خبرگزاری کار ایران

تحلیل آمریکن هرالد تریبون از اعتراض‌های اخیر در ایران

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۳۸۷

آمریکن هرالد تریبون در گزارشی به اعتراض‌های اخیر در ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از آمریکن هرالد تریبون، نویسنده در این گزارش نوشته است: وقتی تظاهرات در هنگ کنگ، عراق، و لبنان شروع شد، من منتظر تظاهراتی در ایران بودم. در سال ۲۰۱۸، بنیاد ملی دموکراسی آمریکا میلیون‌ها دلار در این کشورها هزینه کرد تا برنامه‌های آمریکا را پیش ببرد. با این حال من انتظار نداشتم ناآرامی‌های ایران وقتی اتفاق بیفتد که من هم در ایران باشم. البته خوشحالم که از نزدیک شاهد حوادث اخیر بودم. روز پنج شنبه دوستانم من را به رستورانی زیبا بردند وقتی سوار تاکسی شدم از راننده در مورد افزایش قیمت بنزین پرسیدیم وی تاکید کرد که این موضوع در حد یک شایعه است.

متاسقانه دولت روحانی طرح افزایش قیمت بنزین را بدون اعلام قبلی، اجرا کرد و هیچ توضیحی در مورد منطق پشت این برنامه نداد. درست است که در روز اول توقف ماشین‌ها باعث اختلال شده بود، اما هیچ نشانه‌ای از آشوب به چشم نمی‌خورد. به نظر نمی‌رسید که این اعتراض‌ها به سمت آشوب حرکت کند.

با این حال، در روزهای بعدی چند بانک آتش زده شد و به ایستگاه‌های پلیس حمله شد و آرامش جای خود را به خشونت و خرابکاری داد. دوستان من در کرج خبر دادند که در کرج چندین بانک به آتش کشیده شده است.   جای تعجب نداشت، مطمئن بودم که تاکتیک حملات خوشه‌ای غیر متمرکز اجرایی شده این تاکتیک اولین بار توسط اندیشکده RAND به عنوان یک ابزار تاکتیکی و نظامی معرفی شد. این اندیشکده این تاکتیک را یک دکترین مناسب برای نیروهای شبکه‌ای دانست تا بتواند درگیری‌های عصر اطلاعات را هدایت کنند. 

تاکتیک خوشه‌ای به جریان اطلاعات قوی نیاز دارد و توزیع اطلاعات شرط لازم موفقیت آن است. با کنترل ارتباطات و ارسال متن برای تظاهرات‌کنندگان، گروه‌های تصادفی در یک یا چند نقطه به یکدیگر ملحق می‌شوند. با افزایش تعداد پیام و تصاویر ارسالی، خشونت نیز افزایش می‌یابد. این اولین بار نبود که این تاکتیک در ایران به کار گرفته می‌شد. اما در کمال ناباوری نظام ایران خیلی سریع اینترنت را قطع کرد تا جلوی رواج خشونت را بگیرد. 

از سوی دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای مدام مردم را به اعتراض و حضور در خیابان‌ها تشویق می‌کردند. پومپئو توئیت می‌کرد که در کنار مردم ایران است نه برای فرستادن غذا و دارو، بلکه برای پیش بردن برنامه آمریکایی و تحمل شرایط سختی که در نتیجه تحریم‌های آمریکا برای ایران ایجاد شده بود، با آرام شدن اوضاع به نظر می‌رسید اظهارات مطرح شده در خصوص دست داشتن سیا در این اعتراض‌ها درست است. سی‌آی اِی برای این اعتراض‌ها هزینه زیادی کرده بود اما باز هم شکست خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز