خبرگزاری کار ایران

نجفی خوشرودی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

برای کاهش تعهدات برجامی همه گزینه‌ها را در دستور بررسی داریم/ راهبرد اصلی ما فعلا عدم خروج از برجام است

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۲۰۸

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: راهبرد اصلی ما فعلا عدم خروج از برجام است. ما روی همین چارچوب در حال حرکت هستیم. اما وقتی طرف‌های مقابل ما به گونه‌ای رفتار کنند که برجام برای ما عایدی نداشته باشد و عملا به شرایط قبل از توافق برجام برگردیم، عملا به معنای این است که چیزی از برجام نخواهد ماند.

علی نجفی خوشرودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که از آنجایی که کمالوندی در نشست خبری خود در تشریح گام سوم گفت که اقدامات فنی ما در کاهش تعهدات برجامی رو به اتمام است، حال آیا امکان دارد به سمت کاهش تعهدات سیاسی و خروج از NPT برویم؟، گفت:  ترجیح جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی این است که وفق مفاد و توافقات مندرج در برجام عمل متقابل خودش را نسبت به بی‌اثرسازی برجام از سوی طرف‌های مقابل ما یا خروج آمریکا از برجام نشان دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ترتیباتی پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: این کار وفق توافقی است که همه کشورهای آن توافق را پذیرفته‌اند. منتها به طور طبیعی و با توجه به نوع رفتار طرف‌های مقابل به ویژه آمریکایی‌ها ما همه گزینه‌ها را به طور طبیعی در دستور بررسی و مدنظر داریم، منتها اینکه در چه مقطعی و به چه صورتی باشد طبعا بستگی به تصمیمی دارد که کشور  و مجموعه مقام‌های عالی کشور اتخاذ خواهند کرد.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته‌ اگر بخواهیم اقدامات دیگری در بحث فنی انجام دهیم، شامل فعالیت فردو، شتاب دادن به سرعت غنی‌سازی و افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها می‌شود، حال انجام این سه اقدام چه تفاوتی را با شرایط حاضر ایجاد خواهد کرد؟، گفت: این بخشی از آن پروسه توسعه فعالیت‌های صلح‌ آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده که ما بر اساس برجام در برخی زمینه‌ها توافق کردیم که برخی اقدامات را با سرعت کمتر یا با شرایط متناسب با آن توافق انجام دهیم.

نماینده مردم بابل خاطرنشان کرد: طبیعتا وقتی قرار باشد که این بهانه‌جویی‌ها ادامه یابد ایران وفق مقررات بین‌المللی حق خودش می‌داند که روند توسعه فناوری صلح آمیز هسته‌ای را به صورت جدی دنبال کند. از این جهت این سطح بالاتری از دانش صنعتی و فنی مربوط به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است که طبعا در زمینه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی، انرژی و... برای کشور منافع دارد.

نجفی خوشوردی در پاسخ به این سوال که چقدر امکان دارد که گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی، از سوی سازمان‌های بین‌المللی و سایر دنیا به عنوان خروج از برجام تلقی شود؟، گفت: راهبرد اصلی ما فعلا عدم خروج از برجام است. ما روی همین چارچوب در حال حرکت هستیم. اما وقتی طرف‌های مقابل ما به گونه‌ای رفتار کنند که برجام برای ما عایدی نداشته باشد و عملا به شرایط قبل از توافق برجام برگردیم، عملا به معنای این است که چیزی از برجام نخواهد ماند.

وی ادامه داد: این موضوع، هم در حوزه فنی و هم در حوزه سیاسی، بین‌المللی و حقوقی هم مورد توجه است و موضع ایران موضع قابل دفاعی خواهد بود از این جهت که ایران توافقی کرد و وفق آن توافق تعهدات خود را اجرا و اعمال کرد ولیکن طرف‌های مقابل، آمریکایی‌ها که از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم در عمل نتوانستند برای حفظ برجام کاری انجام دهند و مزایای اقتصادی و مالی ناشی از برجام عملا نصیب ایران نشده است. در آن صورت ایران موضع قابل دفاعی خواهد داشت، چه به لحاظ اصول و چه به لحاظ مقررات حقوق بین‌المللی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز