خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

گزارش حمله به نفتکش ایران را به سازمان ملل داده‌ایم/ امیدواریم کار به گام چهارم نرسد

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۲۳۹

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص گام چهارم کاهش تعهدات و رونمایی از سه نسل جدید سانتریفیوژها گفت: گام چهارم طراحی شده و آنچه سازمان انرژی اتمی اعلام کرده شامل همین موارد است. البته امیدواریم کار به گام چهارم نرسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست صبح امروز خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام اربعین و رحلت رسول اکرم و شهادت امام حسن و امام رضا گفت: در روزهای گذشته شاهد برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین بودیم که نشان‌دهنده عظمت اسلام و دوستی ملت ایران و عراق است. از مردم و دولت عراق هم قدردانی می‌کنم.

گزارش حمله به نفتکش ایران را به سازمان ملل دادیم

وی ادامه داد: ما پویش صلح امید را به کشورهای ذیربط ارسال کردیم و امیدواریم به آن بپیوندند. در این روزها حمله به نفتکش ایران را داشتیم که فکر می‌کنیم استوانه دولتی دارد و ما گزارشی به سازمان ملل دادیم.

ضمن درک دغدغه ترکیه باید به حاکمیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود

موسوی افزود: تحولات شمال سوریه را داریم که با تهاجم ترکیه آغاز شد. ما اعلام کردیم ضمن درک دغدغه ترکیه باید به حاکمیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود. طرح‌ها و توافق‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که رجوع به آن چاره کار است.

فرستاده ویژه دولت چین هم فردا به ایران سفر می‌کند

وی ادامه داد: سفرهای دیپلماتیک متعددی در مدت اخیر انجام شده است. به سفر رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه به باکو اشاره می‌کنم. فرستاده ویژه دولت چین هم فردا به ایران سفر می‌کند.

امیدواریم کار به گام چهارم نرسد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص گام چهارم کاهش تعهدات و رونمایی از سه نسل جدید سانتریفیوژها گفت: گام چهارم طراحی شده و آنچه سازمان انرژی اتمی اعلام کرده شامل همین موارد است. البته امیدواریم کار به گام چهارم نرسد.

وی در خصوص استمرار حضور ارتش ترکیه در سوریه گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید محترم شناخته شود و دغدغه ها باید از طریق راه حل مسالمت آمیز آبگیری شود و توافق آدانا از این دست است و ایران هم آماده همکاری است و ظریف با همتاهای خود گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

ایجاد پایگاه در خاک سوریه غیرقابل قبول است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح مشترک ژاپن و فرانسه برای اعطای وام گفت: این همان طرحی است که در جریان آن هستید و فرانسه به دنبال آن بود اما به این علت که باید اجازه می‌گرفتند به نتیجه نرسیده است. من به جمع زدن ارقام اعتقادی ندارم. هرچه بوده مربوط به گذشته است و ما شاهد موضوع جدیدی نیستیم.

موسوی در رابطه با تلاش ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در خاک سوریه گفت: ترک‌ها می‌توانند در مرز خود پایگاه داشته باشند اما ایجاد پایگاه در خاک سوریه غیرقابل قبول است و تعرض به کشور عضو سازمان ملل است.

نمی‌توانند با نفوذ تاریخی ایران مقابله کنند

وی همچنین در خصوص برگزاری نشست اقتصادی ایران و بریتانیا در لندن گفت: ایران روابط خوب اتحادیه اروپا و طرف‌های برجام را خواستار بوده و عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران یکی از تکالیف آنها است و اقدامات آنها در راستای اجرای تعهدات است و ما از چنین رویکردی استقبال می‌کنیم و البته ایران با اروپا و بدون آن در راستای تعاملات اقتصادی خود گام برمی‌دارد.

موسوی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه کنفرانس امنیتی منامه امروز و فردا در بحرین برگزار خواهد شد و هدف آن مقابله با نفوذ ایران در خلیج فارس مطرح شده است و خبرها حاکی از حضور اسرائیل در این نشست است؛ واکنش ایران به این کنفرانس و نقش آفرینی بحرین چیست، گفت: بسیار جای تأسف دارد که کشور مدعی اسلامی و عربی بودن که شاهد تجاوز و کودک کشی اسرائیل است، دست به عادی سازی روابط با این رژیم بزند ما این حضور را محکوم می‌کنیم ضمن اینکه هدف نشست را غیرواقعی می‌دانیم و آنها نمی‌توانند با نفوذ تاریخی ایران مقابله کنند.

تلاش‌ها برای حفظ برجام گره نخورده است

وی در خصوص گره خوردن ابتکارات برای حفظ برجام در آستانه آغاز گام چهارم گفت: تلاش‌ها برای حفظ برجام گره نخورده است بلکه مشکل گره زدن ابتکارات به اجازه آمریکا و به اصطلاح برادر بزرگ‌تر است. ما راه را نشان دادیم و گفتیم این روند عدم توازن بین حقوق و تعهدات ایران قابل قبول نیست و اروپایی‌ها هم اعلام و وانمود کردند که می‌توانند برجام را حفظ کنند اما تا الان می‌بینیم آنها توان لازم برای انجام تعهداتشان را ندارند.

موسوی در رابطه با سخنان وزیر امور خارجه در خصوص تکذیب اظهاراتی مبنی بر جمله مربوط به امضای کری گفت: صحبت‌های آقای ظریف شفاف است و ایشان گفتند باید امضای آمریکا برای برجام باشد. صحبت وزیر امور خارجه در خصوص عدم خروج آمریکا از برجام منطبق بر اطمینان ایشان به حقوق بین‌الملل بود. اینکه کشوری علیرغم تعهد و قطعنامه سازمان ملل تعهداتش را اجرا نکند به معنای نااطمینانی به طرف آمریکایی نیست. تعجب می‌کنم دوستان همچنان این مسأله را دنبال می ‌کنند.

بنا داریم در مسائل داخلی کشورها دخالت نکنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با واکنش ایران به ناآرامی‌های لبنان گفت: بنا داریم در مسائل داخلی کشورها دخالت نکنیم. ملت و دولت لبنان ملت و دولت رشیدی هستند و امیدواریم از این حوادث هم عبور کنند. امیدواریم با هماهنگی احزاب و گروه‌ها آرامش به لبنان برگردد.

زم صرفا به دلیل مدیریت یک کانال تلگرامی دستگیر نشده است

وی در رابطه با سخنان روح الله زم مبنی بر اینکه تحت حمایت فرانسه بوده است، گفت: اجازه دهید ابعاد موضوع مشخص شود. ایشان به همکاری با سرویس‌های امنیتی برخی کشورها اقرار و تنها صرف مدیریت کانال تلگرامی دستگیر نشده است. فرانسه موضعی گرفته اما اجازه دهید تمام ابعاد این عنصر ضدامنیتی مشخص شود و بعد وزارت خارجه موضع خواهد گرفت.

موسوی در خصوص سیاست ایران در خصوص کردهای سوریه گفت: ما مواضعمان را اعلام کردیم. لشکرکشی را راه دستیابی به اهداف و رفع دغدغه‌های امنیتی نمی‌دانیم. سوریه و ترکیه را به گفت‌وگو دعوت کردیم و تنها به محکومیت لفظی بسنده نکردیم.

دولت هلند براساس توهمات اتهاماتی می‌زند که هیچگاه هم موفق به اثبات آن نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص خبر کشته شدن چندتن از زوار ایرانی در درگیری‌های عراق گفت: گزارشی در این زمینه ندارم و تنها برخی هموطنان ما در جریان راهپیمایی اربعین فوت کرده‌اند.

وی در رابطه با اتهام‌زنی دولت هلند در خصوص دست داشتن ایران در ترور دو نفر در این کشور گفت: دولت هلند براساس سوءتفاهم و توهمات گاهی دست به اظهار چنین اتهاماتی می‌زند که هیچگاه هم موفق به اثبات آن نشده‌اند.

بازداشت ایرانی‌ها به جرم دور زدن تحریم‌ها هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد

موسوی همچنین در خصوص آزادی سه ایرانی در زندان‌های استرالیا و عدم بازگشت یکی از آنها به کشور گفت: اجازه دهید کار این فرد به سرانجام برسد و بعد اعلام کنیم. بازداشت ایرانی‌ها به جرم دور زدن تحریم‌ها هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد و ما خواهان آزادی بی قید و شرط آنها هستیم. گاهی سخن از محکومان امنیتی در ایران مطرح می‌شود که کاملا متفاوت است و ادله نیز علیه آنها وجود دارد.

با عدم پیوستن به کنوانسیون‌های گروه ویژه اقدام مالی خود را محروم خواهیم کرد

 

 موسوی در رابطه با دیپلماسی آب میان ایران و ترکیه و واکنش ایران به بهره‌برداری از سد ایلیسو و عدم پیوستن ترکیه به کنوانسیون‌های آبی، گفت:  اگر کشوری به کنوانسیون‌ها نپیوندد کار سخت می‌شود و البته مسائل محیط زیستی در منطقه کم آب ما مهم است و باید این‌ها را در مکانیسم دوستانه و با گفت‌وگو حل و فصل کنیم و این پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی در خصوص آخرین فرصت گروه ویژه اقدام مالی به ایران گفت: متاسفانه این مسأله علیرغم روشنگری هنوز جانیفتاده است. هرچند نقش وزارت خارجه به عنوان دیدبان است و نظر مشورتی خود را اعلام کرده است. در حال حاضر بانک‌های ما برخی قوانین را رعایت می‌کنند و برخلاف آنچه برخی پیوستن به کنوانسیون را خودتحریمی می‌دانند برعکس ما با عدم پیوستن به چنین کنوانسیون‌هایی خود را محروم خواهیم کرد. امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه برسد که مصلحت ایران چه هست و فکر نمی‌کنم وزارت خارجه بیش از این بتواند مواضع شفافی را اتخاذ کند.

نگاهی به تیترهای روزنامه کیهان بیندازید جواب خود را خواهید گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتقاد وزیر امور خارجه از اینکه برخی او را وارد سیاست خارجی می‌کنند؛ در پاسخ به اینکه منظور ایشان چه کسانی هستند، گفت: نگاهی به تیترهای روزنامه کیهان بیندازید جواب خود را خواهید گرفت.

لیستی از تبعه ایرانی را اعلام کردیم که این افراد باید آزاد شوند

وی در رابطه با سالگرد دستگیری مسعود سلیمانی محقق ایرانی در آمریکا گفت: فقط بحث دکتر سلیمانی مطرح نیست و ٢٠ تبعه ایران به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها زندانی شده‌اند و این اقدام غیرانسانی و گروگانگیری است و وزارت خارجه رسماً به این اتهام‌زنی‌ها اعتراض کرده است و این رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد و حتی لیستی را اعلام کردیم که این افراد باید آزاد شوند.

موسوی در خصوص ادعای گاردین درباره تهدید ایران از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر خروج از برجام پس از اتخاذ گام چهارم ایران، گفت: ایران با زبان‌های مختلف اعلام کرد این کار عبور از برجام نیست چراکه ما در چهارچوب برجام و در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپا اقدام به کاهش تعهدات کردیم.

به نزدیک شدن دیدگاه‌ها اعتقاد داریم

وی در خصوص اینکه آیا ایران برنامه میانجیگری میان ترکیه و سوریه دارد، گفت: ایران نشان داد از ابتدای بحران سوریه خواهان کاهش تنش است و بعد تهاجم نظامی همواره تلاش کرده این اقدام صورت نگیرد اما آنها براساس برداشت خود این اقدام را انجام داد و ما راه حل نظامی را هیچگاه تایید نمی‌کنیم و تلاش‌های ما ادامه دارد. من کلمه میانجیگری را استفاده نمی‌کنم اما به نزدیک شدن دیدگاه‌ها اعتقاد داریم.

اتهام‌زنی‌های هوایی مسموع نیست

موسوی در واکنش به ادعای بحرین مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران به این کشور گفت: بحرینی‌ها گویا خوابشان نمی‌برد چند وقت یکبار چنین اتهامی به ایران زده و تنه به تنه بزرگان بزنند. آنها باید مشکلات امنیتی خود را در داخل حل کنند و چنین اتهام‌زنی‌های هوایی مسموع نیست. ایران خواهان گفت‌وگو و روابط حسنه با همه کشورها است و پیشنهادهای ایران هم روی میز است.

ایران هیچ دخالتی در افغانستان ندارد

وی همچنین در خصوص نشست سوچی میان روسای جمهور ترکیه و سوریه گفت: ایران در برگزاری چنین نشست‌هایی هم نقش ویژه دارد و در نزدیک شدن دیدگاه‌ها نقش آفرین است و قطعا اثرات این نقش آفرینی را مطرح خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با بازدید سفیر ایران در افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات و حمایت از یک جریان خاص در انتخابات این کشور گفت: ایران هیچ دخالتی در افغانستان ندارد و معتقد است همه گروه ها باید برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری داشته باشند. این موضع همیشگی ایران است.

همسایه‌هت اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند

موسوی درباره اظهارات یک نماینده مجلس درباره امارات گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید نمی‌کنم ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.

سفر مشاور امنیتی اماراتی به ایران را تایید نمی‌کنم

وی درباره سفر یک مشاور امنیتی اماراتی به تهران هم اظهار داشت: من این سفر را تایید نمی‌کنم ولی شاهد سفر مقام‌های دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود.

امیدواریم جهان متوجه آثار سوء اقدامات یکجانبه و قلدرمابانه شود

 موسوی درباره تحریم هالک بانک ترکیه از سوی آمریکا هم عنوان کرد: ایران تحریم‌های آمریکا را بی قاعده، بی‌اساس و بدون پشتوانه حقوقی می‌دانیم. این تصمیمات از روی قلدری علیه ایران و کشورهای مستقل اعمال می‌شود. من از شرایط ایجاد شده در جهان کنونی تاسف می‌خورم که کشوری را به خاطر همکاری‌های تجاری مشروع با یک کشور مستقل دیگر تحت فشار قرار می‌دهند و تروریسم اقتصادی را علیه آن روا می‌دارند. این مسئله برخلاف اصل تجارت آزاد جهانی است. ما امیدواریم جهان متوجه آثار سوء این اقدامات یکجانبه و قلدرمابانه قرار گیرد و جلوی آن را بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه  موسوی درباره برنامه ایران برای شرکت در اجلاس عدم تعهد در باکو ابراز داشت: ایران از اعضای موثر این جنبش است و هموارد در نشست‌های این جنبش شرکت کرده است. خوشحالیم نشست سران در باکو برگزار می‌شود. در حاشیه آن دیدارها و گفت‌وگوهایی با مقام‌های ارشد کشورهای مختلف از جمله آذربایجان انجام می‌شود. با این حال، هدف اصلی شرکت در اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز