خبرگزاری کار ایران

در جریان نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد؛

اولین مرحله حمایت‌های معیشتی امشب برای ۲۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود/ مشکلی در رابطه با تامین کالا نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۸۲۱

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آورد این است که از تغییرات اعمال شده سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و به دستور رئیس‌جمهور مکلف به نظارت هستیم و حتی یک ریال در بودجه عمومی دولت صرف نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در نشست خبری امروز سخنگوی دولت و به منظور تشریح روند حمایت معیشتی در جریان اصلاح قیمت بنزین، دهقان معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت چگونه قصد دارد تورم حاصل از این افزایش قیمت را تنظیم کند، اظهار داشت: باید به چند نکته توجه کرد، اول اینکه تاثیر تغییر قیمت بنزین فقط روی همان بخشی که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین صفر است.

وی افزود: برای حمل و نقل درون شهری که از سوخت بنزین استفاده می‌کند، ۵۰ درصد قیمت بنزین افزایش یافته است اما سهم بنزین در ضریب خدمات تمام شده کم است. محاسبات ما نشان می‌دهد اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین کمتر از دو درصد است.

دهقان ادامه داد: البته اثر غیر مستیقیم هم دارد و در نهایت اثر جمع همه اینها نشان می‌دهد بیشتر از سه و نیم درصد نخواهد بود، بنابراین مجموع آثار تورمی این پدیده زیاد نخواهد بود.

وی تاکید کرد: نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است. در کشور تورم وجود دارد و اثر قیمت بنزین اثر ناچیزی خواهد بود.

در ادامه قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز درخصوص آثار تورمی گفت: مجموعا آنچه بانک مرکزی در خصوص آثار تورمی محاسبه کرده در حدود ۴ درصد است که با برآورد وزارت اقتصاد همخوانی دارد. این یک اصلاح قیمت در سطح جامعه است و می‌خواهیم به افزایش مستمر قیمت‌ها منجر نشود و در همین راستا بسته‌های تکمیلی حمایتی و نظارت بازار و تنظیم بازار در نظر گرفته شده است. این اصلاح قیمتی اثرات تورمی محدودی خواهد داشت و بانک مرکزی با توجه به سیاست تنظیم بازار مجموعه تدابیری اندیشیده که باعث می‌شود آثار تورمی در حداقل باشد و جایی برای بروز تورم نباشد.

عدل معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز تصریح کرد: ۱۵ بار طی سال گذشته تا سال ۹۳ تغییر قیمت‌های سوخت رخ داد، ۶ بار تراز تورمی کشور تغییر نکرد و ۶ بار کاهش داشت و تنها در ۳ مرتبه افزایش داشته که صرفا ناشی از افزایش قیمت سوخت نبوده. در نتیجه آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود.

وی ادامه داد: برآورد این است که از تغییرات اعمال شده سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و به دستور رئیس‌جمهور مکلف به نظارت هستیم و حتی یک ریال در بودجه عمومی دولت صرف نخواهد شد و در غالب طرح حمایتی معیشتی۶۰ میلیون نفر پرداخت خواهد شد. امشب اولین مرحله پرداخت‌ها امشب به ۲۰ میلیون نفر انجام خواهد شد و مرحله دوم اواخر هفته و مرحله سوم در اوایل هفته آینده پرداخت خواهد شد که هر بار ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

معاون رئیس سازمان برنامه بودجه اظهار داشت: در جلسه صبح امروز سازمان که بودجه سال آینده و محل منابع و مصارف را بررسی می‌کردیم آقای نوبخت دستور دادند بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها ردیف مجزایی در مورد طرح معیشت تشکیل شود و عملا با این کار این طرح تبدیل به قانون خواهد شد و نباید در این خصوص نگرانی داشته باشیم.

در ادامه این نشست سوالی در مورد کیفیت طرح نظارت بر واحدهای عرضه‌کننده و مقابله با گران‌فروشی مطرح شد و اینکه این نظارت فقط محدود به شهرهای بزرگ باشد و شهرهای کوچک مغفول بماند، عباس تابش مدیرعامل سازمان حمایت اظهار داشت: نظارت یک طرح فرآیندی است، وقتی دستورالعملی صادر می‌شود تا کوچکترین بخش و شهرها را شامل خواهد شد در حال حاضر بازرسان سازمان صمت استان‌ها ۲۸۰۰ نفر، بازرسان اتاق اصناف ۱۵۰۰ نفر و بازرسان اتحادیه‌ها ۷۸۰۰ نفر در بحث نظارت فعال هستند.

وی ادامه داد: دیروز ۴۳۰۰ بازرس اتاق اصناف و سازمان صمت ۳۵ هزار مورد بازرسی انجام دادند و قریب به ۲۰ هزار پرونده در مورد قیمت‌ها نیز تشکیل شده است.  هفته قبل ۵۰ قلم کالا با کاهش قیمت همراه بودند و ۴۹ کالا ثبات قیمت داشتند و ۳۵ قلم کالا افزایش ۵ تا ۱۰ درصد داشتند که کاملا منطقی بود اکثر آنها به سبب فصلی بودن دچار افزایش قیمت شدند.

تابش افزود: همزمان با این اقدامات بازرسی سامانه‌های فعال مانند انبار و اعلام موجودی به صورت شبانه‌روزی در حال رصد وضعیت بازار هستند ما به تمام واحدهای تولیدی اعلام کردیم که اجازه افزایش قیمت ندارند همه آنها باید میزان انبار خود را در سامانه اظهار کنند و در صورت عدم انجام این کار مشمول قانون قاچاق می‌شوند. سامانه ۱۲۴ نیزفعال است و از امروز از ۷ صبح تا ۱۰ شب فعال است و پس از آن پیغام‌ها ضبط می‌شود تا فردای آن روز رسیدگی شود.

احمد میدری (معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست خبری سخنگوی دولت اظهار داشت: رئیس جمهور گفتند که ۶۰ میلیون نفر مشمول طرح پرداخت‌ یارانه‌ها خواهند بود که این طرح در سه نوبت بسته معیشتی همانطور که طبق جدول سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌شود، پرداخت خواهد شد. افرادی که فکر می‌کنند مشمول دریافت یارانه هستند اما نتوانسته‌اند آن را دریافت کنند، از طریق ثبت‌نام در درگاه اینترنتی که اعلام می‌شود، این مسئله را اعلام کنند.

او ادامه داد: درگاه آمار و اطلاعات ایران استطاعت مالی خانواده‌ها را از طریق شاخص‌های معین معلوم خواهد کرد. ۷۲  درصد از جامعه مشمول این طرح خواهند شد و حمایت‌های مالی دولت را دریافت خواهند کرد. نزدیک به ۲۸ درصد از سه دهک بالای جامعه مشمول این طرح نیستند اما اکثریت قریب به اتفاق جامعه این حمایت‌ها را دریافت می‌کنند.

در ادامه نشست خبری سخنگوی دولت، پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهردار تهران در رابطه با سهمیه اختصاص داده شده برای خودروهای تهرانی گفت: برای کلیه خودروها اعم از تاکسی‌ها، وانت‌بارها و سرویس‌ها سهمیه پیش‌بینی شده است. اتوبوس و مترو هم سرویس خودشان را انجام می‌دهند و شاهد هستید که فاصله قطارهای مترو به ۳.۵ دقیقه رسیده که استاندارد خوبی است. نگرانی وجود نداشته باشد هرجا احساس کنیم سهمیه کم است، به وزارت کشور پیشنهاد می‌دهیم تا اصلاح شود. برای مثال در مرحله نخست سهمیه خودروهای دوگانه‌سوز ۲۰۰ لیتر بود که گزارش دادیم سهمیه کافی نیست و به ۲۵۰ لیتر اصلاح شد. ون‌ها نیز سهمیه کمی داشتند که با پیگیری ما به ۶۰۰ لیتر افزایش یافت.

معاون شهردار تهران ادامه داد: ما به صورت کلی نیازها را رصد می‌کنیم و هرجا که لازم باشد پیگیر اصلاح هستیم. ما سهمیه‌ها را روی پیمایش می‌بریم و به همین دلیل نیز امکان افزایش سهمیه براساس پیمایش وجود دارد. به تاکسی‌های اینترنتی هم سهمیه داده شده و تنها جایی که فعلا بدون سهمیه هستند، تاکسی‌های شخصی هستند که ساماندهی در خصوص آنها وجود ندارد که در این رابطه نیز به تاکسی‌های اینترنتی اجازه ثبت‌نام جدید داده‌ایم تا این افراد بتوانند به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت خود را ادامه دهند.

در ادامه قبادی معاون وزارت صمت در پاسخ به سوالی در خصوص کنترل قیمت پس از اصلاح قیمت بنزین گفت: در خصوص امکان کنترل قیمت از همان روز جمعه طرح تنظیم بازار را در تهران و شهرستان‌ها برگزار کردیم و هر روز نیز این جلسات برگزار می‌شود. با رسانه‌ها در خصوص کمپین «گران نخرید» هم همکاری می‌کنیم البته روند شکایات حاکی از آرامش بازار است و به مردم می‌گوییم به هر میزان که می‌خواهند خرید کنند چراکه مشکلی در رابطه با تامین کالا نداریم.

معاون وزیر صمت در خصوص زمان اجرای این طرح نیز گفت: در دو سه ماه اخیر بازار روندی باثبات را طی می‌کرد که این امر متاثر از بحث تولید داخلی بود که سال خوبی داشتیم و در خصوص گوشت قرمز، مرغ، سیب و مرکبات شرایط خوبی را سپری کردیم. بحث واردات و انتقال پول هم باعث شد که در ماه‌های اخیر با انباشت کالا در بنادر مواجه شویم و انبارهای کشور و ذخایر استراتژیک ما در وضعیت مطلوبی است. امروز همچنین مصوب کردیم فروش با تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه پیدا کند.

با پایان توضیحات معاون وزارت صمت، وکیل‌زاده معاون سازمان پخش فراورده‌های نفتی در خصوص کارت سوخت گفت: در این رابطه ماه‌هاست که اطلاع‌رسانی شده و در این دو روز نیز آمار ثبت‌نام بالا رفته است. تاکنون ۴ میلیون ثبت‌نامی داشتیم که برای حدود ۳ میلیون آنها کارت صادر شده است. کسانی که تاکنون کارت دریافت نکرده‌اند بدانند هر زمان کارت خود را تحویل بگیرند، سهمیه آنها تا شش ماه قابل ذخیره شدن است.

در این بخش از نشست خبری سخنگوی دولت، ربیعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید آیا طرح اصلاح قیمت سوخت تنها در این دولت اجرا می‌شود، گفت: این قانون مصوبه سران قوا است و همه دولت‌ها موظف هستند آن را اجرا کنند.

در ادامه انصاری معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در توضیحاتی گفت: نفوذ و حضور سازمانی ما در سطح کشور فراگیر است بنابراین اینکه برخی شهرها رصد شده و برخی با خلاء مواجه باشند درست نیست. ما در شرایط عادی هم حدود یک میلیون گردش پرونده داریم. دولت و نظام تجربه چنین رویکردهایی را داشته‌اند. در حوزه ارز، سازمان ما سال گذشته بسیار تحت فشار بود که توانستیم از آن عبور کنیم البته ما در کنار همه سازمان‌هایی که با ما همکاری می‌کنند، به دنبال این هستیم که به جای نظارت حکومتی، نظارت اصناف را بالا ببریم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: آنچه از کمیت پرونده‌ها به ما نشان می‌دهد، شاهد هستیم که نسبت به سال گذشته روند متعارفی داشته که نشان می‌دهد نیاز به نگرانی نیست. البته می‌دانید که سازمان ما گشت‌محور نیست اما برای کنترل بازار ناوگان گشت خود را به دوبرابر افزایش دادیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز