خبرگزاری کار ایران

ظریف:

تحریم همان جنگ است/ هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند منافع خود را تامین کند

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۲۶۳

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: از تحریم برای فشار بر دولت‌ها استفاده می‌شود تا خط خودشان را تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس بین‌المللی یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل با بیان اینکه چند جانبه‌گرایی یک انتخاب نیست ضرورت است، گفت: دولت‌ها نسبت به حاکمیت چندجانبه‌گرایی بسیار با خست عمل می‌کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که نه می‌توانند به تنهایی مشکلات خود را حل کنند و نه اینکه می‌توانند از همه امکانات بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: چند جانبه‌گرایی امروز یک ضرورت است.

ظریف گفت: آمریکا معتاد به تحریم است و در هر زمانی که نگاه کنید این کشور برای کشورهای دیگر تحریم داشته است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از لفظ تحریم استفاده نکنیم، زیرا اقدامات آمریکا تحریم نیست، اقدامات زورمدارانه است برای این که بتواند سیاست‌های خود را تحمیل کند.

وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند تحریم بهتر از جنگ است، اما باید بگوییم که تحریم همان جنگ است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: از تحریم برای فشار بر دولت‌ها استفاده می‌شود تا خط خودشان را تغییر دهند.

وزیر امور خارجه گفت: دولت‌ها به این نتیجه رسیدند نه می‌توانند مشکلات خود را به تنهایی حل و فصل کنند و نه می‌توانند به تنهایی مانع اقدامات هنجارشکنانه دیگران شوند و برای همین به چند جانبه گرایی روی آورده‌اند و نیاز قطعی کشورهای دنیا بوده است.

وی افزود: زمانی چندجانبه‌گرایی را بدون فکر می‌پذیریم. اگر امکانات چندجانبه مانند تلفن نبود نمی‌توانستیم کمترین روابط عادی را انجام دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه در شرایط گذار کنونی چندجانبه گرایی بیش از قبل نیاز می‌شود، به عبارت دنیای بدون غرب اشاره کرد و گفت: دنیای بدون غرب به معنای این واقعیت است که نه همه اتفاقات در غرب اتفاق می‌افتد و غرب نه می‌تواند همه تصمیمات برای تحولات جهانی را اتخاذ کند. زمانی همه اتفاقات قابل توجه دنیا در غرب روی می‌داد و اتفاقات دنیا را تعیین مسیر می‌کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: واقعیت این است امروز در دنیا همه اتفاقات نه در غرب می‌افتد نه جهان را می‌تواند تعیین مسیر کند. جهان پساغربی داریم. ظریف یکجانبه عمل کردن را حتی برای دولت‌ها امکان ناپذیر دانست و گفت: دولت‌ها نمی‌توانند یکجانبه برای جهان تصمیم بگیرند چون دولت‌ها انحصار خود را بر تصمیم‌گیری‌های جهانی از دست دادند. ابزار و مراکز قدرت متکثر شدند مرکز قدرت از غرب تغییر کرده است و از انحصار اقتصادی در دوران امپریالیسم اقتصادی حرکت کرده است.

وی افزود: فردی با موبایل کوچک پیام‌هایی به دنیا مخابره می‌کند که دنیا را حرکت می‌دهد. اگر همه دولت‌های دنیا دور هم جمع شوند باز هم بدون حضور سایر ذینفعان نمی‌توانند تصمیم بگیرند. واقعیت این است و تحلیل و خوش‌بینی نیست که هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند منافع خود را تامین کند و جلوی خطرها را بگیرید.

وزیر امور خارجه  به حادثه ۱۱ سپتامبر امریکا اشاره کرد و گفت: دولت امریکا بعد از ۱۱ سپتامبر که این دولت را قدر قدرت می دانند و هزینه های نظامی اش به تنهایی ۱۰ برابر ۱۰ کشور بعدی است یعنی ۶۰۰ میلیارد دلار است و بعد از او چین عربستان و روسیه هر کدام ۶۰ میلیارد به طور متوسط است، نتوانست امنیت مردم خود را تامین کند.

وی ادامه داد: اولین وظیفه دولت حراست از شهروندانش است آیا دولت ؛آمریکا توانسته در پایتخت اقتصادی و بین المللی خود امنیت ایجاد کند؟ یک گروه تروریستی توانسته در کشور برتر دنیا نا امنی ایجاد کند. امروز دولت ها نمی تواتند در اقتصاد دنیا سهم عمده داشته باشند.

وی افزود: سازمان ها و بازیگران غیرحکومتی نه تنها می توانند تخریب امنیت بلکه ایجاد امنیت کنند. دولتی مانند امریکا از تامین امنیت مردم خود ناتوان است.

ظریف با بیان اینکه بازی با حاصل جمع صفر امروز در دنیا غیرممکن است، اظهار داشت: بازی با حاصل جمع صفر یعنی بتوانید با هزینه دیگران برای خود منفعت بخرید. حتی در صفرترین بازی که جنگ باشد پیروز و شکست خورده نداریم

تلاش برای حاصل بازی جمع به اضافه صفر، به منفی می انجامد؛ ترامپ می گوید ۷ تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کردند آیا امریکا امروز احساس امنیت بیشتری می کند؟ اگر چنین بود آقای ترامپ نمی گفت مردم آمریکا از گذشته ناخشنودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز