خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

دور زدن تحریم‌ها وظیفه ما برای اداره کشور است/از اعمال محدودیت مقداری روی صادرات غیر نفتی خودداری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۵۰۵

وزیر اقتصاد بابیان اینکه به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی هستیم و می‌خواهیم هر چه بیشتر افزایش پیدا کند، گفت دور زدن تحریم‌ها وظیفه ما برای اداره کشور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نوسانات کاهشی بازار بورس در هفته گذشته گفت: دیروز دوباره بخشی از آن جبران شده است، بورس این شرایط را دارد اما مدیریت می‌شود.

وی علت نوسانات کاهشی را اینگونه بیان‌کرد: بورس جنس و نوع کارش این است که متناسب با شرایط، میزان تقاضا و عرضه و همچنین نوع ریسک اثر می‌پذیرد اما اینکه اتفاق‌های خاصی در حال به وقوع پیوستن است که موجب ‌می‌شود بورس موجب نوسان شدیدی شود، وجود ندارد.

دژپسند افزود: حتی درصدد هستیم دولت آیین‌نامه قانون معافیت تجدید ارزیابی‌ها از مالیات را که تصویب شده را سریعا تصویب کند که به کمک و رونق بیشتر بورس برود در واقع دارایی‌هایی که در بورس وجود دارد اگر تجدید ارزیابی شوند معاف از مالیات می‌شوند و این گامی در جهت کمک به بورس است.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره مهلت FATF اظهار کرد: چندین بار از FATF درخواست تمدید کرده‌ایم که موافقت کرده‌اند اما این بار هشدار دادند و گفتند مهلت شما دیگر قابل تمدید نیست؛ مهلت واقعی ۴ ماه نیست چراکه یک ماه قبل از اجلاس اصلی، اجلاس مقدماتی تشکیل می‌شود بنابراین ما قبل از اجلاس مقدماتی باید گزارشی ارائه داده که تعین تکلیف بشود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بنابراین مهلت‌مان خیلی کمتر است و بدیهی است که اگر در این مهلت آن را انجام ندهیم وارد لیست سیاه می‌شویم و آن موقع برای خروج از آن دوباره باید برنامه اقدام بنویسیم که ممکن است آن زمان شرایط سخت‌تری را مطرح کنند؛ ما تلاشمان را می‌کنیم و گزارش‌هایمان را می دهیم و جلسات را می‌گذاریم.

وی درباره اینکه نزدیک به دو دهه تصمیم‌گیری در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: خوشبختانه آیین‌نامه مقابله با پولشویی را در ۲۵۸ ماده تنظیم کردیم  که سیر آن طی شد، یعنی  بعد از تصویب شورای عالی مبارزه با پولشویی به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و بعد تصویب دولت را داشت که خیلی کمک کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این مصوبه تعداد زیادی از بندهای برنامه اقدام را پوشش داد. ما تشکیل مرکز مستقل اطلاعات مالی که آیین نامه آن تصویب شد را هم داشتیم اما در حال حاضر دو لایحه قانونی CFT و پالرمو است که در حالی پیگیری آنها هستیم.

وی درباره خروج ارز و عدم بازگشت آن و ادامه صدور مجوز صادرات برای گیرندگان ارز بیان کرد: طبیعی است که این‌ها یک روالی برای صدور مجوز صادرات دارند. ما به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی هستیم و می‌خواهیم هر چه بیشتر افزایش پیدا کند و سعی می‌کنیم از اعمال محدودیت مقداری روی صادرات غیر نفتی خودداری کنیم.

دژپسند درباره عدم شفافیت لیست ارزبگیران افزود:  بانک مرکزی این کار دارد می‌کند و اطلاع داده است که در حال انجام این کار است.

وزیر اقتصاد درباره اینکه برخی معتقدند تصویب FATF به ایران در در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند و برخی خلاف آن را می‌گویند، بیان‌کرد: تحریم کار قانونی نیست و چون غیرقانونی است ما باید آن را دور بزنیم و ربطی به این بحث‌ها ندارد دور زدن تحریم جز وظایف اصلی ما برای اداره کشور است چون آنها را ظالمانه و غیر منطقی می دانیم؛ آن شک نکنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز