خبرگزاری کار ایران

حجتی در صحن علنی مجلس:

صادرات ۲۰ کانتینر میگو به چین انجام شده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۷۶۷

وزیر جهاد کشاورزی گفت: روزی که انقلاب شد کل تولیدات شیلاتی کشور ۳۰ هزار تن بوده است اما امروز این تولیدات بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که شامل آب‌های شمال، جنوب و آب‌های سرزمینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بررسی سوال احمد مرادی از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت. سوال نماینده بندرعباس درباره علت اعطای مجوز صید به صورت صنعتی و به کشتی‌هایی با مالکیت چین در آب‌های خلیج فارس و عمان بود.

محمود حجتی در پاسخ به این سوال در صحن علنی مجلس گفت: لازم می‌دانم قبل از اینکه وارد پاسخ به سوال شوم چند جمله‌ای دررابطه با شیلات صحبت کنم و از این تریبون به اطلاع برسانم که یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران کاری است که در امر شیلات طی چهل سال گذشته انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: روزی که انقلاب شد کل تولیدات شیلاتی کشور ۳۰ هزار تن بوده است اما امروز این تولیدات بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که شامل آب‌های شمال، جنوب و آب‌های سرزمینی می‌شود. یعنی تولیدات ما در شیلات چهل برابر شده است. این جای تشکر از همه کسانی دارد که طی این چهل سال در این بخش تلاش کردند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: ظرفیت‌های مغفول مانده زیادی هم داریم که جای توسعه دارد. به عنوان مثال طبق برآوردها کشت یک میلیون تن ماهی در قفس امکان‌پذیر است. در سال‌های اخیر هم به آن پرداخته شده است. پرورش میگو نیز در آب‌های شمال و جنوب در حال انجام است که جزو بهداشتی‌ترین محصولات است که صرف تغذیه مردم می‌شود و بازارهای خارجی هم خواهان آن هستند.

حجتی گفت: در این بخش جهت صادرات اقداماتی انجام شده که چین یکی از آنهاست. توافقی به عمل آمده در این جهت که بتوانیم محصولات شیلاتی خود مخصوصا میگو را به چین صادر کنیم. بخشی از آن در مسیر است و حدود ۲۰ کانتینر هم در چین تخلیه شده است.

حجتی تأکید کرد: صیدی که در دریای عمان وجود دارد، صید فانوس‌ ماهی‌ها است که ظرفیت مناسبی است و تبدیل به پودر ماهی می‌شود و پودر ماهی در بحث آبزی‌پروری بسیار مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه آنچه که در مورد صید کشتی‌های چینی مطرح می‌شود، کشتی‌های مخصوصی است که برای صید فانو‌س‌ ماهی در نظر گرفته شده است، افزود: تقاضا برای پودر ماهی با افزایش کشت میگو در کشور بیشتر هم می‌شود، البته در خلیج فارس مجوزی برای صید فانوس‌ ماهی داده نشده است و این مجوز برای دریای عمان است و این ماهی در وسط آب دریا قرار دارد و کشتی و صید مخصوص برای آن لازم است.

وی با بیان اینکه ۱۲۰کشتی برای  این صید مجوز گرفته‌اند، گفت: در موضوع کشتی‌های چینی قرار بود کشتی‌هایی مجوز صید بگیرند که پرچم ایران را داشته باشند، در این فرآیند مشخص شد که حدود ۱۰ – ۱۵ کشتی با مالکیت چینی اما با پرچم ایران مجوز صید گرفته‌اند که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد این مجوزها لغو شدند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در کارگروهی که تشکیل شده است مشخص شد کشتی‌ها یا باید مالکیت ایرانی داشته باشند و یا اجاره به شرط تملیک باشند که این موضوع در مورد کشتی‌ها مشخص شد، برخی مجوزهای داده شده لغو شده است.

حجتی تأکید کرد: حدود ۹۰ کشور در دریای عمان مجوز دارند و مالکیت ایرانی دارند البته صید این ماهی به تخصص نیاز دارد که در گذشته حدود ۵۰۰ نفر از افراد خارجی به عنوان خدمه کشتی‌ها حضور داشتند که الان به صد نفر تقلیل یافته‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در رسانه‌ها و مطبوعات موضوع صید از کف رودخانه توسط کشتی‌های چینی بیان می‌شود که این درست نیست چرا که این ماهی عمدتاً در میان دریا یافت می‌شوند و صید آن به صورت ترال است و امکان صید کف دریا نیست. طبق قراردادها عمده ماهی که صید می‌شود هم از لحاظ کنترل ، هم نوع صید و هم فاصله از ساحل که به صیادان آسیب نرسد، ملاحظه شده است و ۸۰ درصد صید این کشتی‌ها صید فانوس ماهی است و ۲۰ درصد آن صید ضمنی بوده که طبیعی است.

وی افزود: نیروی انتظامی و سازمان بنادر فاصله کشتی‌ها از ساحل و بقیه موارد را کنترل می‌کنند، حدود ۱۲ کشتی متخلف هم شناسایی شده‌اند و مجوز آنها لغو شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن تشکر از حسن نیت نماینده مردم بندرعباس گفت: این مجوزهایی که گفته می‌شود هم مراجع بین‌المللی آن را تأیید کرده‌اند و همین طور آثاری که در محیط زیست ایجاد می‌کند و شما اشاره می‌کنید، ما همه ملاحظات را در نظر می‌گیریم و بعد میزان ظرفیت‌ها آزاد می‌شود.

حجتی ادامه داد: یعنی اگر گفته می‌شود دو میلیون و ۳۰۰هزار تن ظرفیت برداشت در دریای عمان وجود دارد، تا ۳۰۰ هزار تن اجازه برداشت است و آسیبی به جایی وارد نمی‌شود و ما از صد هزار تن صحبت می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در موضوع کشت ماهی در دریا دو میلیون تن ظرفیت امکان‌سنجی شده است و سازمان محیط زیست امروز به ما اجازه ۴۰۰ هزار تنی را داده است و ما در چارچوب ظرفیت‌ها عمل می‌کنم.

وی مطرح کرد: در ارتباط با آبزیان و مسائل صید و صیادی در داخل دریاها در چارچوبی که مراکز توصیه می‌کنند، عمل می‌کنیم. سازمان‌های بین‌المللی هم ناظر هستند و تحت نظر پروتکل‌ها عمل می‌کنند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان عنوان کرد: ما هنوز در ۲۰ یا ۳۰ هزار تن هستیم و تا ۲۰۰ هزار تن هنوز فاصله داریم که اجازه مسجل داده شده است، هر وقت به آن کرانه‌ها رسیدیم، آن موقع نگرانی نمایندگان درست و صحیح است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز