خبرگزاری کار ایران

گزارش نشنال اینترست از ۴ اشتباه‌ نتانیاهو در مورد ایران

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۸۲۹

نشنال اینترست در گزارشی به اشتباهات نتانیاهو در مورد ایران پرداخت و نوشت: اکنون نتانیاهو در مورد قدرت ایران دچار دلهره شده است. و در آینده ممکن است با خطرات جدی مواجه شود.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال اینترست، نتانیاهو در مورد ایران مرتکب چندین اشتباه شده است. 

اشتباه اول نتانیاهو این بود که معتقد به برتری مادی ائتلاف ضدایرانی آمریکایی - سعودی - اسرائیلی است که با استراتژی «فشار حداکثری» دولت ترامپ همراه شده است.  انتظار می‌رفت که این فشار تهران را وادار به عقب‌نشینی کند و در بهترین حالت خود منجر به فروپاشی حکومت جمهوری اسلامی شود. اکنون با توجه به شرایط فعلی این فرض بی‌اساس به نظر می‌رسد. 

اشتباه دوم نتانیاهو این بود که ترامپ روند سیاست آمریکا را کاملاً تغییر داده است رفتارهای دیپلماتیک پرزیدنت ترامپ در مواردی چون - جابجایی سفارت ایالات متحده به اورشلیم، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان اشغالی و خروج از توافقنامه ایران نیز برای نتانیاهو به معنی حمایت ترامپ از رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد. اما ترامپ علیرغم تهدیدهای مکرر و علیرغم حمایت آمریکا از عربستان  سعودی، از واکنش به تخریب تاسیسات نفتی عربستان (آرامکو) خودداری کرده است. رفتار اخیر او با متحدان کُرد آمریکا در سوریه هم نمونه دیگری در این راستا بوده است به گونه‌ای که حتی در میان برخی از متحدان سنتی آمریکا این نگرانی را ایجاد کرده که ایالات متحده آمریکا کشور قابل اعتمادی درباره تعهدات بین‌المللی خود نیست. به نظر می رسد که نتانیاهو نیز این موضوع را فهمیده است.

اشتباه سوم اینکه نتانیاهو از سیاستی پیروی می کند که می‌گوید: «دشمن دشمن من دوست من است.» با توجه به این منطق، نتانیاهو انتظار داشت که سعودی‌ها علیرغم مواضع مخالف خود در مورد مسئله فلسطین و اسرائیل، در مورد ایران با اسرائیل همکاری کنند و تهدید ایران باعث شود اختلاف نظر دو طرف بر سر مسأله فلسطین، به حاشیه رانده شود.  اما این اتقاق تا کنون رخ نداده است. به نظر می‌رسد که ریاض نیز دیپلماسی را به جنگ با ایران ترجیح می‌دهد. 

اشتباه چهارم اینکه از سوی دیگر اسرائیل با وجود یک رئیس‌جمهور غیرقابل اعتماد در کاخ سفید، برتری دست حزب دموکرات در کنگره و تغییر رویه کشورهای عربی در خاورمیانه، با گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران و همچنین زرادخانه موشکی حزب الله محاصره شده و آزادی عمل محدودی دارد. اکنون نتانیاهو خواهان افزایش بودجه دفاعی شده است به نظر می‌رسد که اکنون نتانیاهو در مورد قدرت ایران دچار دلهره شده است. و در آینده ممکن است با خطرات جدی مواجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز