خبرگزاری کار ایران

اسلامی در جمع خبرنگاران:

به توسعه تبادلات تجاری با قرقیزستان خوش‌بینم

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۳۱۶

وزیر راه و شهرسازی گفت: من خوشبین هستم که روابط ما با قرقیزستان که متکی بر یک سند راهبردی همکاری ده‌ساله است که روسای جمهور دو کشور امضاء‌کرده‌اند کمک کند که ما استفاده بیشتر و بهینه‌تری از آن ببریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا محمد اسلامی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با کشور قرقیزستان بعد از یک مقطع سه‌ساله کمیسیون مشترک‌مان در حال برگزاری است و انشالله امروز اختتامیه را خواهیم داشت. اسناد را امضاء و مبادله می‌کنیم. نکته برجسته‌ای که الان وجود دارد و نسبت به گذشته متمایز است این است که با تعرفه ترجیحی اقلامی را که در اوراسیا امضاء و مبادله کردیم و باتوجه به اینکه آن‌ها هم عضو اوراسیا هستند فرصتی کم‌نظیر برای ما به وجود می‌آورد که بتوانیم با کشور قرقیزستان توسعه تجارت داشته باشیم، و از طریق قرقیزستان به سایر کشورهایی که دارای اسناد متبادله هستند که بتوانند از تعرفه ترجیحی استفاده کنند(دست یابیم).

وزیر راه وشهرسازی افزود: متاثر از همین فعالیت‌های تجاری، توسعه ترانزیت و برقراری خط پرواز مستقیم را خواهیم داشت که یکی از ضروریات است و بازرگانانی می‌توانند با یکی از شرکت‌های ایرانی پرواز خودشان را از طریق دوشنبه تاجیکستان انجام دهند. باتوجه به اینکه آن‌ها هم در قوانین خود پذیرفته‌اند درنتیجه آن‌هایی که به بیشکک پرواز می‌کنند می‌توانند از آن‌جا به نقاط مختلف هم مسافرگیری کنند و این فرصتی برای صنعت هواپیمایی ما و تجار ماست که می‌خواهند تردد داشته باشند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که آیا خط اعتباری ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید گفت: نه خط اعتباری ویژه‌ای در نظر گرفته نشده ولیکن توسعه تبادلات و ظرفیت‌سازی برای تبادلات تجاری یکی از آیتم‌هایی است که مورد بحث قرار گرفته و الان دوتا از وزرای آن‌ها اینجا هستند. هم وزیر حمل و نقل‌شان که رئیس کمیته مشترک است و هم وزیر اقتصادشان. به همین دلیل ملاقات‌هایی هم با وزیر اقتصاد داشته‌اند و من خوشبین هستم که روابط ما که متکی بر یک سند راهبردی همکاری ده‌ساله است که روسای جمهور دو کشور امضاء‌کرده‌اند کمک کند که ما از این طریق بتوانیم در توسعه تبادلات تجاری از این فرصت استفاده بیشتر و بهینه‌تری کنیم.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای اتصال خطوط ریلی دو کشور هم در نظر گرفته شده؟ گفت: خطوط ریلی دو کشور الان متصل است و ما الان در راه‌آهن به چین و اروپا متصل هستیم و راه‌آهن ما برقرار است. اینکه ما داریم خطوط جدید را احداث می‌کنیم برای این است که بتوانیم از ظرفیت بندر اقیانوسیه خودمان که بندر چابهار است برای تبادلات تجاری و ترانزیتی بیشتر استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره حذف تهران از طرح ملی مسکن نیز گفت: این خبر تکذیب شد. این را یک خبرگزاری منتشر کرده بود و روابط عمومی هم اطلاعیه داد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که از قول معاون شما نقل شده بود گفت: نه معاون من تکذیب کرده است.

اسلامی افزود: تهران در مقیاس بزرگ است و بحث مسکن را نمی‌شود نادیده گرفت. برنامه‌هایی که هست و شرایطی که داریم و باتوجه به قیمت تمام شده و جامعه هدف، این است که افراد مدنظر ما باشد و برنامه‌های متنوعی داریم و اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز