غنی سازی، طراحی و ساخت ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته و بومی، اکتشاف و استخراج، تولید کیک زرد، طراحی و ساخت غلاف سوخت، قرص سوخت هسته ای، پسمانداری، نیروگاه های قدرت و تحقیقاتی، تولید آب سنگین، تولیدات محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری هسته ای، تولیدات رادیوایزوتوپ ها و رادیوداروهای مختلف تشخیصی و درمانی، تابش گاما، تجهیزات پیشرفته هسته ای و ماشین های سانتریفیوژ با سوهای گوناگون که حاصل نتایج تحقیق و توسعه در این زمینه است که نمونه آن سانتریفیوژ IRG با سوء ۱۰ است که هم اکنون به نمایش گذاشته شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خطاب به استادان، کارشناسان، محققان، دانشجویان و دانش آموزان خاطرنشان کرد: با توکل به خداوند متعال و بهره گیری از این تجارب ارزشمند، تمام تلاش خود را در ادامه این راه ارزشمند به کار گرفته تا هر روز بیش از پیش شاهد دستاوردها، فناوری ها و افتخارات ارزنده اقتدارآفرین برای جمهوری اسلامی باشیم.

بر اساس این گزارش، در این نمایشگاه حوزه های نیروگاهی، چرخه بومی سوخت هسته ای و کاربردهای جانبی صنعت هسته ای در کشاورزی و پزشکی هسته ای که با تلاش متخصصان متعهد دانشگاهی کشور به صورت کاملا بومی در کشور در تمام ابعاد آن در حال اقدام و اجراست؛ در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

از تفاوت های چشمگیر این نمایشگاه با نمایشگاه های گذشته دستاوردهای صنعت هسته ای کشور می توان به نمایش بخش های جدیدی همچون: نمونه های عناصر نادر خاکی، ماکت تاسیسات آب سنگین خنداب اراک، نمونه های اکسیژن ۱۸ و ترکیبات جدید دوتریوم اشاره کرد.

گفتنی است، این نمایشگاه از ساعت ۹ الی ۱۶ تا روز سه شنبه ۱۹ آذر در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دایر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز