خبرگزاری کار ایران

کلانتری در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

۶ شرط سازمان محیط زیست برای انتقال آب خزر/ برخی با اطلاعات غلط مساله را سیاسی می‌کنند/ منبع تامین آب شرب و بهداشتی شهروندان به هیچ کسی ربطی ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۲۹۵

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر گفت: حجم دریای خزر ۸۶ هزار میلیارد متر مکعب است و برداشت ما در سال حداکثر ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود؛ برخی می‌گویند آب شور می‌شود اما اگر ۲۰۰ میلیون در سال برداشت شود ۲.۶ ملیون تن نمک به دریای خزر برمی‌گردد. این ۳ ۰.۰.۰. در هزارم در صد در صدسال می شود. برخی اطلاعات غلط می‌دهند و مساله را سیاسی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عیسی کلانتری در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان، گفت: آب خزر و جاده تهران - شمال را ما ارزیابی زیست محیطی می‌کنیم اما تخصیص آب با وزرات نیرو است؛ آنها از ما درخواست می‌کنند ارزیابی زیست محیطی را بررسی کنیم و پاسخ مثبت و یا پاسخ منفی بدهیم و اگر هم ظرف مدت دوماه پاسخ ندهیم مثل قانون برنامه ششم مصوبه تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در مردادماه از ما خواسته بود و ما گفتیم اگر این شش شرط را عملی کنند از نظر ما بلامانع است البته در حین اجرا هم ما باید نظارت کنیم.

کلانتری همچنین در خصوص نگرانی‌ها در رابطه با انتقال آب خزر گفت: حجم دریای خزر ۸۶ هزار میلیارد متر مکعب است و برداشت ما در سال حداکثر ۲۰۰ میلیون خواهد بود؛ برخی می‌گویند آب شور می‌شود اما اگر ۲۰۰ میلیون در سال برداشت شود ۲.۶ ملیون تن نمک به دریای خزر برمی‌گردد. این ۳ ۰.۰.۰. در هزارم درصد در صدسال می‌شود. برخی اطلاعات غلط می‌دهند و مساله را سیاسی می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ و ۹۳ تصویب کرده بودند که ۳ میلیارد متر مکعب آب خزر به دریاچه ارومیه برود و این یعنی ۱۵ برابر این آبی که الان می‌خواهد برداشت شود و هیچ کسی صدایش درنیامده بود و وزارت نیرو و محیط زیست تایید کرده بودند اما ستاد احیای دریاچه ارومیه مخالفت کرد. آن زمانی که مصوب بود و بودجه هم‌ آماده بود کسی صدایش در نیامده بود. الان ۲۰۰ میلیون مترمکعب می‌خواهند ببرند اینقدر سرو صدا شده است. مسائل نباید سیاسی شود و باید فنی بماند. 

کلانتری گفت: وزارت نیرو از ما درخواست کرد و ما هم بررسی کردیم و شش شرط گذاشتیم، حالا اگر می‌خواهد اجرا کنند. شما اگر هر سنگی را بردارید و جابجا کنید اثرات زیست محیطی دارد اما دولت موظف است آب شرب و بهداشت همه شهروندان را تامین کند و منبع تامین این آب به هیچ کسی ربطی ندارد. طبق قانون توزیع عادلانه‌ آب وزارت نیرو باید برای آب شرب تامین باشد. همان وزارتخانه هم راهش را بلد است. من فقط بررسی زیست محیطی می‌کنم و شش شرط ما هم الزام‌آور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز