خبرگزاری کار ایران

تایمز آو ایندیا گزارش داد؛

بررسی منطقی‌ترین راه‌ها برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۵۶۶

تایمز آو ایندیا در گزارشی به بررسی سیاست فشار بر ایران پرداخت و نوشت: ترامپ باید برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های تهران را لغو کند و به برجام بازگردد. به نظر می‌رسد این اقدام منطقی‌ترین راه برای کاهش تنش‌ها و حل موضوع هسته‌ای ایران باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از تایمز آو ایندیا، در هفته گذشته، ایران گام  چهارم در کاهش تعهدات برجامی خود را برداشت این اقدام ایران در واقع واکنشی به خروج آمریکا از برجام در سال گذشته و تحریم‌های آمریکا علیه  ایران است. این واکنش‌ها از سوی ایران نشان می‌دهد که سیاست فشار بر ایران نتیجه بخش نبوده است و ترامپ نتوانسته با فشار بر ایران، تهران را به میز مذاکره بکشاند و تنها باعث کاهش تعهدات برجامی ایران شده است. 

اگرچه تحریم‌ها فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد کرده است اما ایران تسلیم نمی‌شود و با وجود محدودیت‌های فراوان توانسته به اقتصاد خود یک ثبات نسبی ببخشد.

ترامپ با خروج از برجام مرتکب اشتباه بزرگی شد. آمریکا در حالی از برجام خارج شد که تهران به برجام متعهد باقی بود. در حقیقت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ۱۵ گزارش خود پیروی ایران از برجام را تایید کرده بود. برجام نتیجه سال‌ها مذاکرات بود و سخت‌ترین نظارت‌ها را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کرد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز این توافقنامه را تایید کرد. بنابراین تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق یک اقدام غیرمنطقی و اشتباه بود. ترامپ خواهان به صفر رساندن تجارت ایران است. این در حالی است که این تلاش نمی‌تواند به نتیجه منجر شود. ایران دارای مرز مشترک با کشورهای زیادی است و بسیاری از این کشورها تحریم‌های آمریکا را نادیده می‌گیرند و به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند. بنابراین توقف  کامل تجارت ایران امکان‌پذیر نیست.

اروپا و سایر اعضای برجام تاکنون تعهدات خود را در قبال ایران اجرا نکرده‌اند. ایران انتظار دارد که امضاکنندگان اروپایی اقدام بیشتری برای جبران تاثیر تحریم‌های آمریکا انجام دهند. اینستکس نتوانسته  انتظارات ایران را برآورده کند. اما  ایران اعلام کرده است که اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، اقدامات ایران در مورد برجام و کاهش تعهدات برجامی ایران نیز قابل برگشت خواهد بود.

ایران تمام تضمین‌های لازم برای تایید صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود داده است. این کشور اعلام کرده است که آماده نظارت بیشتر کارشناسان بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای‌اش است. ایران می‌تواند ممنوعیت ساخت بمب اتمی را به قانون تبدیل کند. این اقدامات ایران باید با اقدامات مشابه از سوی آمریکا، لغو تحریم‌ها علیه ایران و تایید آنها از سوی کنگره آمریکا همراه شود.

ترامپ باید برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های تهران را لغو کند و به برجام بازگردد. به نظر می‌رسد این اقدام منطقی‌ترین راه برای کاهش تنش‌ها و حل موضوع هسته‌ای ایران باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز