خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی:

ایران سرزمین چالش‌های بزرگ است/ پایه تحولات اقتصاد ایران باید مردم‌داری باشد/ اندیشه‌های لیبرالی نمی‌گذارد مسائل اقتصادی حل شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۴۷۸

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما هزینه‌های بسیار زیادی به خاطر عدم تفکیک اقتصاد و سیاست می‌پردازیم، بنابراین ما اگر ولایت فقیه و مردم‌سالاری را در سیاست داریم ولایت فقیه و مردمداری را باید در اقتصاد داشته باشیم بنابراین من معتقد به آزادی اقتصادی هستم اما هرگز به اقتصاد آزاد معتقد نیستم چراکه سم مهلک است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به سابقه این حزب عنوان کرد: امروز مهمترین مسئله ما اقتصاد است که امنیت،‌پیشرفت و نشاط معیشت مردم با اقتصاد گره خورده است و از ابتدای انقلاب همه دولت‌ها به دنبال این بودند که در اقتصاد کاری پیش ببرند.

وی ادامه داد: به ویژه در سه دهه گذشته همه ارگان‌ها اعم از مجمع تشخیص نظام، مجلس و دولت به دنبال این بودند که مسائل اقتصادی را مطرح کنند اما هنوز به یک الگوی که امیدوار کننده کامل و پاسخگوی مسائل اقتصادی باشد، نرسیدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مدل‌های مرسوم از جمله یارانه‌ها و خصوصی‌سازی و غیره نتوانسته‌ پاسخگو باشد، گفت: باید به دنبال راهکار بهتری باشیم که بتواند پاسخگوی مسائل اقتصادی باشد و نمی‌توان به افراد و یا جناح‌ها ایراد گرفت و بگوییم که یک جناح آمد تحول عجیبی اتفاق افتاده است. یک مولفه‌های اقتصادی مشترک در همه دولت‌ها بوده است. ناهنجاریهای اقتصادی در همه دولت‌ها بوده است و در همه دولت‌ها و تورم داشته‌ایم.

رضایی افزود: مثلاً در تمام دولت‌ها بدون استثنا، در چهار سال دوم قیمت ارز دو برابر شده و ارزش پول ملی ایران نصف شده است، از کجا معلوم اگر این روند ادامه پیدا کند نرخ ارز در چهار سال دوم دولت بعد یعنی این ۶ سال دیگر به ۳۰ هزار تومان نرسد و دو برابر نشود؟! بنابراین باید کاری جدید نسبت به کارهایی که تاکنون صورت گرفته است انجام شود.

دبیر مجمع تشخیص افزود: علائمی وجود دارد که نشان از خطرهایی در آینده دارد و می‌گوید باید کار جدی‌تری انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: در سه سال آینده نقدینگی کشور دو برابر می‌شود یعنی همین الان که نقدینگی جدید هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یا ۱.۶ میلیون میلیارد تومان است که نزدیک به ۳.۵ خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر تولید هم به همان میزان رشد کند هیچ اشکالی نخواهد داشت اما اگر تولید به همان مقداری که نقدینگی بالا رفته است رشد کند این نقدینگی سرریز در صنعت، کشاورزی، دارایی و مسکن و جواهرات میشود و چون در این موارد را اقشار مستضعف و فقرا ندارند دوباره جامعه اشتعال پیدا می‌کند؛ بنابراین باید کار و فکر جدیدترین صورت بگیرد انتخابات و دموکراسی درست است اصولگراها و اصلاح‌طلبان هم گفت‌وگوی ملی را راه بیندازند و به هم نزدیک‌تر شوند هم خوب است اما اگر ته این اقدامات به یک اقدام جدی برای اقتصاد نرسد، فایده‌ای نخواهد داشت.

رضایی با بیان اینکه نخبگان باید بنشینند و مشکلات خودشان را حل کنند، گفت: وحدت و انتخاباتی که مبتنی بر یک اتفاق مهم در اقتصاد باشد بسیار مهم است.

فرمانده سابق سپاه با اشاره به چالش‌های ایران در سال‌های ۶۸، ۷۸، ۸۸ و ۹۸ گفت: ایران سرزمین چالش‌های بزرگ است یعنی هر ۱۰ سال یک حادثه بزرگ در داخل و هر ۳۰، ۴۰ سال یک جنگ اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ایران سرزمین چالش‌ها است، دو عامل را بزرگترین چالش تأثیرگذار در کشور دانست و گفت: یکی از این چالش‌ها اختلاف نخبگی و دیگری عوامل خارجی است. اختلاف نخبگی حول دو محور اندیشه اسلامی و اندیشه تکنوکراتیک و غرب زده است. یعنی ایران مثل فرانسه و دیگر کشورها نیست که کسی در آنها دخالت نکند و این اولین بار است که آمریکا می‌گوید روس‌ها در انتخابات آنها دخالت کرده‌اند.

رضایی با اشاره به اینکه چرا ایران مانند دیگر کشورها به کنوانسیون خارجی نمی‌پیوندد، گفت: ایران متفاوت از دیگر کشورها است. یکی دیگر از چالش‌های ایران، چالش پیشرفت است که از زمان عباس میرزا، امیرکبیر، مشروطه، رضاشاه، ملی شدن صنعت نفت و بعد هم دولتمردان خودمان مطرح بوده است و همیشه گفته شده که چگونه باید این پیشرفت انجام بشود که در این میان اندیشه‌های اسلامی یک حرف و اندیشه‌های لیبرال یک حرف دیگر می‌زنند.

دبیر مجمع تشخیص ادامه داد: چالش‌های بعدی چالش آزادی، عدالت، استقلال و ژئوپلتیک است؛ این چالش‌ها و نوسانات هرچه عمیق‌تر و طولانی‌تر شود مسیر پیشرفت ما را هم هزینه‌دارتر و هم در زمان طولانی‌تری نسبت به دیگر کشورها طی خواهیم کرد.

رضایی با بیان اینکه مدیریت چالش‌ها از مهمترین مسائل ما بوده و هست؛ گفت: مسئله پیشرفت و عدالت همچنان روی میز مانده است ، البته این به آن معنی نیست که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه وقتی با گذشته مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که ما گام‌های بزرگی برداشته‌ایم اما در گام‌های دیگر مثل دفاع، سیاست، امنیت عقب‌ماندگی نداریم و در این حوزه‌ها پیشرفت‌های ما خارق‌العاده است.

رضایی با اشاره به اعتراضات اخیر کشور یادآور شد: بعد از ورود نیروهای امنیتی به اعتراضات این موضوع حل شد و برعکس اینکه در عراق چنین اتفاقی نیفتاد.

وی تصریح کرد: در بحث دفاع و سیاست امروز قوی‌ترین رهبر جهان به گفته خود دشمنان ما مقام معظم رهبری است.

دبیر مجمع تشخیص با اشاره به چرایی این موضوع گفت: به سمت مسائل سیاسی، امنیتی و را حرکت کردیم و توانستیم یکی از این مشکلات تاریخی خود را پشت‌سر بگذاریم این مسائل هم شامل رهبری و هم شامل مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این سه حوزه پیشرفت‌ها مستقر شده است، گفت: نظریه‌های این پیشرفت‌ها بر پایه مردم سالاری دینی و ولایت فقیه پایه‌گذاری شده و بر همین مبنا استقلال، آزادی و امنیت و غیره مدیریت می‌شود اما در مسئله پیشرفت اقتصادی و عدالت ما هنوز به مطلوب نرسیده‌ایم.

رضایی گفت: وقتی به دنیا نگاه می‌کنیم می‌بینیم سرمایه‌داری و جامعه مدنی چیزی است که در آمریکا و اروپا وجود دارد، اولین موضوعی که به ذهن می‌آید این است که ما نمی‌توانیم پیشرفت آنها را در ایران کپی کنیم چرا که در ایران نظام سرمایه‌داری و جامعه مدنی آنها جواب نمی‌دهد.

وی یادآور شد: در کشورهایی که آمده‌ و از کشورهای اروپایی و آمریکا نسخه‌برداری کرده‌اند مثل کره جنوبی، ژاپن و چین مشکلاتی به وجود امده است، یا همین اعتراض‌هایی که در فرانسه به نظام سرمایه‌داری می‌شود. در چند سال پیش که نهضت ضد وال‌استریت در ۸۰۰ شهر جهان به وجود آمد باعث شد به این نتیجه می‌رسیم که آنها در محل زادگاه خودشان نیز با چالش روبرو شده‌اند.

رضایی با بیان اینکه در ایران نیز بارها این سیاست‌ها اجرا شده است، تصریح کرد: کشورهایی که زادگاه لیبرال دموکراسی شده‌اند حتی امروز دچار چالش شده‌اند، یعنی دموکراسی و لیبرالیسم مقابل هم ایستاده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص با بیان اینکه حکومت ایران بر پایه حکمرانی دینی است، گفت: باید اتفاقی در اقتصاد بر این پایه بیفتد و این سوال مطرح است که ما با چه نظامی اقتصاد خود را سامان دهیم و به جلو حرکت کنیم همانطور که ولایت فقیه چالش‌های سیاسی پایان داد به آنها پاسخ دهیم.

وی اضافه کرد: نظام ولایت فقیه را هیچ چالشی چه در خارج و چه داخل نتوانسته پایه‌هایش را متزلزل کند ما باید به دنبال این باشیم که ما اقتصاد و اعتقاداتمان را در یک مدل ارائه کنیم و این چیزی است که من اسم آن را مردم‌داری گذاشته‌ام یعنی پایه تحولات اقتصاد ایران باید مردم‌داری باشد. یعنی ما باید حضور مردم را در اقتصاد مهیا کنیم که بدون حضور شهرها و استان‌ها در اقتصاد امکان‌پذیر نخواهد شد. شهرداران و  استانداران ما باید قدرت برنامه‌ریزی بر پایه فضای بومی خودشان را داشته باشند این فراتر از آن چیزی است که نظام سرمایه‌داری به آن تکیه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اصل این است که جوانان ما باید در اقتصاد حضور پیدا کنند که بدون اختیار دادن به شهرها و استان‌ها امکان پذیر نیست؛ البته این ایالت‌ها باید ایالت‌های اقتصادی باشند و همچنین باید این ایالت‌ها از حوزه سیاسی جدا باشد یعنی با رفت و آمد دولت‌ها و نماینده‌ها تغییری در آنها ایجاد نشود.

وی افزود: ما هزینه‌های بسیار زیادی به خاطر عدم تفکیک اقتصاد و سیاست می‌پردازیم، بنابراین ما اگر ولایت فقیه و مردم‌سالاری را در سیاست داریم ولایت فقیه و مردمداری را باید در اقتصاد داشته باشیم بنابراین من معتقد به آزادی اقتصادی هستم اما هرگز به اقتصاد آزاد معتقد نیستم چراکه سم مهلک است.

رضایی اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: این اصل توسط رهبری تبیین شده است اما به آن توجه و عمل نمی‌شود؛ اندیشه‌های لیبرالی که در اقتصاد ما خانه کرده است نمی‌گذارد مسائل اقتصادی حل شود.

وی با بیان اینکه از پیش از انقلاب این دیدگاه که منتظر باشیم و ببینم که کی درهای خارجی به روی ما باز می‌شود وجود داشته است، گفت: تا کی می‌خواهیم چشممان به درهای خارجی باشد اگر می‌خواهیم در اقتصاد موفق شویم باید به مردم بها داده شود از بنگاه‌های کوچک و بزرگ گرفته تا شهرهایی که با هم رقابت می‌کنند،

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز