خبرگزاری کار ایران

بیانیه حزب اراده ملت درباره حوادث اخیر کشور

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۲۴۵

دفتر سیاسی حزب اراده ملت در بیانیه ای مواضع این حزب را در مورد ناآرامی ها و حوادث پس از افزایش قیمت سوخت اعلام کرد.

به گزارش خبرنگاری سیاسی ایلنا دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران(حاما) بیانیه‌ای صادر کرده و مواضع این حزب را در مورد اتفاقات و اعتراضات مردم به افزایش قیمت سوخت اعلام کرده است.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است که «مسئولین بپذیرند مواجهه صادقانه و شفاف با مردم و شنیدن صدای ایشان و گردن نهادن به اراده ملت تنها راه برون‌رفت از وضعیت پیش‌رو است» و در ادامه تاکید کرده است که حق اعتراض مردم به رسمیت شناخته شده و از گسترش تلقیِ ارتباطِ اعتراضات به خارج از کشور خودداری شود.

دفتر سیاسی حزب اراده ملت در بخش دیگر این بیانیه یادآورده شده است که «بخش بزرگی از علل وقوع این‌گونه رویدادها در سال‌های اخیر به تلاش‌هایی برمی‌گردد که از سوی برخی اشخاص و جریانات صورت پذیرفت تا سیاست تنش‌زدایی و تعامل با نظام بین‌الملل را با توسل به انواع ترفندها به بن‌بست کشاندند.»

متن کامل این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران طی جلسات متعددی که در هفته منتهی به پایان آبان ماه ۹۸ در محل دفتر مرکزی حزب برگزار انجام گرفت در خصوص حوادث اخیر کشور بعد از افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بنزین، مواضع خود را به شرح زیر جمع‌بندی و به اطلاع مردم و مسئولین ایران می‌رساند:

امام خمینی (ره):

بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله» ـ خدای‌نخواسته ـ باز پیدا بشود؛ و آن روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به ۲۲ بهمن. قضیه [این] است که فاتحه همه ما را می‌خوانند! (صحیفه امام، جلد ۱۴، ص: ۲۸۰؛ صبح ۶ خرداد ۱۳۶۰ در حسینیه جماران و در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی)

امروز سخن از انباشت دردها و آلام ملتی نجیب و دردمند است که بنا به اعتراف دوست و دشمن و همه مسئولین و دست‌اندرکاران کشور با طیب خاطر و در کمال گذشت و ایثار در راهی قدم گذاشت که کسی را یارای رفتن در آن وادی نبود، ملتی فداکار و مهربان و صبور که بعد از ده‌ها سال پایداری و تحمل هزینه می‌رود تا آرمان‌ها و امیدهایش به یأس تبدیل شود.

بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب و مدیریت اقتضایی و روزمرگی و آزمون‌وخطا که در شأن ملت و کشور و انقلاب نبوده، ولی این صبر و بردباری هم نه از روی تسلیم و انفعال بلکه برای دادن فرصت کافی به مسئولین جهت حکمرانی درست و کشورداری شایسته در عرصه‌های داخلی و خارجی بوده است. آنچه مسلم است این تحمل و بردباری روزی سر ریز شده و منجر به بروز وقایع ناگوار در وضع عمومی جامعه و آینده انقلاب و کشور خواهد شد؛ به‌سان کوه یخی که فقط بخش اندکِ بیرونی آن را می‌توان دید. امری که متأسفانه در سال‌های اخیر با تجاهل و تغافل مسئولین مواجهه شده است؛ لذا در این رابطه دفتر سیاسی حزب اراده ملّت ایران موارد زیر را مورد تذکر و تأکید قرار می‌دهد:

مسئولین بپذیرند مواجهه صادقانه و شفاف با مردم و شنیدن صدای ایشان و گردن نهادن به اراده ملت تنها راه برون‌رفت از وضعیت پیش‌رو است، لذا به رسمیت شناختن حق اعتراض و پرهیز از گسترش تلقیِ ارتباطِ اعتراضات به خارج از کشور مورد تأکید قرار می‌گیرد.

قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی تمامی آحاد ملت و حکومت بوده و تمکین همگان را به فرایندهای مصرح در آن به‌ویژه مراجعه به آرای عمومی در مواردی که با سرنوشت مردم و منافع ملی ارتباط مستقیم دارد، مهم‌ترین و معتبرترین مبنای حل‌وفصل منازعات می‌دانیم. حاما هرگونه دور زدن قانون و فرآیندهای حقوقی مستقر در کشور را به هر بهانه و توجیهی مردود می‌داند.

قطعاً در فضای قطبیِ رادیکالِ کشور و در فقدان حضور نیروهای ورزیده‌یِ کارآمد، دلسوز و تأثیرگذار که در بستر تحقق حکمرانی حزبی بروز و ظهور پیدا می‌کنند و نیز در غیاب نهادهای مدنی و قانونی، چنین وضعیت‌هایی مورد سوءاستفاده‌یِ معاندینی قرار می‌گیرد که به صورت کاملاً حرفه‌ای سوار بر موج اعتراض مردم شده و آن را مصادره و به بی‌راهه خواهند کشاند، از این‌رو می‌بایست از هرگونه فرصت‌دهی به فرصت‌طلبان و فرصت‌سوزی برای دلسوزان صادق و واقعی کشور اکیداً احتراز کرد.

به‌زعم حاما بروز و وقوع این‌گونه اعتراضات ریشه در جامعه توده‌وار و ذره‌ای دارد که در غیاب نهادهای مدنی و صنفی نمایان می‌شود. چنانچه احزاب، سندیکاها و تشکل‌های اجتماعی فعال و پویا به معنی واقع کلمه در کشور حضور داشته باشند، می‌توانند به‌عنوان نهادهای واسط تنظیم‌کننده‌یِ مناسبات مردم و حاکمیت و دسته‌بندی مطالبات مردم و پیگیری آن‌ها از مجاری قانونی و حقوقی عمل کرده و از انباشتِ اعتراضات و خشم و عصیان‌هایی که موجب خسارات و هزینه‌های سنگین در کشور می‌شود، جلوگیری کنند.

برخورد فعال و کنشی با این قبیل حوادث می‌بایست جایگزین مواجهه واکنشی گردد، زیرا شک نباید کرد در چنین فضایی (قطبی رادیکال) امکان تحلیل و تدبیر واقع‌بینانه دشوار است. برای کنش شایسته و کم‌هزینه ضرورت دارد نظام سیاسی فاصله تدابیر با تحولات را به حداقل برساند؛ بی‌شک یکی از مطمئن‌ترین مسیرها برای عینیت بخشیدن به این مهم محرم دانستن مردم به‌عنوان صاحبان اصلی کشور و نظام توسط مسئولین در عمل و نه در شعار می‌باشد.

در شرایطی که کشور گران اداره می‌شود، واردکردن انواع فشار اقتصادی به مردم به‌جای تدبیر عاقلانه امور هنر نیست. در وضعیت تحریم، فشار حداکثری و گرانی روزافزون، همه اقشار جامعه ازجمله مسئولین می‌بایست بالسویه این شرایط را تحمل کنند.

حاما معتقد است بخش بزرگی از علل وقوع این‌گونه رویدادها در سال‌های اخیر به تلاش‌هایی برمی‌گردد که از سوی برخی اشخاص و جریانات صورت پذیرفت تا سیاست تنش‌زدایی و تعامل با نظام بین‌الملل را با توسل به انواع ترفندها به بن‌بست کشاندند.

در خاتمه یادآور می‌گردد ضمن پرهیز از بیگانه خطاب کردن عموم آسیب دیدگان اعتراضات اخیر، مسئولین امر تلاش وافر نمایند تا با دلجویی از ایشان، نهال امید را مجدداً در دل مردم بارور سازند.

دوم آذرماه ۱۳۹۸

دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز