خبرگزاری کار ایران

روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی:

امروز برای همه آشکارتر شده که آمریکایی‌ها پول نفت دنیای اسلام را می‌خواهند/ نگذاریم در دشمن بودن آمریکا و رژیم صهیونیستی تردیدی شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۳۶۷

رئیس‌جمهور گفت: اینکه آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است و با آینده و مردم و نجات فلسطین میانه‌ای ندارد برای ما روشن بود اما وقتی اعلام کردند ما قدس شریف را پایتخت رژیم اشغالگر می‌دانیم برای ما روشن‌تر شد. آن زمانی که به وضوح نسبت به منطقه سخن گفتند که ما آتش منطقه را شعله‌ور نگه می‌داریم برای ما آشکارتر و روشن‌تر شد که پول نفت دنیای اسلام را می‌خواهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رئیس جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی با گرامی‌داشت هفته وحدت گفت: خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت همه مهمانان عزیز، برادران مسلمان عالم و اندیشمند که از کشورهای مختلف اسلامی افتخار میزبانی آنان را داریم. موضوعی که در دستور کار کنفرانس قرار گرفته یکی از مهمترین موضوعات جهان اسلام است. گرچه دشمنان ما در طول سال‌های اخیر تلاش کردند که موضوع فلسطین و قدس شریف را از عنوان مساله اول دنیای اسلام خارج کنند و حتی آن را به فراموشی بسپارند اما افکار عمومی دنیای اسلام، عالمان و فرهیختگان این اجازه را به آنان نداده و نخواهد داد.

وی گفت: مهمترین طراحی که علیه ما مسلمانان طراحی کردند تردید نسبت به موضوع قدرت‌هایی است که با جهان اسلام دشمنی دیرینه دارند. همه تلاش‌ها بر این بوده که ما فراموش کنیم غرب و در راس آن آمریکا در طول سالیان دراز چه جنایاتی بر دنیای اسلام روا داشته است. همه تلاش‌ها بر این مبنا است که فراموش کنیم سرزمین فلسطین توسط گروهی اشغالگر تصرف شده است. از یاد ببریم فلسطینیان آواره هستند و از اهمیت آن کاسته شود که اراده مسلمانان آن است که مردم فلسطین به سرزمین مادری خود بازگردند.

روحانی گفت: در این زمینه توفیقاتی به دست آوردند اما به اهداف شوم خود نرسیدند آنها می‌خواستند اسرائیل مورد پذیرش مردم منطقه و فلسطینیان قرار بگیرد. حتی رژیم جدید حاکم بر آمریکا تلاش کرد موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را معامکله قرن نامید. تلاش کردند قدس شریف را پایتخت اشغالگران قرار دهند اما توفیق نیافتند. عدم موفیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در سایه هوشیاری دنیای اسلام است. اگر آنها بتوانند نسل جوان ما را از آرمان‌های به حق دور کنند و بتوانند دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی کنند در این توطئه موفق شده‌اند. اما امروز کسی تردید ندارد که در طول دهه‌های گذشته هیچ اثر نیکی را از استکبار جهانی و آمریکا در این منطقه ندیده‌اند.

وی افزود: در این سه دهه اخیر هرچه جنگ و کشتار و خونریزی در منطقه ما بوده منشا آن آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. از کشتار مردم افغانستان تا عراق و یمن و تا ایجاد اختلاف در کشورهای مختلف اسلامی از آثار توطئه‌های شوم آمریکا در این منطقه بوده است. آنهایی که می‌گویند آمریکا می‌تواند به عنوان راه‌حل باشد موردی را به ما نشان دهند که آمریکا در طول‌ سال‌های گذشته به مردم کدام منطقه خدمت کرده و کدام کودتا و جنگ در خاورمیانه بوده که منشا آن آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده است.

روحانی گفت: اولین مساله در دنیای اسلام این است که این تردید را از نسل جوان بزداییم. آمریکا به عنوان دوست ملت‌ها و منطقه و مسلمان‌ها نبوده و نخواهد بود. همان‌هایی که با یک زبان روشن‌تر اخیرا سخن می‌گویند. قبلا می‌گفتند برای نجات مردم کویت و ایجاد امنیت آبراه‌ها به منطقه آمدیم. قبلا گفتند ما برای مبارزه با تروریسم هواپیما و واحدهای نظامی‌مان را به منطقه آوردیم و امروز خیلی روشن می‌گویند هدف ما چاه‌های نفت سوریه است. از این صریح تر نشنیده بودیم. می‌دانستیم هدف آمریکا در منطقه نفت و تاراج منابع مسلمان‌ها است اما هیچ وقت این تعبیر را نشنیده بودیم که بعضی کشورها گاو شیرده هستند و ما باید از شیر این گاوها به نفع خود استفاده کنیم.

روحانی گفت: رژیم حاکم بر کاخ سفید اهداف خود را روشن‌تر بیان می‌کند گرچه برای ما روشن بود. اینکه آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است و با آینده و مردم و نجات فلسطین میانه‌ای ندارد برای ما روشن بود اما وقتی اعلام کردند ما قدس شریف را پایتخت رژیم اشغالگر می‌دانیم برای ما روشن‌تر شد. آن زمانی که به وضوح نسبت به منطقه سخن گفتند که ما آتش منطقه را شعله‌ور نگه می‌داریم برای ما آشکارتر و روشن‌تر شد که پول نفت دنیای اسلام را می‌خواهند.

وی ادامه داد: منطقه ما باید توسط کشورهای منطقه اداره شود و اگر بنا شود که فلسطین آزاد شود که باید آزاد شود باید به دست مسلمان‌های همین منطقه و به دست مردم عزیز خود فلسطین آزاد شود. هیچ ابرقدرتی هیچگاه برای استقلال هیچ کشوری تلاش نکرده است. هرگاه ملت‌ها به صحنه آمدند یا برای سرنگونی طاغوت و یا برای استقلال و رفاه خود به صحنه آمدند این قدرت‌ها در برابر ملت‌ها ایستادند و وقتی مردم ایران در انقلاب اسلامی با شعار حق و با راهبری امام(ره)به صحنه آمدند و فریاد استقلال و آزادی سر دادند آنکه از رژیم غدار قبل حمایت کرد آمریکا بود. اگر مردم عراق به خاطر حل مشکلات خود به خیابان‌ها می‌آیند، آمریکا می‌خواهد موج‌سواری کنند و آن حرکت مردمی را تبدیل به شورش و اختلاف کنند. آن روز که مردم لبنان به خاطر مشکلات اقتصادی خود به صحنه می‌آید کشوری که می‌خواهد موج سواری کند آمریکا است.

رئیس‌جمهور گفت: آیا نسبت به دشمنی آمریکا به دنیای اسلام تردیدی داریم؟ تردید دشمن بودن آمریکا باید از ذهن‌ها زدوده شود معنی این حرف این نیست که ما می‌خواهیم جنگ نظامی با آمریکا راه بیاندازیم. ایستادگی در هر مقطعی شرایط خاص خود را دارد یک جا با بیان یک جا با ایستادن اما دشمن را دوست داشتن خطای استراتژیک است و این خطا زمانی رخ می‌دهد که بعضی اسرائیل را دوست خود بدانند. جای تاسف است که بعضی کشورها که باید ایستادگی کنند در برابر دشمن ملت خود دست دوستی دراز کردند و از امکانات اطلاعاتی اسرائل علیه ملتشان استفاده می‌کنند.

وی افزود: باید درون را اصلاح کنیم و باید در درون دنیای اسلامی معضلاتی که ایجاد کرده‌اند آن را حل و فصل کنیم. مهم بی‌تفاوتی دنیای اسلام است. اگر حاکمی خود فروخته باشد جای آنچنان تعجب نیست اما سکوت را نظاره گر بودن در برابر این خطای استراتژیک، به عنوان یک معضل بزرگ برای دنیای اسلام خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: بدون اغراق و مبالغه و بدون اینکه بخواهم ملتی را بر ملتی ترجیح دهم؛ نباید تردید کنیم که در صف مقدم ایستادگی در برابر استکبار جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران است. این به این معنا نیست که ملت فلسطین و سوریه و عراق در خط مقدم نیستند اما آن نظامی که بهای عظیم برای ایستادگی خود در دشمنی با آمریکا و صهیونیسم پرداخته جمهوری اسلامی است. همه عالمان در دنیای اسلام تلاش می‌کنند اما نمی‌توانیم فراموش کنیم در راس حرکت قرن اخیر امام(ره)‌ بود. او به عنوان فرمانده بزرگ در میدان منطقه ایستاد.

روحانی تصریح کرد: ایران تنها کشور اسلامی است که خانه اسرائیلی‌ها و مرکز اسرائیلی‌ها را تبدیل به سفارت فلسطین کرد. نباید یادمان رود که جنبش‌های آزادی‌خواه مورد حمایت دنیای اسلام و جمهوری اسلامی ایران هستند و جمهوری اسلامی پیشتاز بوده اما می‌داند بدون ایستادگی سایر ملت‌های اسلامی این نبرد حق با باطل به پیروزی نمی‌رسد بلکه همه باید در کنار هم قرار بگیریم. اگر ما بر این نکته تاکید کنیم که پیروزی ملت‌های بزرگ در طول تاریخ در سایه صبر بوده و هرگاه ملتی خسته شد و تفرقه ایجاد شد شکست آغاز شد. در این مساله نباید تردید داشته باشیم.

روحانی با اشاره به سخنی از امام علی(ع)‌گفت: هرجا ملتی مقاومت کرد و تحمل کرد و صبر خود را از دست نداد خداوند راه نجات آنان را گشود. اگر در راه حق بایستید به نقطه‌ای می‌رسید که در آرزوی شما هم نبود. این واقعیت انقلاب اسلامی ما در ایران بود ما به نقطه‌ای رسیدیم که در خیال و آروزی ما هم نبود ملت ما در برابر یک رژیم تا دندان مسلح ایستاد و فکر نمی‌کرد خداوند این‌ توفیقات را نصیب او بسازد اما امیرالمومنین(ع) می‌گوید یک امتی که توانسته به آرزوهایش برسد اگر روزی تفرقه در میانش آغاز شود همه کرامات را از دست خواهند داد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همان‌هایی که قدرت را به دست آوردند ببینید آن وقتی که تفرقه در زمان‌شان آغاز شد عاقبت‌شان چه شد. دیگر بین آنها برادری وجود نداشت. هرجا اختلاف آمد و بین دنیای اسلام هرجا اختلاف ایجاد شد خدا لباس عزت آن‌ها را از آن‌ها گرفت. چرا نمی‌توانیم با قدرت کافی در برابر توطئه‌ها بایستیم؟ جواب آن را امیرالمونین(ع) داده است. آنجایی که اختلاف و نزاع باشد،‌ کرامت ما را از بین خواهد برد. راه نجات ما امروز صبر و استقامت و مقاومت است و ما این را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: شدیدترین فشار اقتصادی و سیاسی در طول یک سال گذشته، آمریکا بر کشور ما روا داشت و بر ما تحمیل کرد. فشار همه جانبه‌ای که خود آن‌ها می‌گویند ما چنین فشاری را تا به حال به کشوری وارد نکردیم اما نتیجه صبر را ببینیم. از ۱۳ آبان پارسال تا ۱۳ آبان امسال. ۱۳ آبان پارسال فشارها بر مردم ما وارد شد و یک سال گذشت و اکنون تمام شاخص‌های ما می‌گوید که وضع اقتصادی و سیاسی ملت بزرگ ایران امسال نسبت به پارسال فوق‌العاده رشد کرده است. حتی ما در ماه‌های اخیر رشد هر ماه‌مان نسبت به ماه قبل بیشتر بوده است.

رئیس‌جمهور گفت: در شهریورماه مجموع تجارت خارجی ما ۶.۶ میلیارد دلار بوده و در ماه مهر مجموع حجم تجارت خارجی ما ۷.۴ میلیارد دلار بوده است. هر ماه شاهد یک پیروزی و موفقیت هستیم. بنده در چند روز گذشته در دو- سه استان شاهد افتتاح پروژه‌هایی با ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان بودم. این به معنای آن است که با صبر و ایستادگی در برابر بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا می‌توانیم توطئه‌های آن‌ها را بشکینم. این نمونه را گسترش دهید برای دنیای اسلام. اگر این صبر و مقاومت و ایستادگی ملت ایران را شاهد باشیم و همه در کنار هم قرار بگیریم آمریکا قدرتی نیست که شکست ناپذیر باشد.

وی خاطرنشان کرد: قدرت ما مسلمانان امروز از دیروز کمتر نیست و قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز از دیروز بیشتر نیست گرچه جنایاتش بیشتر است. گرچه می‌بینیم چگونه در چند روز گذشته فلسطین را به خاک و خون کشید اما یمن و فلسطین و دنیای اسلام قوی‌تر از دیروز است، اگر نگذاریم در دشمن بودن آمریکا و رژیم اشغالگر فلسطین تردیدی شود. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران طرح صلح هرمز را در سازمان ملل مطرح کرد و من در هفته‌‌های پیش برای رهبران برخی کشورها نامه نوشتم که از دشمنی‌ها دست برداریم.

روحانی گفت: آمریکا و اسرائل دوست کسی نیست اما ما دوست مردم عربستان و کویت و امارات و بحرین و کشورهای منطقه هستیم. ما عاشق ملت فلسطین و عاشق گروه‌های مبارز و آزادی‌خواه هستیم و در این مساله تردید نکنیم. اگر بتوانیم در دنیای امروز باور را برگردانیم، باور به اینکه اگر متحد شویم پیروزیم و دشمنان ما دوست ما نشده‌اند، عزت دست اوست و او به ما وعده داده است، اگر ما مومن باشیم آنچه باید به صحنه آوریم ایمان است و آنچه خدا خواهد آورد عزت و نصرت است. اگر ما ایمان داشته باشیم نصرت خدا قطعی است. خداوند عزت را برای ما تضمین کرده است.

وی یادآور شد: ما در منطقه با وحدت و اتحاد و برابری قادریم مشکلات خود و منطقه و خلیج فارس و تنگه هرمز را حل کنیم و موضوع فلسطین و نجات قدس را حل کنیم و شرطش ایمان است و شرطش صبر و مقاومت و برادری و اتحاد است. اگر برادر باشیم خداوند پیروزی را از آن ما خواهد کرد. امروز بار سنگین بر دوش ماست بیش از دیگران.

روحانی گفت: هرکه عالم‌تر، بارش سنگین‌تر. هرکه آگاهتر، مسئولیتش بیشتر.  هرکه فهیم تر در برابر نسل جوان ما پاسخگوتر. ما باید برای آگاهی و حضور نسل جوانمان در میدان تلاش کنیم. امروز زمان شیعه هراسی و سنی هراسی و ایران هراسی نیست امروز روزی است که هراس ما باید از استکبار و صهیونیست باشد. امروز ما برای نسل آینده‌مان با  آگاهی و بیداری و علم و دانش می‌توانیم قدرت بیافرینیم. با وحدت‌مان می‌توانیم عزت را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز