خبرگزاری کار ایران

رفاهی خبر داد:

دریافت ۱۱ گزارش در ارتباط با جرایم انتخاباتی/ مردم افزایش غیرقانونی قیمت‌ها را از طریق سامانه سجام گزارش دهند

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۵۱۶

مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفت: تاکنون از طریق سامانه سجام در ارتباط با جرایم انتخاباتی ۱۱ گزارش دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی اصغر رفاهی» مدیر کل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه در نشست خبری خود با عنوان انتخابات به همراه پیشگیری از مفاسد اقتصادی، مالی، گرانی و افزایش قیمت که صبح امروز در معاونت اجتماعی قوه قضاییه برگزار شد، گفت: از زمان ریاست آقای رییسی چندین موضوع به‌عنوان اولویت در سامانه سجام مشخص و مقرر شد به طور ویژه در سال ۹۸ روی آنها کار شود. پیشگیری از تهیه و توزیع مواد مخدر، مشروبات الکلی، تخلفات و جرایم انتخابات ۹۸، پیشگیری از جرایم محیط زیست و منابع طبیعی با اولویت زمین خواری و صیانت از منابع آب پیشگیری از تخلفات آسیبها و جرایم فضای مجازی، پیشگیری از مفاسد اداری و مالی، پیشگیری از مفاسد اقتصادی و پیشگیری از جرایم و حوادث حوزه کارگری و صنعتی از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در ستاد مردمی پیشگیری از قوه قضاییه در بستر سامانه سجام انجام می شود.

وی با بیان اینکه اقدامات زیادی در این خصوص صورت گرفته درباره پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در بستر سامانه سجام گفت: تاکنون قریب به ۹۲ هزار نفر به عنوان دیده بانی پیشگیری یا ناظران مردمی داوطلبانه در سامانه ثبت نام کرده و برای کمک به پیشگیری از جرایم به قوه قضائیه کمک می کنند. 

مدیرکل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه ادامه داد: مصادیق جرایم انتخابات تهیه شده و از دیده‌بان‌ها خواسته شده چنانچه این موارد را مشاهده کردند از طریق این سامانه اطلاع دهند.بحث استفاده مستقیم و آشکار از امکانات دولتی و بیت المال و موسسات عمومی وابسته به دولت، سوءاستفاده احتمالی مسئولان استانی و محلی اعم از کشوری و لشکری از مقام و جایگاه اداری خود برای کاندیدایی یا علیه او و ستاد انتخاباتی آنها، بهره گیری ابزاری از اقوام و قومیت های مذهبی و وعده های غیرقابل تحقق، اخلال، اختلال و بی نظمی در نشست‌ها و اجتماعات انتخاباتی قانونی، تخریب، توهین و افترا به کاندیدای رقیب، سیاه نمایی و تخریب چهره نظام جمهوری اسلامی از جمله موضوعات است.

رفاهی با بیان اینکه جرایم و تخلفات انتخاباتی به سه دسته تقسیم بندی می شوند، گفت: جرایم شامل قبل، حین و بعد از انتخاب است. بحث دخالت در امر انتخابات، ارسال پیامهای مشکوک مبنی بر قطع یا برقراری یارانه نقدی، فعالیت و مداخله تبلیغاتی اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به نفع کاندیدای خاص به ویژه خارج از مهلت و زمان قانونی انتخابات، ارسال پیامک تهدیدی و تطمیعی به نفع کاندیدای خاص، وعده تامین آب، برق، گاز و افزایش یارانه و سایر امکانات رفاهی توسط نامزدهای انتخاباتی، واگذاری اماکن دولتی عمومی به نامزدها جهت برگزاری نشست‌، مداخله دهیاران به نفع کاندیدای خاص، تبلیغاتی کردن اقدامات و فعالیت‌های جاری و عادی منطقه به نفع کاندیدای خاص، انتشار شایعات علیه کاندیدای معین در شبکه‌های اجتماعی از مهمترین مصادیق جرائم انتخاباتی است.

وی با بیان اینکه تاکنون از طریق سامانه سجام در ارتباط با جرایم انتخاباتی ۱۱ گزارش دریافت شده است، تصریح کرد: در استان گیلان یک مورد تبلیغات زودهنگام، استان خراسان رضوی دو مورد تبلیغات زودهنگام، آذربایجان غربی دو مورد تبلیغات زودهنگام، یک مورد تهدید و اغتشاش در انتخابات و دامن زدن به اختلافات قومی یک مورد گزارش شده است. همچنین در کرمانشاه دو مورد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی، چهارمحال و بختیاری یک مورد تبلیغ زودهنگام در فضای مجازی و در خراسان رضوی یک مورد تهدید به اغتشاش در انتخابات گزارش شده است.

وی در ادامه گفت: تاکنون فقط دو مورد از ۱۱ مورد گزارش دریافت شده به مراجع ذیربط ارسال شده که شامل یک مورد در گیلان و یک مورد در خراسان رضوی بوده است که به دستگاه‌های ذیربط ارسال شده و ۹ مورد دیگر در دست بررسی است و تا پایان هفته آینده تعیین تکلیف می شود. 

رفاهی تصریح کرد: در جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخابات مصوب شده است از ظرفیت سامانه سجام در پیشگیری از وقوع جرایم انتخابات استفاده شود و کارگاه ملی تربیت مدرس پیشگیری از جرایم انتخابات برگزار شد و تا دو هفته دیگر دیده بانان توسط این مربیان در سراسر کشور آموزش خواهند دید.

وی ادامه داد: هدف ما از اجرای سامانه سجام در باب انتخابات این است که با احصا جرایم انتخابات و بکارگیری دیده بانان پیشگیری انتخاباتی سالم برگزار کنیم و از یکی از بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی یعنی انتخابات حفاظت کنیم. 

او با تاکید براینکه دیده‌بانان فقط وظیفه ارسال گزارش تخلفات را دارند، گفت: سامانه سجام یکی از راههای تحقق بخشیدن اصل ۸ قانون اساسی است، گزارش دیده بانان علاوه بر ارسال به وزارت کشور و شورای نگهبان برای داستانهای مربوطه در سراسر کشور ارسال خواهد شد و توقع تعقیب از دادستان‌ها نداریم، بلکه از آنها توقع داریم با دریافت این گزارشات دستورات پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلفات صادر کنند. 

رفاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید بنزین گفت: برخی از افراد متأسفانه سوءاستفاده کرده و مبادرت به اقدامات شرارت آمیز کردند و خلاف موازین قانونی کشور اقداماتی مانند آتش زدن بانک ها، پمپ بنزین و ... مرتکب شدند. ما از مردم و به ویژه دیده بانان پیشگیری می خواهیم هرگونه مستنداتی از جمله عکس، فیلم، نوشته و ... در این زمینه دارند از طریق سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) برای ما ارسال کنند، چراکه برخورد قوه قضاییه در باب موضوعات امنیتی و اقتصادی برخورد قاطعی است و ما این مدارک را به دست مقامات انتظامی و امنیتی می‌رسانیم. 

مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری موارد مرتبط با طرح سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین تصریح کرد: گزارشات مردمی و دیده بانان در این زمینه علاوه بر اینکه در اختیار دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی قرار خواهد گرفت در سطح مرکز به کمیته مربوط نیز ارسال خواهد شد. برخی از این جنایت ها غیرقابل گذشت است و باید برخورد قاطع با آنها صورت گیرد تا دیگر تکرار نشود.

وی همچنین درخصوص افزایش احتمالی  قیمت‌ها در پی طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: از مردم می‌خواهیم هرگونه افزایش غیرقانونی و نامتعارف را از طریق سامانه سجام برای ما ارسال کنند و ما نیز قطعا در سریعترین زمان ممکن به اطلاع مسئولان قضایی، امنیتی، انتظامی و اجرایی خواهیم رساند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز