خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حقوقی وزارت خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل:

زیرا همراهی با آمریکا در اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها به منزله کمک به دولت خاطی و متخلف است

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۸۳۱

مدیرکل حقوقی وزارت خارجه کشورمان در مجمع عمومی گفت: قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری موید غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا ضد کشورمان است.

به گزارش ایلنا، عباس باقر پور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بررسی نقش دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، گفت: در برابر تلاش‌هایی که با هدف تضعیف نظام چندجانبه گرایی و به چالش کشیدن مشروعیت این نظام انجام می‌شود، دیوان نقش و وظیفه مهمی در تثبیت و تضمین ثبات در همکاری‌های بین المللی و ایجاد شرایطی که عدالت و احترام به تعهدات بین المللی را محقق کند، دارد.

وی افزود: اصل رضایت دولت‌ها در طرح دعاوی ترافعی از اصول تثبیت شده حقوق بین الملل است که موجب تقویت حاکمیت قانون در نظام بین الملل می‌شود و منبعث از اصل برابری دولت‌ها به عنوان یکی از اصول بنیادین حقوق بین الملل است.

نماینده کشورمان در ادامه با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا ضد کشورمان گفت، برای نخستین بار است که در تاریخ سازمان ملل متحد، یک عضو شورای امنیت دولت‌های دارای حاکمیت مستقل را، نه به دلیل نقض قطعنامه شورای امنیت، بلکه به دلیل پایبندی آن‌ها به قطعنامه ۲۲۳۱ تهدید و مجازات می‌کند.

نماینده کشورمان با اشاره به خروج آمریکا از برجام افزود: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله حقوقی با سیاست‌های متکبرانه آمریکا در نقض قواعد حقوق بین الملل و برای حفظ حقوق کشورمان، شکایتی را ضد این دولت نزد دیوان بین المللی دادگستری مطرح و خواستار صدور قرار موقت از سوی دیوان شد. دیوان با صدور قرار موقت با اجماع، آمریکا را ملزم کرد که براساس تعهدات این کشور به موجب عهدنامه فیمابین، اقدامات محدود کننده در برخی از حوزه‌ها را برچیند.

وی گفت: تصمیم اجماعی دیوان تایید کننده غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا ضد مردم و کشورمان حداقل در برخی حوزه‌های مشخص بود. دیوان در قرار خود تصریح کرده است که این قرار الزام آور است و آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان بوده و هر گونه پایبند نبودن آن کشور موجبات مسئولیت بین المللی آن دولت را فراهم می‌آورد. جمهوری اسلامی ایران هم چنین بر این باور است که تحریم‌های بعدی آمریکا در زمره اقدامات غیرقانونی است که موجب شدید وضعیت می‌شود و از نظر دیوان، اقدام متخلفانه بین المللی قلمداد خواهد شد.

"باقرپور" همچنین از سایر دولت‌ها خواست که از همکاری به آمریکا در اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها بپرهیزند، زیرا همراهی این کشور‌ها در حوزه‌های مشخص شده در قرار به نقض قرار دیوان انجامیده و به منزله کمک به دولت خاطی و متخلف است.

نماینده کشورمان همچنین با اشاره به اقدام آمریکا به توقیف غیر قانونی اموال و دارایی‌های کشورمان در یک فرایند به اصطلاح قضایی، به شکایت حقوقی طرح شده در اینباره نزد دیوان بین المللی دادگستری اشاره و تاکید کرد: با وجود اعتراضات مقدماتی آمریکا، دیوان صلاحیت خود را برای رسیدگی به این دعوا احراز کرده و این دعوا در حال حاضر در مرحله رسیدگی ماهوی قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز