خبرگزاری کار ایران

همتی در جمع خبرنگاران:

هیچ هزینه‌ای بابت رمز یک‌بار مصرف نباید به مشتری‌ها تحمیل شود/ بازار متشکل ارزی کارش را شروع می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۰۴۶

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما دنبال این هستیم تا راهکارهایی برای تامین مالی واحد‌های تولیدی پیدا کنیم که غیر از استفاده از نقدینگی و افزایش نقدینگی در کشور باشد. این گام درواقع گواهی‌های اعتباری است که بانک‌ها برای تامین زنجیره تولید صادر خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالناصر همتی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما توضیح دادیم، اطلاع‌رسانی هم کردیم و ۱۹.۳ میلیارد دلار تامین ارز شده بود و در مقابل ۱۷.۸ میلیارد دلار کالا وارد شده و بقیه آن هم اگر وارد نشده به تعزیرات ارجاع دادیم که بررسی می‌کند که حدود ۱.۲ میلیارد دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا منظور تزریق ارزی است که در سال ۹۶ و ۹۷ شده است، گفت: آن که همیشه بوده است یعنی در سال‌های ۹۴، ۹۵، ۹۶. بالاخره بانک مرکزی همیشه در بازار مداخله می‌کرده که و امری طبیعی بوده که بر اساس سیاست‌هایی که برای کنترل نرخ ارز داشتند، انجام می‌دادند.

وی درباره طرح گام نیز گفت: ما دنبال این هستیم تا راهکارهایی برای تامین مالی واحد‌های تولیدی پیدا کنیم که غیر از استفاده از نقدینگی و افزایش نقدینگی در کشور باشد. این گام در واقع گواهی‌های اعتباری است که بانک‌ها برای تامین زنجیره تولید صادر خواهند کرد. یعنی واحد‌های تولیدی که مواد اولیه نیاز دارند و در زنجیره تامین قرار می‌گیرند، بتوانند از این اوراق بدون اینکه نقدینگی اضافه شود استفاده کنند.

همتی گفت: خوشبختانه شب گذشته در جلسه شورای پول و اعتبار کلیات این طرح تصویب شد. انشاالله وقتی دوهفته دیگر جزئیات آن هم در این شورا تصویب شود، عملیاتی می‌کنیم تا بتوانند از طریق اوراقی که بانک‌ها تضمین خواهند کرد (فعالیت کنند). این طرح برای تولید کننده چیزی شبیه ال سی داخلی است که تضمین دارد و در عین حال در بازار بورس هم قابل خرید و فروش خواهد بود.

وی درباره هزینه‌های رمز دوم یک‌بار مصرف نیز گفت: رمز دوم که باید استفاده شود یکی از کارهای ضروری است. الان تعداد زیادی از شکایت‌هایی که به پلیس فتا می‌شود در ارتباط با سو‌ءاستفاده‌هایی است که از طریق تراکنش‌های بانکی افراد بدون کارت انجام می‌دهند.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: آنچه ما تصمیم گرفتیم این است که از اول دی ماه این را برقرار خواهیم کرد. درباره هزینه هم از ابتدا گفتیم هیچ‌کس نباید از مردم در این رابطه هزینه‌ای بگیرد. نه بانک‌ها هزینه‌ای خواهند گرفت و نه بانک مرکزی. این‌ها را خود بانک‌ها تامین خواهند کرد.  این کار بخشی از اقدامات بانک‌‌ها برای تامین مشتری‌هایشان است. بنابراین هیچ هزینه‌ای از این بابت به مشتری‌ها نباید تحمیل شود.

وی درباره بازار متشکل ارزی نیز گفت: این بازار در حال طی مراحل است و انشاالله کارش شروع خواهد شد.

همتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه از آنجایی که رئیس‌جمهور ماموریتی برای ارائه گزارش به بانک مرکزی دادند آیا این گزارش به افکار عمومی می‌رسد؟ گفت: بله .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز