خبرگزاری کار ایران

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن بررسی کرد؛

ایران بازی استراتژیک منطقه را به نفع خود تغییر داده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۵۳۳

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن در گزارشی به تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از راشاتودی، موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن در گزارشی بیان کرده است که ایران بازی ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک منطقه را برای کسب نفوذ به نفع خود طراحی کرده است در واقع استراتژی ایران هزینه منابع حداقلی و جذب منافع حداکثر است.

 درس بزرگ این استراتژی آن است که تهران برخلاف برخی کشورهای دیگر، میلیاردها دلار را برای اشغال خاک دیگر کشورها و کشتار مردم آن هزینه نکرده است. در واقع تهران می‌داند که با این حملات ایران نمی‌تواند نفوذ بخرد.

 ایران توانسته با به‌کارگیری استراتژی «صرف منابع حداقلی و جذب منافع حداکثری» شرایط را به نفع خود تغییر دهد و با وجود در اختیار داشتن دکترین نظامی دفاعی، بودجه کم  نظامی در قیاس با واشنگتن و ریاض، نتیجه بازی ژئوپلیتیک منطقه را به نفع خود تغییر داده است.

در این بین قدرت نظامی نامتقارن، تاکتیک‌های تهاجمی، استفاده از پهپادها و حملات سایبری را توسعه داده است. این درحالی است که عربستان‌سعودی با صرف میلیاردها دلار در جنگ یمن و کشتار هزاران غیرنظامی، یک بازنده واقعی است. در واقع ایران میلیاردها دلار را برای اشغال خاک دیگر کشورها و کشتار مردم آن هزینه نکرده است چراکه هیچ دولتی نمی‌تواند با تجاوز به دیگر ملت‌ها، برای خود نفوذ تهیه کند.

 بر این اساس ایران درحال پیروزی در بازی استراتژیک نفوذ منطقه‌ای است. ایران اکنون یک قدرت برتر نظامی در منطقه است. این درحالی است که طی سال‌های گذشته، اقتصاد ایران تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار داشته است و شاید همین موضوع  یکی از عوامل کم بودن بودجه نظامی ایرانی‌ها است به‌ویژه وقتی که این بودجه با بودجه نظامی واشنگتن و متحدان منطقه‌ای آن قیاس شود.

ایران هزینه‌های نظامی بسیار کم‌تری را نسبت به عربستان سعودی، اسرائیل و به‌ویژه آمریکا صرف می‌کند. اما با این حال ایران توانسته است تاکنون پیروز تنش‌ها در خاورمیانه باشد و بازی استراتژیک را به نفع خود تغییر دهد. ایران اکنون در واقع توازن نفوذ تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه را به نفع خود تغییر داده است.

از سوی دیگر ایران وارد دومین سال کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ می‌شود اما به نظر می‌رسد که به ثبات اقتصادی و موقعیت منطقه‌ای خود اطمینان کامل دارد و همین اعتماد به‌نفس  ایران است که موجب شده تا آن‌ها برخی از شرایط خود را به جامعه بین‌الملل تحمیل کنند، اکنون ایران به راحتی و بدون ترس و با اعتماد به نفس کامل از غنی‌سازی صحبت می‌کند. این نشان‌دهنده باور ایران به استراتژی خود و تاثیر ایران در جهان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز