خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار نشریه لوبلاگ در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ می‌خواهد نشان دهد که از جنگ نمی‌ترسد/ اجرای گام بعدی کاهش تعهدات برجامی موقعیت تندروهای آمریکایی را تقویت می‌کند/ ثبات در منطقه نیازمند دوستی ایران و عربستان است

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۹۰۶

روزنامه‌نگار نشریه لوبلاگ تاکید کرد که گام بعدی کاهش تعهدات برجامی موقعیت اروپا برای نجات برجام را سخت می‌کند.

جیم لوب (Jim Lobe) روزنامه‌نگار سیاست خارجه نشریه لوبلاگ است. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجی آمریکا و نیروی نظامی کار کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش میان ایران و آمریکا بیان کرده است. 

تنش‌ها در خاورمیانه نگران‌کننده است

جیم لوب ابتدا در مورد تنش در خاورمیانه گفت: من فکر می‌کنم کاملاً شرایط قابل احتراق است، خصوصاً بین ایران و ایالات متحده از یک طرف و بین ایران و عربستان سعودی از طرف دیگر. به نظر می‌رسد ایران و امارات به سمت نوعی مصالحه در حال حرکت هستند. امیدوارم چنین مسیر مشابهی در روابط عربستان و ایران دنبال شود. اما یک حادثه و یک اشتباه می‌تواند تنش‌ها را شدت بخشد و اوضاع را خارج از کنترل کند.

 ترامپ خواهان جنگ نیست اما می‌خواهد نشان دهد که از جنگ نمی‌ترسد

موضوع ایران دستاویزی برای فرار از استیضاح است

 وی در ادامه گفت: پیش بینی روابط ایران و ترامپ به دلیل تحریک‌پذیری ترامپ بسیار دشوار است. در حالی که اخراج بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی به شدت نشان می‌دهد که ترامپ خیلی می‌خواهد از جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کند، او همچنین ممکن است احساس کند که باید نشان دهد که از جنگ نمی‌ترسد و همانطور که او هفته گذشته هشدار داد، به نظر می‌رسد که آماده است تا از این نیرو علیه ایران استفاده کند. اکنون ترامپ در آستانه استیضاح است، این تهدیدها و اقداماتی علیه داعش و تداوم تحریم‌ها راهی برای پرت کردن حواس‌ها از استیضاح است. 

ترامپ از عواقب فشار حداکثری آگاه نیست

روزنامه‌نگار نشریه لوبلاگ تاکید کرد: من فکر می‌کنم ترامپ می‌خواهد رئیس‌جمهور روحانی را ببیند، درست همانطور که او با کیم جونگ اون در کره شمالی دیدار کرد اما  وزیر امور خارجه و وزیر خزانه‌داری منوچین در حال اجرای شدید «فشار حداکثری» خود هستند اما به نظر من ترامپ خیلی از عواقب این فشار آگاه نیست. 

اجرای گام بعدی کاهش تعهدات موقعیت تندروهای آمریکایی را تقویت می‌کند

جیم لوب در ادامه در مورد برجام و کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اگر ایران گام بعدی را اجرا کند اروپا نمی‌تواند از برجام دفاع کند. این کار تندروهای آمریکایی را قوی‌تر می‌کند و احتمالا آنها به اتخاذ یک سیاست تهاجمی علیه ایران می‌پردازند. 

امیدوارم ترامپ توصیه‌های ماکرون را جدی بگیرد

وی در ادامه درباره تلاش‌های اروپا برای نجات برجام و قانع کردن ترامپ گفت: به نظر می‌رسد اروپا تاکنون نتوانسته موفق باشد اما همان طور که گفته شده تلاش‌های اروپا به خصوص ماکرون ادامه دارد. من امیدوارم که ترامپ توصیه‌های ماکرون را جدی بگیرد چرا که گوش دادن به توصیه‌های اروپا می‌تواند نفع زیادی برای آمریکا داشته باشد. 

ثبات در منطقه نیازمند دوستی ایران و عربستان است

اسرائیل نگران دوستی ایران و عربستان است

عربستان اعتمادی به واشنگتن ندارد

 روزنامه‌نگار نشریه لوبلاگ در ادامه در مورد مذاکره میان ایران و سعودی‌ها گفت: قطعاً امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. همانطور که اوباما گفت، ضروری است که ایران و عربستان سعودی به این درک برسند که ثبات در منطقه نیازمند همکاری و مشارکت این دو کشور است. اسرائیل که تأثیر زیادی بر سیاست ایالات متحده و بویژه دولت ترامپ دارد، با چنین توافقی مخالفت خواهد کرد چراکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای اتحاد با  اماراتی‌ها و سعودی‌ها انجام داده است. اما اسرائیل در حال حاضر مشغول سیاست داخلی خود (همانند ترامپ) است و ممکن است نتواند جلوی چنین پیشرفتی را بگیرد و عربستان سعودی نیز ممکن است مانند اماراتی‌ها در حال ارزیابی مجدد موقعیت استراتژیک خود و ارتباط با ایران باشد؛ چراکه با توجه به اینکه آمریکا به راحتی کردها را رها کرده است، دیگر اعتمادی به واشنگتن ندارد چنین ارزیابی مجددا ممکن است مذاکرات عربستان با ایران را محتمل‌تر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز