خبرگزاری کار ایران

گرمابی در گفت‌وگو با ایلنا:

۳ سناریو در جلسات غیرعلنی مجلس برای افزایش قیمت بنزین بررسی شده بود/ افزایش قیمت بنزین قانونی معطل مانده بود/ نمایندگان مجلس می‌توانند در اقناع افکار عمومی اثرگذاری مثبت داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۱۳۲

یک نماینده مجلس گفت: ما همه قبول داریم که اعتراض مدنی و منظم و بدون صدمه رساندن حق مردم است و این حق را قانون به مردم داده است، اما متاسفانه عده قلیلی منتظر سوءاستفاده از این فرصت‌ها هستند و همین‌ها هستند که این صدمات جانی و مالی را رساندند که تفکیکشان از مردم مقداری مشکل می‌شود.

حمید گرمابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در بیان ارزیابی خود از منطق افزایش قیمت بنزین و نحوه اجرای آن گفت: نفس این کار که ثروت‌های عمومی را به طور عادلانه تقسیم کنیم و به خصوص طبقه کمتر برخوردار ما سهم بیشتری از این ثروت داشته باشند، خوب است.

نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: منطق اولیه‌ای که در چند مدت پیش مطرح شده متکی بر این اصل است که ثروت‌های خدادادی باید بیشتر به طبقه و دهک‌های پایین جامعه برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: یارانه انرژی باید به شکلی برنامه‌ریزی و هدایت شود که هم بتوانیم مصرف را کاهش دهیم و هم اینکه قشر کمتر برخوردار جامعه نیز از منافع آن بیشتر بهره‌مند شوند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با بیان اینکه نفس و منطق این کار صحیح بوده به انتقاد از نحوه اجرای این تصمیم پرداخت و گفت: نحوه اجرای این تصمیم مشکلاتی داشته است. در جلسات غیرعلنی مجلس سه سناریوی مختلف برای این کار بحث شد، یک سناریو ملایم، یک سناریو متوسط و یک سناریو مقداری سخت‌تر. شاید آن سناریوی ملایم اولیه می‌توانست مقداری از تبعات را کمتر کند.

گرمابی ادامه داد: مخصوصا اگر اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و نحوه اجرا مقداری مناسب‌تر انتخاب می‌شد، تبعاتش کمتر بود و ما می‌توانستیم با مشکلات کمتری از آن بگذریم و در آن صورت همراهی مردم را بیشتر  داشتیم و این امکان وجود داشت که از همراهی مردم بیشتر استفاده ببریم.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: مشکلاتی پیش آمد که فکر نمی‌کنم هیچ کسی راضی به، به وجود آمدنش بود، نه مردم و نه مسئولان. متاسفانه باید گفت علیرغم اینکه اکثریت قاطع مردم دوست نداشتند صدمات جانی و مالی به کسی برسد، اما عده اندکی هستند که هنگام مشکلات اینچنینی همیشه سوءاستفاده و موج‌سواری می‌کنند که این افراد صدمات مالی و جانی به هم نوعان خودشان زدند و مردم هم کار آنها را تایید نمی‌کنند.

وی افزود: مردم به هرحال خواسته‌هایی داشتند که می‌شد آن را به شکل مناسب‌تر مدیریت کرد تا کشور صدمات کمتری داشته باشد.

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مجلسیان که به نحوه اجرای این تصمیم انتقاد دارند، خودشان نحوه اجرای این تصمیم را طی طرح‌هایی مورد بررسی و تصویب قرار ندادند؟ گفت: این کاری که انجام شده، قانون بوده و باید اجرا می‌شده و در حقیقت یک قانون معطل مانده (در اجرا) بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح این پرسش که چرا تا حالا اجرا نشده؟ در پاسخ به آن گفت: به این دلیل که اجرای قانونی در این حد در حقیقت مثل یک جراحی اقتصادی است. برای این جراحی اقتصادی باید هم زمان مناسب باشد و هم بنیه و شرایط اقتصادی کشور مناسب باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: عده قابل توجهی از نمایندگان مجلس نظرشان بر این بود که این دو شرایط فراهم نیست یعنی نه زمان مناسب است و نه بستر شرایط مناسب اقتصادی فراهم است، اما به هرحال زمانی در قانون پنج ساله برنامه آمده بود و معطل مانده بود.

وی با اشاره به زمان و شرایط کنونی که تصمیم به اجرای این قانون گرفته شده، عنوان کرد: مقداری از مشکلات به وجود آمده می‌تواند ناشی از این باشد که بستر زمانی و اقتصادی فراهم نبوده و با توجه به فشارهای مختلفی که بر دوش مردم بوده درنتیجه مردم این فشار را مضاعف می‌دانستند و تحملش در این زمان برایشان مشکل بوده است. این کار می‌توانست با شیب کمتری شروع شود.

گرمابی در پاسخ به این سوال که در پی این تصمیم، نقش نمایندگان مجلس را در اقناع افکار عمومی چقدر پررنگ می‌بینید؟ گفت: درصد قابل توجهی از مردم به حرف نمایندگان مجلس که به عنوان برگزیدگان ملت در هر شهر و منطقه هستند گوش می‌دهند و می‌توانند حرف منطقی نماینده را پذیرا باشند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم نیشابور تصریح کرد: یکی از فرهنگ‌سازی‌هایی که قطعا در این زمینه می‌تواند انجام شود این است که نمایندگان به طور کامل توجیه باشند تا بتوانند مردم و موکلان خود را توجیه کنند.

وی ادامه داد: دولت قطعا باید قولی که به مردم داده را به طور منظم ادا کند تا مردم مطمئن شوند حداقل جبران هزینه برای آنان در نظر گرفته می‌شود. این اطمینانی که مردم از مداوم بودن و منظم بودن این قول می‌توانند داشته باشند، می‌تواند تاثیرات مثبت داشته باشد. نمایندگان به عنوان معتمدان مردم قطعا می‌توانند در این زمنیه اثرگذاری مثبت داشته باشند.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ما همه قبول داریم که اعتراض مدنی و منظم و بدون صدمه رساندن حق مردم است و این حق را قانون به مردم داده است، اما متاسفانه عده قلیلی منتظر سوءاستفاده از این فرصت‌ها هستند و همین‌ها هستند که این صدمات جانی و مالی را رساندند که تفکیک شان از مردم مقداری مشکل می‌شود و این مشکلات ناخواسته‌ای که هیچ کسی به آنها راضی نبوده و نیست را به وجود می‌آورند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز