خبرگزاری کار ایران

مشروح پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده علی دیواندری و ۸ متهم دیگر

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۷۷۰

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده علی دیواندری و هشت متهم دیگر در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی و به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در ابتدای این جلسه از دادگاه احمد دستگردی وکیل مدافع متهم فلاحتیان در جایگاه قرار گرفت و گفت: آنچه به عنوان استناد در کیفرخواست آمده اقرار دیگر متهمان و اظهارات آنان است حتی وکیل شاکی نیز به اقرار دیگر متهمان اشاره می‌کند که شایسته نیست شاکی به اقرار موکل بنده استناد کنند.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: شاکی باید پرداخت و واریز را استخراج کرده و به دادگاه ارائه کند، همچنین باید دلایل محکمه‌پسند ادعای خود را ثابت کند.

قاضی موحد خطاب به وکیل متهم فلاحتیان گفت: برخی از نکات باید گفته شود در ابتدا گفتم که اگر دارایی یا املاکی از سوی موکل شما وجود دارد آن را اعلام کنید که شما گفتید این اموال توقیف هستند که من نیز در پاسخ به شما گفتم ما نامه می‌دهیم تا رفع توقیف شود.

وکیل متهم فلاحتیان گفت: بنده نامه آورده‌ام و ثبت شعبه هم شده و به بانک هم رفته است اما شکات که می‌گویند ارز را می‌خواهیم باید بگویم که اموال توقیف شده است.

قاضی موحد گفت: ایشان چند سال فرصت داشتند قبل از ورود دستگاه قضایی وقت داشتند که اقدام کنند اما شما درباره اقدام موکل خود صحبت کنید و بگویید که چرا در آن زمان برای تسویه حساب اقدام نکردند.

وکیل مدافع متهم فلاحتیان اظهار داشت: اینکه ارقام تبدیل می‌شود برای این است که سود روی آن حساب می‌شود.

رئیس دادگاه گفت: منظور ما قبل از تعقیب قضایی است ما قبل از تعقیب قضایی هیچ اقدامی را ندیدیم در حالی که ایشان چند سال فرصت داشتند.

دستگردی پاسخ داد: وقتی بخشنامه قبول نمی‌کند من چه کار کنم.

رئیس دادگاه از وکیل متهم فلاحتیان پرسید: موکل شما چقدر به بانک ملت بدهکار است؟

دستگردی پاسخ داد: اگر تبدیل ارزی را قبول کنیم ۲۶۰ میلیارد تومان و اگر تبدیل را نپذیریم ۱۹۶ میلیون درهم که باید سودهای آن هم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: ادعای ما این است که ۲۰۱ میلیون درهم به حساب امانی بانک پارسیان واریز شده است و آن متعلق به تسهیلاتی است که به ما ارائه داده‌اند و مابقی آن باقی می‌ماند که در حساب ما مانده است.

وکیل مدافع متهم فلاحتیان ضمن درخواست حکم برائت نسبت به موکل خود، گفت: اینکه گفته شود قصد این افراد ضربه به نظام بوده و نسبت به آن علم داشته‌اند این مسائل وجود ندارد.

در ادامه جلسه دادگاه علی عربی، مدیرعامل شرکت پارسیس کیش در جایگاه حاضر شد و با اشاره به اظهارات وکیل مدافع متهم فلاحتیان گفت: آن ۱۱۰ میلیون درهم که درباره آن بحث شده است مصوبه هیات مدیره نداشته لازم است بگویم طلب‌کاری این شرکت بدون جریمه شش میلیارد دلار و با جریمه حدود ۹ میلیارد دلار است.

وی افزود: بعد از جلسه دوم دادگاه دو ملک را معرفی کردند و ما نیز کارشناسی کردیم و حاضریم آن را بپذیریم اما توقیف است.

قاضی موحد عنوان کرد: ما همکاری خواهیم کرد.  

مدیرعامل شرکت پارسیس کیش با اشاره به وصول دیگر مطالبات این شرکت گفت: یک چک اماراتی و همچنین سهام گذاشته بودند و بنده اقدام کردم و سهام را تبدیل به پول کردم و جمع آن ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که وصول کردیم اما ملکی که به عنوان وثیقه گذاشته‌اند در زعفرانیه است و در رهن بانک ملت است.

قاضی موحد از وی پرسید: پول‌های پرداخت شده را به چه کسی داده‌اید؟

عربی پاسخ داد: ما فکر می‌کردیم می‌توانیم به راحتی این موارد را استخراج کنیم اما دیدیم که نمی‌توانیم ردگیری کنیم ما ورودی‌ها و خروجی‌ها را داریم اما اینکه به چه کسی واریز شده متهمان باید آن را روشن کنند.

در این هنگام وکیل متهم فلاحتیان قصد داشت صحبتی را بیان کند که با واکنش قاضی مواجه شد و قاضی به او گفت: حق دفاع و استماع برای شاکی و متهم محفوظ است و تا آخرین کلامی که بحث داشته باشند صحبت‌های آ‌نان را می‌شنویم و فرصت به آنها می‌دهیم.

در ادامه جلسه دادگاه رسول قهرمانی نماینده دادستان به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به اظهارات وکیل مدافع متهم فلاحتیان اظهار داشت: ایشان وعده داده بودند که اسنادی را ارائه خواهند داد ما خواستیم که سه مورد سند را بیاورند یکی از آنها این بود که از ایشان خواستیم آن ۱۱۰ میلیون درهم که مدیران در بانک پارسیان برگشت داده‌اند اسناد را بیاورند. دومین مورد خواستیم تشریفات اینکه حساب امانی شده را ارائه دهند همچنین در مورد سوم نیز خواستیم اسناد حسابرسی را بیاورند.

نماینده دادستان ادامه داد: ایشان دو زونکن را به من نشان دادند که یکی از آنها خاطرات است و دومی هم اسناد حسابداری برخی شرکت‌ها و هیچ یک از آن موارد را نیاورده‌اند.

قهرمانی گفت: همین الان اسناد را بیاورید تا من آن را به خبرنگاران بدهم که عکس بگیرند.

این مقام قضایی تصریح کرد: اینکه حساب امانی بوده شاید خیلی‌ها آن را ادعا کنند اما امانی بودن باید مستند و قانونی باشد آیا می‌شود ارز مملکت را به کسی بدهید که هیچ مقررات تشریفاتی در آن رعایت نشده باشد.

وی با اشاره به دیگر اظهارات وکیل مدافع متهم فلاحتیان گفت: ایشان گفتند اظهارات اشخاص و اقاریر آنها به عنوان مستندات در کیفرخواست قرار گرفته است اما آیا این سخن از سوی شما پسندیده است. بنده اقاریر و اظهارات را ارائه دادم اما محوریت با سندهای مالی است. هر چه که بنده اعلام کردم سند مالی دارد کدامیک از اظهارات بنده بر اساس اقاریر یا اظهارات اشخاص بوده بگویید تا بنده سند آن را ارائه دهم.

نماینده دادستان یادآور شد: بخشی از اظهارات آقای وکیل مبتنی بر محاسبه بدهی و بازپرداخت است شما حق الوکاله گرفته‌اید که از اتهام دفاع کنید اینکه ایشان چقدر رد مال کرده مسموع است اما محوریت ندارد.

قهرمانی گفت: بنده اعلام کردم که نظریه کارشناسی بر دو محور است یکی قرارداد فلاحتیان با بانک و یکی هم اصول بانک مرکزی. آقای وکیل در جلسه گذشته اعلام کردند این حساب امانی بوده و پول‌هایی که به حساب فلاحتیان آمده امانی بوده است اما امروز گفتند که قسط‌اش را پرداخت می‌کردند و ناگهان پرونده کیفری می‌شود اما اگر امانی بوده به صورت قسطی پرداخت می‌کردند.

در ادامه جلسه دادگاه، متهم اسماعیل احدی در دفاع از خود گفت: بنده بین دو تا سه میلیون تومان از آقای سعادتی حقوق می‌گرفتم آقایان هیچ مدرکی مبنی بر مدیریت من به صورت سند ندارند شرکت امرالد هیچ حسابی نداشته است و آنچه که در کیفرخواست آمده صرفا طرح ادعا بوده است.

وی خطاب به قاضی گفت: یک سند را بخواهید که من دستور پرداخت داده باشم. چگونه ممکن است انتقال وجوه توسط من صورت گرفته باشد من امکان انجام و صدور دستور پرداخت و واریز نداشتم نقش اینجانب ثبت و پیگیری دستورات بوده است. شرکت پارسیس کیش هم با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تاسیس شد.

وی در پاسخ به سوال قاضی که از او پرسید: خبر داشتید که توسط یک مرجع نظارت می‌شود؟، گفت: خبر نداشتم در جریان تحقیق و رسیدگی باخبر شدم.

این متهم افزود: در تمام مقاطع گزارشاتی که به پارسیس داده شد وجود دارد اما بازپرس و نماینده دادستان فرض را بر وقوع تخلف و بر قصد ما و بر سوء نیت مجرمانه لحاظ کرده‌اند اما بنده اگر قصد داشتم با حقوق دو یا سه میلیون این کار را نمی‌کردم. کدام کار غیرقانونی را من از چشم قانون مخفی کردم گزارشات آن موجود است.

متهم احدی گفت: اگر دلار یا درهمی جابجا می‌شد به پارسیس کیش گزارش می‌شد در حالی که اقدامات هیئت مدیره پارسیس کیش که امکان دسترسی هم داشتند جرم‌انگاری نشده است.

قاضی موحد در این هنگام خطاب به متهم گفت: پرونده آقای آرام مفتوح و در شعبه در حال رسیدگی است.

متهم احدی گفت: بنده به جنگی ورود کردم که پاسدار و ارتشی نبودم اما به صورت بسیجی وارد شدم بنده هیچ اطلاعی از باطن امور نداشتم اما بنده را متهم قلمداد می‌کنند و آیا این برخورد گزینشی نیست من کدام پول را گرفتم و پس ندادم.

قاضی موحد ضمن درخواست از نماینده دادستان جهت حضور در جایگاه گفت: در حال بررسی اتهامات آقای احدی هستیم و دفاعیات ایشان را شنیدیم و سوالاتی همه داریم که جلسات بعدی باید به آن پاسخ دهند.

نماینده دادستان عنوان کرد: اتهام آقای احدی در بانک پارسیان است و در خصوص بانک ملت اتهامی متوجه ایشان نیست اقداماتی که داشته‌اند قابل توجه است آقای سعادتی وقتی که در بانک ملت بود مدیر عامل شرکت‌های تراستی بوده است و آ‌قای احدی نیز عضو شرکت‌های دیگری بودند.

قهرمانی گفت: روابط مالی نامتعارف بین آقای احدی و سعادتی وجود داشته هر چند که ممکن است به تحصیل مال آقای احدی هم ختم نشده باشد اما ایشان حساب شخصی خود را داده که وجوه کلان در حد ۳۰ میلیارد تومان از این طریق جابجا شود.

نماینده دادستان گفت: چرا همه در پرونده‌های فساد مالی بسیجی می‌شوند. این واژه‌های مقدس بسیجی‌گری را کنار بگذارید. بسیجی کسانی هستند که خون داده‌اند و خون دل می‌خورند.

قهرمانی گفت: سعادتی را چه کسی وارد بانک پارسیان کرد چطور در بانک پارسیان مجید دلبندم به مجید پایبندم تبدیل می‌شود. شما نمی‌توانید نقش مجرمانه خود را ا نکار کنید آقای سعادتی چه کاره بود که به جای شما امضا می‌کرد و به شما دستور می‌داد. ایشان می‌فرمایند آقای سعادتی سمت داشته است اسناد آ‌ن را ارائه دهید و خودتان کنار روید.

قاضی موحد در این هنگام ختم این جلسه از دادگاه را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا زمان برگزاری جلسه بعدی این دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز