خبرگزاری کار ایران

در نشسست خبری مطرح شد؛

غارت‌کنندگان اموال عمومی به سزای اعمال خود می‌رسند/ قوه قضاییه به محکومان امنیتی نگاه جدیدی دارد/ مردم فتنه‌گران را به دستگاه قضا معرفی کنند/ قوه قضاییه هیچ منتی نسبت به عفوشدگان ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۱۰۸

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم دوره اخیر درخواست ریاست قوه از رهبر انقلاب برای عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های انقلاب و تعزیرات بود. این درخواست نسبت به سنوات گذشته تفاوت‌هایی داشت از جمله اینکه عدد افراد رشد زیادی داشت و ٣٥٥٢ نفر مشمول عفو قرار گرفتند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در چهاردهمین نشست خود با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) گفت: ایام میلاد پیامبر رحمت از ناحیه قوه قضائیه با اخبار خوشایندی برای جامعه همراه بود اما تلخی حوادث روزهای اخیر بر این شیرینی سایه افکند. اکنون که به برکت کلام رهبر انقلاب و تلاش نیروهای امنیتی و هوشیاری مردم انقلابی که صف خود را از خشونت طلبان جدا کردند مناسب می‌دانم به برخی اقدامات قوه قضاییه اشاره کنم.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم درخواست ریاست قوه از رهبر انقلاب برای عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های انقلاب و تعزیرات بود. این درخواست نسبت به سنوات گذشته تفاوت‌هایی داشت از جمله اینکه عدد افراد رشد زیادی داشت و ٣٥٥٢ نفر مشمول عفو قرار گرفتند و همچنین در این مرحله برای جمعی از محکومان امنیتی درخواست عفو شد و البته در فرآیند پیش از این خود فرد یا خانواده درخواست می‌نمودند اما این عفو با تقاضای دادستان‌ها و سازمان زندان‌ها صورت گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد:‌ در ارتباط با افزایش تقاضای عفو می‌توان گفت که دادستان و رئیس زندان باید زندانیان واجد شرایط را احصا کرده و برای آنها درخواست عفو داشته باشد. رویکرد قوه قضاییه در دوره جدید، مرزبندی جدید بین جرائم امنیتی و سیاسی است به گونه‌ای که اگر عمل در قالب جرم سیاسی بود بر اساس جرائم سیاسی و اگر امنیتی بود، بر اساس قوانینی امنیتی به آن رسیدگی شود.

قوه قضاییه به محکومان امنیتی نگاه جدیدی دارد

وی با بیاان اینکه قوه قضاییه به محکومان امنیتی نگاه جدیدی دارد، گفت: اگر آنها امکان بازگشت به جامعه را داشته باشند، مورد عنایت مقام رهبری قرار می‌گیرند.

اسماعیلی یادآور شد: نکته دیگر که در هفته وحدت به آن اشاره شد، اقدام‌هایی بود که قوه قضاییه در راستای صلح و سازش به ویژه بین اولیای دم و قاتلان انجام داد. اکثر پرونده‌های قتل ما به گونه‌ای است که بدون برنامه‌ریزی قبلی و تحت تاثیر هیجانات آنی انجام شده و تعداد اندکی از آنها با نیت و برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود. در دوره جدید مقرر شد به ویژه در پرونده‌هایی که با نیت قبلی انجام نشده در راستایی که صلح و سازش انجام شود، نگاهی ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال جاری ۳۴۶ فقره از پرونده‌های قتل عمد با کمک همکاران ما در شورای حل اختلاف و اجرای احکام متنهی به گذشت اولیای دم شده و موضوع قصاص منتفی شد و این حاکی از روحیه صلح و گذشت و باور مردم ما به مسائل دینی است. مردم ما در این دسته از پرونده‌ها امر بهتر و برگزیده‌تر را انتخاب کردند.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: در هرمزگان درگیری که هشت سال در کشمکش بود، با تلاش‌هایی که انجام شد به صلح و سازش رسید. در حوادث غیرعمد و جرائم مالی غیرکلاهبرداری در شش ماه اول امسال با کمک خیرین و صندوق تامین خسارت‌های مدنی و گذشت صاحبان حق، سه هزار و ۱۱۸ نفر از زندانیان، از زندان‌ها آزاد شدند.

مردم فتنه‌گران به نهادهای امنیتی و دستگاه قضا معرفی کنند

وی با بیان اینکه در رابطه با حوادث اخیر سیاست قوه قضاییه تلاش برای ایجاد امنیت مردم و حفظ منافع شهروندان و مقابله با خشونت و غارت بیت المال و در یک کلمه در مسیر احقاق حق بود، گفت: کسانی که امنیت را به خطر می‌اندازند و اموال عمومی را غارت می‌کنند باید به سزای اعمال خود برسند. اما آنهایی که تحت تاثیر هیجان کاری انجام داده‌اند شامل رحماء بینهم قوه قضاییه خواهند شد اما باید صف خود را از صف خشونت‌طلبان جدا نگه دارند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: درخواست دارم مردم فتنه‌گران و خشونت‌طلبان را به نهادهای امنیتی و دستگاه قضا معرفی کنند. اطلاعات مردمی بهترین اطلاعات است و بدانند خشونت‌طلبان با هوشیاری مردم و نیروهای نظامی و امنیتی دستگیر می‌شوند؛ تا امروز هم بسیاری از خرابکاران و کسانی که برای دستگاه‌های بیگانه فیلم و عکس تهیه می‌کردند دستگیر شده‌اند.

پرونده برج‌های سعادت آباد مربوط به یکی از نمایندگان ادوار مجلس است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت برج‌های سعادت آباد گفت: در این رابطه اختصاص زمین با عنوان حسینیه مطرح بوده که مربوط به یکی از نمایندگان ادوار مجلس است که حکم قلع و قمع حکم صادر شده است. با این حال در زمان اجرای حکم برخی ساکنان اعتراض کردند و پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده تا وضعیت افراد مشخص شود و با فوریت رسیدگی خواهد شد.

وی در رابطه با حکم شورای سوم حقوق بشر علیه ایران گفت: اقداماتی که آمریکا و کانادا انجام می‌دهند سیاسی و غیرحقوقی است و بی‌جهت از عنوان حقوق بشر استفاده می‌کنند که تصمیم‌هایی یکجانبه است و از نظر حقوقی نیز ارزشی ندارد. در آبان ماه نشست حقوق بشر با حضور ایران برگزار شد و شرکت‌کنندگان از ٨٠ درصد اقدامات ایران استقبال کردند. حقوق کودک و حقوق زنان و کاهش اعدام‌ها و اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی از اقداماتی بود که شرکت‌کنندگان تحسین کردند و نمایندگان کشورها دستاوردهای ایران را تماشا کردند و این جلسه باعث عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی شد.

رای قطعی پرونده فریدون صادر شده است

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهرداری شهریار گفت: این پرونده جدید است و ١٣ متهم دارد که ٩ نفر بازداشت هستند. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی در رابطه با دستگیری متهم دانیال‌زاده گفت: آنچه که اتفاق افتاد تدبیر قضایی و اطلاعاتی بود و تدابیر جواب داد و ایشان بازگشت و اقدامات در حال انجام است اما آنچه مربوط به پرونده آقای فریدون است رای قطعی صادر شده و اگر اطلاعاتی به دست آمد پرونده جدید تشکیل می‌شود.

قوه قضاییه هیچ منتی نسبت به عفوشدگان ندارد

اسماعیلی در رابطه با اسامی محکومان امنیتی تبرئه شده گفت: در ارتباط با اسامی در هیچ یک از پرونده‌ها رویه اطلاع‌رسانی اسامی نیست. اگر کسی محکوم شده بود و تبرئه شد برای اعاده حیثیت رسانه‌ای می‌کنیم. قوه قضاییه هیچ منتی نسبت به عفوشدگان ندارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شبنم نعمت‌زاده گفت: محاکمه ایشان تمام شده و وکلا فرصتی خواسته‌اند و طی روزهای آتی حکم صادر خواهد شد.

تصمیم قطع اینترنت دیرهنگام بود

اسماعیلی در خصوص آسیب قطع اینترنت به برخی مشاغل و احقاق حق این افراد گفت: تصمیم قطع اینترنت تصمیم قوه قضاییه نبود و البته اقتضا این بود که اجازه ندهیم دشمن از این فضا برای آسیب رساندن به مردم استفاده کند. به این علت که تصمیم، تصمیم قوه قضاییه نبود اقدامات بعدی هم باید توسط همین نهاد انجام می‌شد که البته از نظر ما تصمیم دیرهنگام بود.

فعلا جمع‌بندی از میزان خسارت و خسارت‌دیدگان نداریم

وی در خصوص تعداد شکایت حوادث اخیر و خسارت دیدگان گفت: اعلام شده کسانی که خسارت دیدند چه باید بکنند و البته ما فعلا جمع‌بندی از میزان خسارت و خسارت‌دیدگان نداریم و زمان برای جمع‌بندی کم است و باید اجازه داد دستگاه‌ها با ارائه آمار قابل اتکا اطلاعات را به ما بدهند.

اگر برخی مقدمات انجام می‌شد، حوادث اخیر را شاهد نبودیم

اسماعیلی همچنین در خصوص مخالفت رئیس قوه قضاییه با تصمیم افزایش قیمت بنزین گفت: آنچه به ریاست قوه قضاییه نسبت داده شد درست نبود و نظر همانی است که در بیانیه ٥ بندی ایشان اعلام شد. این تصمیم شاید لازم نبود در جلسه سران سه قوه برسد و ایشان با قبول اصل پیشنهاد معتقد به تمهید مقدمات بودند و تاکید داشتند که این کار مقدمات زیادی نیاز دارد که اگر انجام می‌شد حوادث اخیر را شاهد نبودیم. در برخی دوره‌ها افزایش قیمت وجود داشت و هیچ اتفاقی هم نیفتاد که شامل اطلاع‌رسانی درست بود. الان وقت توضیح بیشتر نیست و امروز نیازمند وحدت هستیم.

تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نخواهیم گرفت و میدان را خالی نمی‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه قضائیه گفت: وظیفه کنترل بازار با دولت است و اگر کسی کوتاهی کرد و به بهانه قیمت بنزین باقی کالاها افزایش قیمت داشتند، قوه قضائیه ورود خواهد کرد.

وی در خصوص همکاری قوا برای مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد وظیفه همه و لازمه همکاری است. ما معتقد به مبارزه با فساد و مفسد هستیم. تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نخواهیم گرفت و میدان را خالی نمی‌کنیم. وظیفه اصلی مبارزه با دولت و مجلس است. جلوگیری از زمینه فساد و قوانین فسادزا باید اصلاح شود. ما هم در این حوزه سهیم هستیم هم نسبت به داخل دستگاه خودمان هم دستگاه‌های دیگر که لازمه آن شفافیت است و در این زمینه ٩ سامانه در سازمان ثبت اسناد و املاک به بهره برداری رسید.

بازداشت حسین رعیت ادامه دارد

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با برخورد با قضات فاسد و امکان بررسی مجدد پرونده های آنها گفت: مساله اینگونه نیست که آرای این قضات بی‌اعتبار شود. برخورد با تخلفات موضوعی است و اعتبار دادنامه‌ها موضوعی دیگر است. اگر تخلفی در پرونده صورت بگیرد چه قاضی در مسند باشد چه نباشد باید مورد بررسی قرار بگیرد. این دو موضوع پیوندی با هم ندارند.

اسماعیلی در خصوص پرونده‌های مفتوح خصوصی‌سازی گفت: در جلسه قبل هم گفتم تلاش این است که پرونده‌های این حوزه با سرعت رسیدگی شود. منتظر هستیم و تاکید کرده‌ایم با تجزیه پرونده رسیدگی به شرکت‌های مهم تسریع شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت گفت: وقتی اسم برده شود از بیان جزئیات معذور هستیم. این فرد البته پرونده دارد و آخرین خبر ادامه بازداشت ایشان است.

اطلاعات خوبی درباره پرونده روح الله زم به دست آمده است

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده مفتوح فساد در فوتبال گفت: این پرونده در دادسرا هنوز به اعلام رای منتهی نشده است. برخی ادعاها مطرح می‌شود که سند برای آن وجود ندارد. البته به بخش‌هایی از پرونده شامل شرط بندی‌ها رسیدگی شده است.

اسماعیلی در خصوص پرونده روح الله زم گفت: تحقیقات در حال انجام است. اطلاعات خوبی به دست آمده و البته حجم اطلاعات بسیار زیاد است. خود متهم نیز اطلاعات خوبی داده است اما رسیدگی به پرونده نیازمند زمان بیشتری است که امیدوارم در جلسه بعد بتوانم اطلاعات خوبی ارائه دهم.

وی در رابطه با پرونده مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: ایشان تا الان چهارفقره پرونده دارند و برخی محکومیت‌های ایشان قطعی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آزادی یا بازداشت متهم دانیال زاده گفت: قبلا هم گفتیم کسانی که به دستگاه قضا اعتماد کنند و به بازگشت اموال عمومی کمک کنند مورد ارفاق قرار می‌گیرند در نتیجه شرایط ما با آقای دانیال‌زاده تا امروز براساس اعتماد است و یکی از ارفاق‌ها برخورداری از مرخصی است. می‌خواهیم در این رابطه به سخنان خود عمل کند.

در مورد بازداشتی‌ها غربالگری صورت می‌گیرد

اسماعیلی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص نگرانی برخی خانواده‌ها از بازداشت فرزندانشان و عدم اطلاع از مکان بازداشت آنها گفت: ما متعاقب دستور رئیس قوه قضائیه کمیته‌ای تشکیل دادیم با حضور معاون اول، بنده و رئیس سازمان بازرسی و جلساتی را تشکیل دادیم که هر روز تشکیل می‌شود. تاکید شده در اسرع وقت در مورد بازداشتی‌ها غربالگری صورت بگیرد که اگر کسی کم تقصیر و بی تقصیر است اسباب آزادی آنها فراهم شود و این کار در دستور کار است. با این اقدام نگرانی خانواده‌ها برطرف می‌شود و می‌توانند از مراجع قضایی حوزه خود اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی در رابطه با سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر حضور برخی عناصر وابسته در تجمعات اخیر گفت: در بین بازداشتی‌ها هم عناصر سلطنت‌طلب هم طیف‌های جریان نفاق و عناصر اراذل و اوباش حضور داشتند. این افراد هم جزء بازداشتی‌های کف خیابان و هم جزى بازداشت‌های هوشمند بودند.

سخنگوی دستگاه قضا در پایان گفت: من لازم می‌دانم یک بار دیگر اعلام کنم موضوع مبارزه با فساد کماکان در دستور کار ما است و مطمئن باشید در نشست بعدی و شاید زودتر باز از اقدامات جدید قوه قضاییه شما و مردم را مطلع خواهیم کرد. این مسیر را تا پاکسازی نظام اداری ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز