خبرگزاری کار ایران

رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید مشخص شود نامزدهای انتخابات با حقوق مشخص چگونه و به چه هدفی میلیاردها تومان هزینه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۸۶۳

یک نماینده مجلس دهم با اشاره بر ضرورت ایجاد شفافیت در هزینه‌کردهای انتخاباتی کاندیداها در زمان انتخابات، بر وظایف وزارت کشور و شورای نگهبان در ایجاد این شفافیت تاکید کرد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ضرورت شفافیت در هزینه‌‌کردهای انتخاباتی کاندیداها در زمان انتخابات گفت: اصل شفافیت مالی در انتخابات لازم است، در کشور ما هم کسی که به صورت فردی یا حزبی  فعالیت سیاسی می‌کند باید مشخص شود  که منابع مالی که در تبلیغات  و فعالیت سیاسی هزینه‌ می‌کند از کجا تامین شده است؟

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: این حق نهادهای نظارتی و امنیتی و نهادهای مجری انتخابات است که از کاندیداها بپرسند که منابع مالی‌تان چقدر است و از کجا تامین کرده‌اید؟ این امر ضرورت دارد و می‌تواند جلوی خیلی از مسائل و مشکلات را بگیرد. با این کار مشخص می‌شود که هزینه‌ها از چه منابعی تامین می‌شود.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: در خیلی از کشورها که از لحاظ سیاسی دارای قدمت و سابقه و پیشینه دموکراسی هستند این هزینه‌ها حتی ثبت می‌شود، حتی میزان کمک‌های داوطلبانه مردم به احزاب یا کاندیداها هم ثبت می‌شود. در کشور ما هم ضرورت دارد که دقت بالایی روی مساله هزینه‌های انتخابات و منابع مالی کاندیداها چه در انتخابات ریاست جمهوری چه در شوراها و چه در مجلس انجام شود. اگر منابع مالی شناسایی نشود امکان اینکه پول‌های غیرقانونی استفاده شود و بعد هم اثرات سویی بگذارد، وجود دارد.

رحیمی جهان‌آبادی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تا حالا شفافیت مالی کاندیداها را در انتخابات کمتر شاهد بوده‌ایم و با توجه به اینکه این روزها بحث شفافیت در کشور بیش از پیش مطالبه می‌شود چقدر لازم است در این انتخابات بر این موضوع تاکید کنیم؟ گفت: به نظر من نهاد مجری انتخابات که دولت و وزارت کشور است، می‌توانند منابع مالی کاندیداهایی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند را به صورت دقیق بگیرد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: دولت و وزارت کشور می‌توانند در خلال انتخابات هزینه‌ها را رصد کنند و هر کجا که نیاز بود این نظارت را اعمال کنند. همچنین شورای نگهبان که نهادی نظارتی است و بر اجرای قانون انتخابات نظارت می‌کند، می‌تواند مسائل مالی و هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را بررسی کند و دقت کند که از چه منابعی تامین می‌شود و چقدر هزینه می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی نماینده مجلس و شورا حقوق مشخصی می‌گیرد و درآمد مشخصی دارد و میلیاردها تومان هزینه می‌کند باید مشخص شود که اولا به چه هدفی چنین پولی را هزینه می‌کند، در ثانی باید مشخص شود که از چه منابعی تامین کرده است. در انتخابات ریاست جمهوری هم به نظر من نیاز به این دقت و نظارت وجود دارد که نهادهای نظارتی و مجری این نظارت را داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز