خبرگزاری کار ایران

ظریف:

اگر می‌خواستم برند خودم را پررنگ کنم الان جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بودم

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۴۰۴

وزیر امور خارجه تاکید کرد:‌ می‌گویید با برخی صحبت‌ها به برند خودت ضربه زدی! اما هدف من حفظ برند ایران است نه برند ⁧‫محمدجوادظریف‬⁩؛ که اگر می‌خواستم برند خودم را پررنگ کنم الان جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بودم.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست با فعالین فضای مجازی که امروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به این سوال که شما با برخی صحبت‌ها برند خودتان را زیر سوال بردید، گفت: ‌می‌پرسند چرا گفتی ما انتخاب کردیم که اینگونه زندگی کنیم؛ من می‌پرسم چه کسی در ایران دوست دارد راجع به او آنگونه که ترامپ راجع به عربستان صحبت کرد، صحبت کند.

وی تاکید کرد: برای خیلی از کشورها، دیگران تصمیم می گیرند، رئیس جمهور آن کشور با سیاستی مخالف است، وقتی یک فرد دیگری به آن می گوید که نباید بپذیری، ناگزیر است بپذیرد و منحصر به آمریکا هم نیست. ولی ما این مشکل را نداریم. اینقدر این مشکل را نداریم که وقتی یک خبرنگار روس که واقعا به خاطر جاسوسی دستگیر نشده، آزاد می شود همه شما می گویید چرا برای روسیه اینقدر سریع آزاد شد؟ یعنی عادت کردیم که در برابر همه سرمان را بالا نگهداریم و وقتی به هر دلیلی یک خبرنگار روس را می گیرند و بعد آزاد می شود که به نظر من از اول نباید او را می گرفتند، شما تعجب می کنید که چرا آزاد شد. اتفاقا این خوب است که تعجب می کنید. چون ما انتخاب کردیم که جور دیگری باشیم.

 

وی ادامه داد: ‌تفاوت وزارت امور خارجه با سایر وزارت‌خانه‌ها این است که آنها از عملکرد خود دفاع می‌کنند اما من به عنوان وزیر امور خارجه باید از عملکرد سازندگان «گاندو» هم حمایت کنم. من نماینده همه مردم ایران هستم.

وی افزود: شما اگر سر کلاس حقوق بشر من باشید نظر من راجع به حقوق بشر را می دانید، ولی آن سر کلاس است. خیلی هم آدم محتاطی نیستم، من در سال ۲۰۱۴ من به عنوان ریسک پذیرترین آدم دنیا شناسایی شدم. یعنی خیلی از خطر کردن وحشت ندارم. سر کلاس هایم هم همین است. متاسفانه الان هم فرصت کلاس رفتن نیست. اما در برابر یک کشور خارجی شما نماینده جمهوری اسلامی و کل ایران هستید. منجمله آنهایی که به شما حمله می کنند و نمی گذارند یک شب راحت بخوابید. نماینده آنها هم هستیم. نماینده یک جناح و یک دستگاه نیستیم. برای همین است که از برجام آنقدر که باید دفاع نکردیم.

 

ظریف افزود:‌ می‌گویید با برخی صحبت‌ها به برند خودت ضربه زدی! اما هدف من حفظ برند ایران است نه برند ⁧‫محمدجوادظریف‬⁩؛ که اگر می‌خواستم برند خودم را پررنگ کنم الان جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بودم.

وی در خصوص استعفای خود در زمان حضور بشار اسد در ایران گفت: من آن شب استعفا دادم چون آن شب من یک فرد شدم همان کاری که تلاش کرده بودم در طول چندین سال مانع از آن شوند. یعنی این تصور در دنیا ایجاد شد که ظریف نماینده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه نماینده یک دیدگاه است. دیدگاهی که قابل حذف است. این ظریف کارش برای شخص خودش خیلی راحت می‌شد اما دیگر آن کسی نبود که بتواند از سیاست جمهوری اسلامی دفاع کند.

ظریف تاکید کرد: ۶ سال پیش گفتم در این صحنه آمده‌ام برای قربانی شدن نه قهرمان شدن.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: وظیفه وزارت خارجه دفاع از وزارت خارجه نیست. وظیفه‌اش دفاع از ایران است.

وی هم‌چنین خطاب به مخالفان برجام گفت: اگر می‌گویید برجام یک جسد است این جسد را خاک کنید. شش قطعنامه شورای امنیت را دوباره داشته باشید و آقای ترامپ هم جشن می‌گیرد!

ظریف گفت: کسانی که در فضای مجازی به من می‌گویند «دروغگو» فقط از آلبانی نیستند بلکه برخی از داخل هم این زحمت را می‌کشند. اعتقاد دارم وزارت خارجه باید بالاتر از سیاست داخلی عمل کند اما متاسفانه ما را وارد سیاست داخلی کردند و این به ضرر کشور است.

وزیر امور خارجه با بیان این که سیاست خارجی وجه‌المصالحه دعواها نیست، گفت : ورود ما به سیاست داخلی به ضرر کشور است. علت موفقیت ایران این است که روی پای خودش ایستاده است.

وی تاکید کرد: اگر بگویم برجام شکست خورده نتیجه اش این می شود که مردم اعتمادشان را به اقتصاد و نظام از دست می دهند. چرا به مردم غرور،  امید و اعتماد به نفس ندهیم و چرا تزریق ناامیدی کنیم و چه منفعتی دارد که غرور ملی مردم شکست بخورد؟

 رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فکر می کنم مردم هم متوجه هستند، البته کمپین های رسانه ای هم می شود، در فضای مجازی هم کمپین می شود. دوستان رفتند آدرس آنجاهایی که به من می گویند «دروغگو» را درآورده اند. همه آنها از «آلبانی» نمی آید. اینجا هم دوستانی هستند که این زحمت را به صورت شبانه روزی حتی اگر قرار باشد همصدای دیگران بشوند، می کشند. ولی مشکل نیست. واقعیت این است که ما باید در حوزه خارجی منافع ملی را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: سیاست خارجی، موضوع دعوای جناحی نیست. سیاست خارجی، موضوع اختلافات نیست. سیاست خارجی، وجه المصالحه دعواها نیست. ما اگر بخواهیم به مردم ثابت کنیم که برجام شکست خورده، نتیجه این می شود که مردم اعتمادشان را به اقتصاد و آینده از دست می دهند. مردم اعتمادشان را به وضعیت کشور در دنیا از دست می دهند. خیلی خوب است به مردم بگوییم چشمتان به خارج نباشد، من هر جا سخنرانی کرده ام گفته ام علت موفقیت ما این است که روی پای خود ایستاده و به مردم خودمان اتکا کردیم. این حرف مثبت است، چرا این حرف مثبت را تأکید نکنیم که به مردم غرور و امید و اعتماد به نفس بدهیم و به آن کارآفرین خیالش را راحت کنیم.

ظریف افزود: به من اتهام و افترا نزنید. من گفتم شما از بنده امضا خواستید، من امضا آوردم. دستوری که به من داده شده بود که اوباما امضا کند که من امضا گرفتم. من هیچ زمانی نگفتم امضای جان کری سند است. 

وی درپاسخ به سوالی درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: ما بعنوان وزارت خارجه نمی توانیم با کسی قرارداد ببندیم، ما میتوانیم ظرفیتهای داخلی را شناسایی و به خارجی ها معرفی و برعکس انجام دهیم. الان معاونت دیپلماسی وزارت خارجه بیشترین تمرکزش روی تهاتر و ترانزیت کالا و ... است. وزارت خارجه ۱۲۰۰ دیپلمات دارد و یکی از فقیرترین دستگاههای کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز