خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در نشست خبری:

توطئه‌های آمریکا برای آسیب جدید زدن به نظام پایان یافته است/ تورم تا پایان سال روند کاهشی را ادامه خواهد داد/ جدا شدن بودجه از درآمدهای نفتی جراحی دقیق می‌خواهد/ طرح «صلح هرمز» برای هشت کشور منطقه ارسال شده است

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۹۲۱

رئیس‌جمهور در نشست خبری خود گفت: امرز به طور قاطعانه اعلام می‌کنیم که توطئه‌های آمریکا و استکبار جهانی و ارتجاع منطقه برای آسیب جدید زدن به نظام پایان یافته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی امروز در نشست خبری خود ضمن سلام و درود به سالار شهیدان(ع) و یاران باوفایش و تشکر از مردم همیشه در صحنه ایران به مناسبت حضور باشکوه در مراسم عظیم اربعین گفت:‌ امسال حضور ملت ایران از هر سال دیگر پررنگ‌تر است؛ از همه دستگاه‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند و همه نهادهای دولتی و غیردولتی و نیروهای مسلح و مردم عزیز که خدمت می‌کنند تشکر می‌کنم و همچنین از دولت و ملت  عراق برای پذیرایی از عزیزانی که در این مراسم حضور دارند.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که ما شرایط سخت تاریخی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم. دولت تدبیر و امید در ۵۵ ماه اول، یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و به ویژه اقتصادی مسیر صحیحی و درست و مثبتی را طی کرد. 

برخی تحلیل‌گران اقتصادی بحث تورم ۳رقمی را مطرح می‌کردند

وی افزود: اما از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم که کلید این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و ما وارد سال ۹۷ و شرایط سخت شدیم. در سال ۹۷ پیش‌بینی‌ها‌ی تحلیل گران اقتصادی این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت. حتی برخی تحلیل‌گران اقتصادی بحث تورم ۳رقمی را مطرح می‌کردند اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایر ارکان نظام ایستادند تا از این طوفان عبور کنند و امروز به طور قاطعانه اعلام می‌کنیم که توطئه‌های آمریکا و استکبار جهانی و ارتجاع منطقه برای آسیب جدید زدن به نظام پایان یافته است.

تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد امروز به ۳۴ درصد رسیده

روحانی گفت: از اردبیهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند یعنی تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد امروز به ۳۴ درصد رسیده و تورم ما کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال روند کاهشی را ادامه خواهد داد؛ اما در تورم ۱۲ ماهه حرکت کندتر آغاز شده اما این تورم هم با تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.‌ همچنین پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود در ۶ ماهه اول امسال که‌ آمار هنوز اعلام نشده مثبت باشد.

وی ادامه داد: اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاریمان از بالای ۱۲ درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده؛ یعنی ۱.۸ دهم منفی شده است.

ارزش پول ملی افزوده شده است

وی افزود: در زمینه صادرات و واردات ما شرایط مناسبی داریم و مناسب‌تر از سال گذشته هم صادرات ما رشد بیشتری دارد و هم تراز ما گرچه در ۶ ماهه مثبت نیست نسبت به پارسال بهتر خواهد بود و شرایط واردات و صاردات در مسیر بهتری است. نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده و طیف آمار بانک مرکزی از مهر ماه پارسال تا مهرماه امسال۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان این که همه آمار و ارقام و شاخص‌های اقتصادی به ما می‌گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم، گفت: البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند؛ برخی از این توقعات انجام شده و برخی هنوز انجام نشده است.

همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸  از ایران ۹۷ قوی‌تر است

وی تاکید کرد: از لحاظ سیاسی و بین المللی، جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکمی دارد در سازمان ملل کاملا برای ما روشن بود که همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸  از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت ایران را تحسین می‌کردند.

روحانی ادامه داد: البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت به ویژه کسانی که دارای درآمد و حقوق ثابت بودند. با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را حس می‌کردیم اما این کار دولت بود که توانست شاخص‌ها را علیرغم فشارها برگرداند که این کار سختی بوده و از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که  مسئولین در این جنگ بزرگ روانی، سیاسی و اقتصادی نترسیدند، گفت:در این جنگ شکست نخوردیم و راه آینده را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد. تمام تلاش دولت این است که در دو سال باقی مانده آرامش و ثبات را به زندگی مردم برگرداند و از مردم تقاضای کمک می‌کنیم تا در این راه پیروز باشیم.

 برخی از روزها صداوسیما از صحبت‌های ما خوششان نمی‌آید

وی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته روزهای چهارشنبه با مردم سخن می‌گفتیم که برخی روزها صداوسیما یاری می‌کند و برخی از روزها از صحبت‌های ما خوششان نمی‌آید؛ به هر حال صدا و سیما است و این دو سال باید با هم بسازیم 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر این که سه کشور اروپایی در موضوع خروج آمریکا از برجام نشان دادند که از آمریکا تبعیت می‌کنند و نمی‌توان روی آنها به عنوان شریک تجاری حساب کرد؛ برنامه ایران با آنها چیست، گفت: آمریکا به دلیل فشار داخلی و فشار رژیم صهیونیستی و عربستان که همه تلاش خود را داشتند، خطای بزرگی مرتکب شد.

می‌خواستند ایران هم از برجام خارج شود

وی خاطر نشان کرد: کار هوشمندانه‌ای ایران انجام داد چون می‌خواستند ایران هم از برجام خارج شود و در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه تصویب کنند. ما همچنان بار این کار را بر عهده آمریکا می‌بینیم. چهار کشور دیگر قرار شد که خروج آمریکا را جبران کنند. ارتباط خوبی با روسیه و چین داریم اما سه کشور دیگر قبول ندارم که تبعیت می‌کنند بلکه نتوانستند به قول خود عمل کنند.

وی با اشاره به این که ایران در کاهش تعهدات برجامی از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را انجام داد، عنوان کرد: دوره اول غنی‌سازی بود. بعد از آن آب سنگین بود که ضمن مذاکرات با اروپا به توافق نرسیدم و حد غنی‌سازی از ۳/۶ گذشت و متوسط ۴/۳۰ است.در گام سوم در تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌ها را رعایت نمی‌کنیم و به زودی آی‌آر ۹ و ۷ شروع به کار می‌کنند و این گام سوم تحول بزرگی است که اگر آنها به تعهدات برگردند، ما هم برمی‌گردیم اما  اگر برنگردند ما گام‌های بعدی را بر می‌داریم.

در زمینه بودجه با مشکلات و گرفتاری مواجه هستیم

روحانی در پاسخ به سوال روزنامه قدس مبنی بر اینکه دولت بناست بودجه سال ۹۹ را با یک جراحی اقتصادی ارائه دهد و اتکای بودجه به نفت کمتر و بودجه نفت برای سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی بکار گرفته شود و مالیات‌ها برای بودجه جاری صرف شود؛ سوال اینجاست که این رویه ۴۰ ساله دولت‌ها چگونه قرار است تغییر کند و چقدر بستر سازی در بخش اجرایی صورت گرفته تا مالیات‌ها را بودجه بخش جاری را تامین کند و بودجه دچار کسری نشود. در حالی که ما بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم این طرح را چقدر نزدیک به واقعیت می‌دانید و چه اقداماتی می توانید انجام دهید که بستر قانونی آن فراهم شود، گفت: شما به نکته مهمی اشاره کردید. برای ما مهم است که در ادامه سال و برای بودجه سال ۹۸، این چند ماه را چگونه عبور کنیم. من گفتم همه شاخص‌ها مثبت است اما در زمینه بودجه با مشکلات و گرفتاری مواجه هستیم و باید منابع ارقام بودجه را تامین کنیم البته از لحاظ عمرانی وضعیت بهتری داریم.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده و ادامه دارد همچنین همانطور که وعده دادیم حقوق را به موقع پرداخت کردیم. همچنین یارانه و پول اوراق منتشر شده را  به موقع پرداخت کردیم که این‌ها برای آسایش و اعتمادم مردم مهم است اما مشکلاتی نیز وجود دارد. 

قصد داریم در بودجه سال ۹۹ بودجه جاری را از درآمد نفتی جدا کنیم

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما قصد داریم در بودجه سال ۹۹ بودجه جاری را از درآمد نفتی جدا کنیم اما جدا شدن این دوقلو جراحی دقیق می‌خواهد که هر دو زنده بمانند و به خوبی پیش برود. آغاز آن سخت است؛ کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته و بخواهد آن تکیه را بردارد و برمبنای مالیات، اوراق و فروش سهام بگذارد. ما باید اولا در خصوصی سازی و واگذاری سهام با یک حرکت سریعتری حرکت کنیم؛ البته با دقت و حساب شده و همچنین در زمینه مالیات هم فرار مالیاتی داریم و هم پایه مالیاتی باید گسترش پیدا کند و معافیت‌های مالیاتی باید کم شود. صادرات و تولید برای ما مهم است و باید صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کند چراکه درآمد ارزی و ریالی آن تحت تاثیر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما امیدواریم  سال ۹۹ تکیه بر نفت نداشته باشیم و در این زمینه دولت و ستاد اقتصادی دولت اقداماتی را انجام می‌دهد. شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه این موضوع را نیز در دستور کار دارد. تصمیماتی گرفته شده تا زمان تقدیم بودجه به مجلس در آذرماه تلاش‌هایمان را به نتیجه می‌رسانیم که در بودجه مشخص شود.

هدف سفر عمران خان این بودکه در زمینه منطقه و مسائل منطقه گفت‌وگو کنیم 

روحانی در پاسخ به سوال یکی از رسانه عرب‌زبان مبنی بر اینکه با توجه به اوضاع منطقه تحرکات دیپلماتیکی انجام شده است با توجه به اختلافات ایران و عربستان، عمران خان به ایران سفر داشته و طرحی برای میانجیگری برای ایران و عربستان داشته، این طرح چه بوده و مسئولان چه پیامی داشتند و در ارتباط با امارات نیز یک هیات بلند پایه وارد ایران شدند؛ درحال حاضر روابط ایران و امارات به کجا رسیده است، گفت: یکی از اهداف سفر عمران خان (نخست‌وزیر پاکستان) این بودکه در زمینه منطقه و مسائل منطقه گفتگو کنیم. به دلیلی اینکه در روز سه‌شنبه عازم عربستان است می خواستند نگاه ما را بشنوند و خوشبختانه خدمت مقام معظم رهبری نیز رفتند و رهبر انقلاب نیز آن چه را که مربوط به کل نظام بود و همچنین سوال ایشان را پاسخ دادند. موضوعی که برای ما مطرح است این است که به نظر ما موضوع یمن موضوع با اهمیتی است اگر در یمن به یک آتش بس و پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره‌های منطقه و از جمله روابط ایران و عربستان بهتر می‌شود.

طرح «صلح هرمز» برای هشت کشور منطقه ارسال شده است

وی ادامه داد: ما نخواستیم با کشورهای منطقه روابط بدی داشته باشیم و به دنبال روابط خوبی بودیم از همین‌رو طرحی را در سازمان ملل مطرح کردیم با عنوان «ائتلاف امید» یا طرح «امید» و «صلح هرمز» و این طرح برای هشت کشور منطقه ارسال شده و با سازمان ملل در حال گفت وگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات منطقه را با چارچوب ایران برطرف کند. چارچوب ایران نیز این است که مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه حل شود؛ اما برخی از کشورهای منطقه معتقدند که دیگر کشورها برای حل مشکلات منطقه دخالت کنند. ما امیدواریم سخن ما سخنی باشد که آن را بپذیرند و کشورها دارای گوش شنوای کامل در منطقه باشند و به نتیجه برسیم. غیر از پاکستان کشورهای دیگری هم برای کاهش تنش تلاش می‌کنند، از جمله عراق؛ ما می‌خواهیم از طریق گفت وگو مسائل منطقه را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل کنیم. 

اتفاق رخ داده در در دریای سرخ مشکلاتی را بوجود آورده است

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته اتفاقی که در دریای سرخ اتفاق افتاد و کشتی ما را هدف گرفتند نیز مشکلاتی را بوجود آورده است و امیدواریم تحقیقات ما به نتیجه نهایی برسد که یک رژیمی این کار را انجام داده و با کمک برخی از کشورها حال چگونه این اتفاق افتاده در حال بررسی است.

وی ادامه داد: ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر ایجاد شده و برخی مقامات امارات به ایران آمده و مقامات ما نیز به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود است.

آنچه که ما به مردم ارائه کردیم در شرایط عادی بود

رئیس جمهور در پاسخ به سوال روزنامه ایران مبنی بر اینکه اشاره کردید در نیمه ماه ۹۶ دولت با فشار خارجی روبه‌رو بود، اما هرروز هواداران دولت از ما می‌پرسند که آیا آقای روحانی تغییر کرده و به رای مردم پشت پا زده یا نتوانسته است مطالبات آنها را عملی کند، اگر نتوانستید به همه وعده‌های خود جامعه عمل بپوشانید تحت چه شرایطی بوده است، گفت: آنچه که ما به مردم در مورد برنامه‌های دولت ارائه کردیم در شرایط انتخابات و در شرایط عادی بود.

وی افزود: یعنی در منطقه یک آرامش نسبی برقرار بود، داعش شکست‌های سهمگینی را متحمل شده بود، برجام باعث شده بود که شرایط اقتصادی بسیار خوبی در ایران پیش روی ما قرار بگیرد و سال بعد از اینکه برجام اجرا شد بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشتیم و این نشان داد که شرایط ما یک شرایط عالی است.

به مردم وعده دادم شرایط اقتصادی را با کمک آنها پیش می‌بریم

روحانی با بیان اینکه آنچه که من به مردم وعده دادم این بود که من کوشش خواهم کرد که از طرف ایران، برجام صدمه نبیند، بیان کرد: آمریکایی‌ها طرح اولشان این بود که ایران برای شکستن برجام پیش قدم شود و آنچه که من به مردم وعده دادم این بود که ما شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می بریم.

فکر نمی‌کردیم افراد کم خرد یک حادثه بزرگ را در کشور به وجود بیاورند

وی ادامه داد: اما ما با یک شرایط جدیدی مواجه شدیم؛ یعنی ما پیش‌بینی سال ۹۶ را نمی‌کردیم و فکر نمی‌کردیم که یک عده افراد کم خرد یک حادثه بزرگ را در کشور به وجود بیاورند و ضد انقلاب نیز از آن اشتباه یک حادثه بزرگ را رقم بزند و به ترامپ چراغ سبز نشان داده می‌شود که از برجام خارج شود و شدیدترین تحریم ها در سال ۹۷ و ۹۸ علیه ایران صادر شود که در هیچ زمانی شاهد چنین چیزی نبوده ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران وضع شده است و ما باید کار و تلاش دولت را با شرایط موجود منطبق کنیم، در این شرایط دولت و ملت در کنار یکدیگر کار عظیم و بزرگی را انجام دادند.

وی اضافه کرد: البته حوادث طبیعی هم بود که ما آنها را پیش‌بینی نمی‌کردیم، از جمله زلزله کرمانشاه و سیل عظیم فروردین ۹۸، که به طور طبیعی مشکلاتی را برای مردم و دولت ایجاد کرد.

دولت برنامه‌ریز و کارآمد است

وی افزود: ما فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای به دنبال شرارت باشند که در نهایت همه اینها دست به دست هم دادند؛ اما کارنامه‌ای که دولت بعد از ۱۸ ماه می‌تواند در محضر مردم ایران ارائه کند این است که نشان می‌دهد دولت نه خسته و نه ناکارآمد است؛ بلکه دولت برنامه‌ریز و کارآمد است و می‌تواند از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی خارج شود.

 دولت در سال ۹۶ ظرف ۵ روز توانست از بحران اجتماعی خارج شود

رئیس‌جمهور گفت: همانطور که دولت در سال ۹۶ هم ظرف ۵ روز توانست از بحران اجتماعی خارج شود در حالی که در گذشته بحران‌هایی داشتیم که ۸ ماه طول کشید و این توانمندی دولت را نشان می‌دهد. در زمینه اقتصادی هم ما از شبه بحران خارج شده‌ایم، البته مردم ایران هنوز مشکلات دارند.

وی ادامه داد: در سازمان ملل دو پیام به جهان دادیم؛ اول اینکه ایران دنبال ناامنی نیست و دنبال صلح در منطقه است که این پیام پذیرفته شد و آن را فهمیدند.

 از مذاکره نمی‌ترسیم

وی افزود: دومین پیام این بود که به دنیا گفتیم که ما از مذاکره نمی‌ترسیم و این را همه شنیدند؛ حتی حاضر بودیم که در نیویورک ۱+۵ در سطح سران تشکیل بشود اما تاکید ما این بود که جلسه پنج به علاوه یک، جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ نیست.

وی بیان کرد: من به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم هر زمان که من اطمینان پیدا کنم منافع مردم ایران در یک جمعی و جلسه‌ای تامین شود و باری از روی دوش مردم برداشته شود و من قربانی می‌شوم، با افتخار این کار را می پذیرم و در آینده هم این کار را خواهم کرد.

رئیس جمهور افزود: هر زمانی هم بدانم که جلسه یا مذاکره‌ای مشکل مردم ایران را حل کرده و منافع مردم ایران را تامین می‌کند آن را انجام می‌دهم و افتخار می‌کنم که برای منافع ملی و ملت هم قربانی شوم البته برای هر کسی افتخار است و برای من نیز افتخار است.

بحث حقوق‌های نجومی با شعارهای نادرستی همراه بود

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که با اشاره به حقوق‌های نجومی پرسید چطور ممکن است که مجری قانون از سند بالادستی این سند توسعه سرباز بزند و همچنین نظرتان راجع به این پیشنهاد دولت مستقل از سایر ارگان‌ها پیش قدم در اجرای شفافیت شود، گفت: بحث حقوق‌های نجومی با شعارهای نادرستی همراه بود که کاری با آنها نداریم.

وی بابیان اینکه کل رقم آن ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر نبود که در کل از افراد پس گرفته شد، گفت: در زمینه حقوق غیر عادلانه هم آغازگر دولت بود و این را همه مردم بدانند دولت آغازگر بود. دولت آیین‌نامه را تصویب کرد.

باید مشخص شود که افراد چه رای و چه نظری می‌دهند

وی افزود: حرف شفافیت، حرف بسیار خوبی است، دولت سه لایحه‌ در دستور کار خود دارد، لایحه شفافیت که تقدیم مجلس شده است و لایحه بسیار مهمی است و همه چیز با این این لایحه شفاف می‌شود و هر کس در هر کجا برای مردم تصمیم می‌گیرد نه تنها در دولت بلکه در هر شورایی که برای ملت تصمیم گرفته می‌شود باید مشخص شود که افراد چه رای و چه نظری می‌دهند. 

وی تصریح کرد: این سامانه‌ها باید در دسترس مردم قرار بگیرد و همچنین لایحه سالم‌سازی نظام اداری را داریم که به زودی تمام و به مجلس تقدیم می‌شود.

مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی ما را به اهداف نمی‌رساند

رئیس جمهور افزود: سومین لایحه که ما در دستور کار خواهیم داشت تعارض منافع است، نکته‌ای را می خواهم به طور کلی محضر مردم ایران بگویم این است که مبارزه با فساد کار بسیار ضروری است اما مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی ما را به اهداف نمی رساند بلکه باید آن را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

روحانی اضافه کرد: ممکن است یک فاسد را محاکمه و از بین ببریم اما ریشه فساد باید از بین برود سامانه لایحه شفافیت می‌تواند بسیار برای مبارزه با فساد مهم باشد و قرار ما در دولت این بوده که سامانه‌هایی در دولت برای این کار انجام‌ شود که البته قرار بود در هر سه قوه این کار انجام شود.

مشکل ما مواجه با رئیس‌جمهور آمریکا یا مذاکره نیست

رئیس‌جمهور  در پاسخ به پرسش خبرنگار سی.بی.اس آمریکا درباره موضوع استیضاح ترامپ و اینکه در صورت تغییر آیا حاضر هستید با رئیس جمهور جدید احتمالی آمریکا وارد مذاکره شوید، گفت: مشکل ما مواجه با رئیس‌جمهور آمریکا یا مذاکره نیست بلکه این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل آنها تامین می شود یا نه.

وی ادامه داد:برای ما مهم نیست که رئیس‌جمهوری در آمریکا چه کسی باشد؛ البته ویژگی‌های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می‌کند و یک روز کسی را واسطه می کند و فردا می‌گوید من به او چیزی نگفته‌ام یا توییت می‌کند و در آن چیز دیگری می‌گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا کار را سخت کرده است.

روحانی یادآور شد: ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم اگر تحریم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم.

زحمات زیادی برای لایحه جامع انتخابات کشیده شد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال روزنامه سازندگی درباره ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات و رایزنی‌های دولت با شورای نگهبان برای بازتر شدن فیلترهای تایید صلاحیت و همچنین نرسیدن لایحه جامع انتخابات برای انتخابات اسفند‌ماه، گفت: زحمات زیادی برای لایحه جامع انتخابات کشیده شد. هم وزارت کشور زحمت کشید و هم در جلسات بسیاری در دولت مورد بررسی قرار گرفت. 

روحانی ادامه داد: ما امیدوار بودیم که وقتی این لایحه به مجلس می‌رود، در زمان مناسبی مورد بررسی قرار گیرد و تصویب شود به گونه‌ای که این انتخابات براساس آن لایحه و آن قانون برگزار شود اما متاسفانه این اقدام انجام نشد. 

حضور پررنگ در انتخابات شکست جدیدی برای آمریکا است

وی با بیان اینکه آنچه مورد نظر ماست و در انتخابات اسفند مهم است شکست دیگر برای آمریکا است، اظهار داشت: اگر در انتخابات اسفند، حضور پررنگ مردم، نشاط مردم و رقابت آزادتر و بهتر را داشته باشیم، آن انتخابات شکست جدیدی برای آمریکا و دشمنان ماست و ملت ما را در دنیا قوی‌تر نشان می‌دهند. علیرغم تعبیر و تفسیر برخی از سخنان من، سخن من این نبود که برخی نهادها درست عمل نمی‌کنند. همه نهادها برای ما مهم است و امیدواریم آن براساس قانون عمل کنند. 

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اگر لایحه شفافیت نهایی شود آنگاه رای شورای نگهبان هم مشخص می‌شود و معلوم می‌شود چرا به فلان طرح و لایحه رای داده یا نداده است، گفت: خواست ما حضور بیشتر مردم و رقابت بهتر در انتخابات است. همه گروه‌ها و جریان‌هایی که قانون را قبول دارند، عزت نظام و کشور را می‌خواهند، با هر فکر و سلیقه‌ای که هستند باید در انتخابات شرکت کنند. 

شورای نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نیست

روحانی افزود: شورای نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نیست بلکه براساس قانون، نظارت‌کننده است. ما امیدواریم شورای نگهبان این نظارت را به شکل خوب انجام دهد. دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیات‌های اجرایی کار خود را درست انجام دهد. 

وی با اشاره به ارتباطات دولت و شورای نگهبان خاطرنشان کرد: رابط ما با شورای نگهبان، وزیر کشور و گاهی معاون اول من است. وزیر کشور به صورت مرتب در تماس با شورای نگهبان است. معاون اول و برخی وزرا هم در ارتباط هستند. خواست ما انتخابات پرشور و رقابتی است.

شیوه ترکیه در مساله شمال سوریه را نمی‌پذیریم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه روسیه امروز درباره این که  ایران چه تدابیری برای توقف اتفاقات شمال سوریه دارد، عنوان کرد:ترکیه دولت دوست ما است اما شیوه آنها در این مساله را نمی پذیریم. ما باید کمک کنیم ارتش سوریه در آن منطقه مستقر شود. نتایج این حمله تاکنون اصلا خوشایند نبوده. عده‌ای کشته و عده ای آواره شدند. 

وی ادامه داد: امیدواریم دولت ترکیه به این روند ادامه ندهد؛ ما امیدواریم هدفمان در سوریه را محقق کنیم. هدف ما بازگشت مردم سوریه به کشورشان و برگزاری انتخابات آزاد است.

می‌خواهیم مردم در زمان کوتاهی به مسکن دست پیدا کنند

خبرنگار روزنامه کار و کارگر با اشاره به مسکن مشارکتی و همچنین ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم و برداشت پول از بانک مرکزی برای ساخت مسکن مهر پرسید، تاکنون چنددستگاه مسکن مشارکتی به غیر از تکمیل واحدهای مسکن مهر، مسکن کارگری، مسکن اجتماعی و مسکن امید، ساخته شده است، رییس‌جمهور پاسخ داد: مسئله مسکن مسئله مهمی برای مردم است. تلاش ما این است که این انتظار مردم را در مسکن‌دار شدن کوتاه کنیم. در کشور ما معمولا وقتی افراد می‌خواهند تشکیل خانواده بدهند به دنبال تامین مسکن هستند و گاهی برای خرید مسکن ۵ سال ۱۰ سال یا شاید تا آخر عمر این موضوع طول بکشد. ما تلاش می‌کنیم این زمان را کوتاه کنیم و افراد زمانی که می‌خواهند تشکیل خانواده دهند در زمان کوتاهی به مسکن دست پیدا کنند.

درست نیست از بانک مرکزی بگیریم و مسکن درست کنیم

وی ادامه داد: دولت وقتی آمد با دو گرفتاری مواجه بود؛ یکی اینکه ۴۳ هزار میلیارد از بانک مرکزی برداشت شده بود تا مسکن مهر ساخته شود و از جیب بانک مرکزی رفته بود و مردم مشکلات تورم و گرفتاری مواجه بودند. اینطور که نمی‌شود ما به طور مثال ۶۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی بگیریم و مسکن درست کنیم؛این یعنی از جیب مردم پول برداشته شده است. وقتی دولت در جیب بانک مرکزی دست می‌کند یعنی در جیب مردم دست می‌کند و این باعث می‌شود پایه پولی بالا برود. همچنین تورم بالا می‌رود و مردم باید هزینه بدهند. از سوی دیگر این خانه‌ها نیمه کاره رها شده بود و ما نمی‌توانستیم آنها را نیمه کاره رها کنیم و باید آنها را تکمیل می‌کردیم و ما یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانه نیمه کاره را تکمیل کردیم. این مسکن‌ها نه برق داشتند، نه آب، نه مسجد، نه جاده نه پاسکاه. و پول عظیمی خرج شد تا زیربنا درست شود. 

وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم به توسعه بندرگاه ،جاده‌ها و راه‌ها توجه داشت

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تلاش ما این بود که مسکن بیشتری بسازیم اما وزارت راه و شهرسازی در آن زمان بیشتر به توسعه بندرگاه جاده‌ها و راه‌ها توجه داشت اما در دولت دوازدهم تلاش خوبی را آغاز کردیم و وزیر قول داده‌اند ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم تحویل داده شود زمین‌ها مشخص شده همچنین در زمینه بافت فرسوده قدم‌های خوبی برداشته شده است .

انتشار اوراق از همین مهرماه آغاز می‌شود

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه اخیرا اعلام شده اتکای بودجه سال ۹۹ از درآمدهای نفتی قطع شده است؛ آیا با این اقدام با آزاد کردن قیمت سوخت مواجه می‌شویم و آیا این موضوع تاثیر منفی بر زندگی مردم دارد همو چنین برنامه دولت برای جایگزینی درآمدنفتی و جلوگیری از فرار مالیاتی چیست، گفت: بودجه سال ۹۹ برای ما مهم است و ما سعی کردیم متکی به نفت نباشد. وقتی می‌گوییم نباید به نفت متکی باشد باید به مالیات، فروش سهام، فروش اوراق متکی شود. همچنین باید به بانک مرکزی متکی باشد که این بدترین نوع است و ما نباید به بانک مرکزی متکی باشیم. در زمینه اوراق فرصت‌های خوبی داریم، انتشار اوراق از همین مهرماه آغاز می‌شود. فروش اوراق راه و مسیر درستی برای معضل بودجه است همچنین فروش سهام باید سرعت بیشتری پیدا کند.

 به دنبال این نیستیم که بنزین ۲۰ هزار تومان شود

وی با اشاره به سوخت و حامل‌های انرژی گفت: آنچه با آن مواجه هستیم یک مسیر عادلانه مناسبی نیست و باید روی آن فکر شود و معنی آن این نیست که بار سنگین به مردم تحمیل شود و اینگونه نیز نخواهد بود. در ترکیه یک لیتر بنزین ۱۵ هزار تومان و در اروپا ۲۰ هزار تومان است؛ ما به دنبال این نیستیم که بنزین ۲۰ هزار تومان شود و یا یارانه را از بنزین یا سوخت و حامل‌های انرژی برداریم و قیمت آن را واقعی کنیم و این برای ما امکان پذیر نیست. اقداماتی در این خصوص در حال انجام است و اگر به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع می رسانیم.

در شرایط سختی هستیم و باید راه حل مناسبی پیدا کنیم

وی افزود: البته معتقد هستم هر مقدار قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم بازگردد. برخی از برداران اقتصادی ما معتقدند بودجه باید از اینجا کمک بگیرد و به نظر من هر مقدار در هر زمانی مقدار قیمت سوخت را اضافه کنیم، کل پول باید به مردم باز گردد و چیزی وارد بودجه نشود. از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و فشار به مردم وارد نشود. در شرایط سختی هستیم و باید راه حل مناسبی پیدا کنیم. با همکاری سه قوه باید به راه حل درستی برسیم؛ البته کار دولت است و دولت تصمیم می‌گیرد. سه قوه نظرات مشابهی دارند و ما این نظرات را خدمت مقام معظم رهبری عرضه کرده‌ایم و هر طور مصلحت بدانند اعلام کنند تا ما در آینده تصمیمی در این زمینه بگیریم.

تلاش می‌کنیم تا خام فروشی به حداقل برسد

روحانی درباره خام‌فروشی نیز گفت: ما تا جایی که می‌توانیم تلاش می‌کنیم که خام فروشی به حداقل رسیده و فرآورده داشته باشیم و این یک اساس اصولی است که خام فروشی را متوقف کنیم اما باید توجه کنیم که حضور ما در بازار نفت قدرت ما است و نمی‌توانیم نفت را نفروشیم و درب چاه‌های نفت را ببنیدم و حضور در بازار انرژی نداشته باشیم و این نادرست است اما باید قدم به قدم پیش برویم.

دولت باید به حقوق شهروندی توجه کند

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد مبنی بر اینکه شما در انتخابات شعار حقوق شهروندی می‌دادید و در دولت شما منشور حقوق شهروندی تدوین شد اما دست کم در دو سال گذشته دولت در حقوق شهروندی منفعل عمل کرده و این را در پرونده متهمان محیط زیست، خبرنگاران، فعالان کارگری و پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای شاهد بودیم و تضییع حقوق شهروندان اتفاق افتاده است و تقریبا به دلیل نه چندان فضای باز مطبوعات این موضوعات از رسانه خارجی منتشر شده است؛ آیا شما گزارشی به افکار عمومی ارائه می‌دهید، گفت: مسئله حقوق شهروندی یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و دولت باید به حقوق شهروندی توجه کند. قدم‌های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت‌ها انجام شده و فضای مناسب و باز برای گفت و‌گو در جامعه بوجود آمده اما مشکلاتی داریم که شما به بخشی از آن اشاره کردید.

طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است

وی با اشاره به اینکه برخی از پرونده‌ها در قوه قضاییه مطرح شده یا می‌شود، تصریح کرد: من فکر می‌کنم اشکال کار این جا است که رییس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی چون مسئول اجرای قانون اساسی است باید حواسش به قانون اساسی باشد. اینکه کجا قانون اساسی نقص شده، کجا فراموش شده و همه پرسی در همین قانون اساسی آمده است؛ اگر بد است آن را حذف کنیم و اگر خوب است آن را اجرا کنیم. برای ثبات این نظام و پایداری بهترین راه همان چیزی است که قانون اساسی در مسائل مانند اقتصادی فرهنگی و اجتماعی پیش‌بینی شده است. 

مردم به رئیس‌جمهور رای نمی‌دهند که رئیس دستگاه اجرایی باشد

وی ادامه داد: از اصل ۱۱۳ یک تفسیری توسط شورای نگهبان شده است و ما به مجلس تذکر دادیم. رئیس مجلس می‌گوید طبق نظر شورای نگهبان این چنین است؛ به قوه قضاییه میگوییم،‌ می‌گوید طبق تفسیر شورای نگهبان فلان است. مردم به رییس جمهور رای نمی‌دهند که رییس دستگاه اجرایی باشد بلکه مردم رای داده‌اند که رئیس‌جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی باشد. اگر می‌خواهید اینگونه نباشد بگذارید برای دولت بعد و از قبل به مردم بگویید و به رئیس‌جمهور بعدی بگویید در قانون اساسی هیچ دخالتی ندارد. تفسیر شورای نگهبان این است که هر جا مسئول مستقیم ندارد مانند اموال بلاصاحب رئیس‌جمهور باید آن را مدیریت کند. 

دولت باید شهامت داشته باشد و اشتباهات را بپذیرد

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: عده‌ای در دولت قبلی دستگیر شدند و وزارت اطلاعات بعد از بررسی به دلیل و شواهد در عمل به این نتیجه رسیدند که این شواهد کافی نیست و لذا یکی از معاونان مسئول بررسی شد، بررسی نهایی انجام شد و او نیز گفت دلایل کافی نیست و این‌ها بیگناه هستند و باید خسارت پرداخت کنیم. در نهایت من پذیرفتم اگر یک دستگاهی در دولت قبل اشتباهی مرتکب شده باید عذرخواهی کنیم و خسارت بدهیم. قاضی و ضابط هم گاهی اشتباه می‌کنند. مهم این است که دولت شهامت را داشته باشد و اشتباهات را بپذیرد ولو برای دولت قبل باشد خسارت مردم را بپردازد.

وی با اشاره به پرونده محیط‌زیست خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات در پرونده متهمان محیط زیست کار خوبی انجام داد و گزارش بسیار دقیق تهیه کرده است. من گزارش را دیدم و خواندم و امیدوارم قوه قضائیه به این گزارش توجه کند.

چند راکت به سمت نفتکش ایران پرتاب شده است

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه روسیه مبنی براینکه  می خواهم نظرتان راجع به نفتکش ایرانی که چند روز پیش مورد حمله قرار گرفت و پاسخ ایران بپرسم، گفت: روز جمعه شاهد این بودیم که یک نفتکش ما در دریای سرخ دچار مشکل شد که بعد از ساعاتی به ما خبر دادند که نفتکش مورد حمله قرار گرفته است. بعد از آن هم برای ما مشخص شد که این حمله از بیرون بوده است و چند راکت  به سمت آن پرتاب شده است.

وی بابیان اینکه لااقل دو راکت به نفتکش اصابت کرده است، گفت: چند چیز برای ما محرز است؛ اول اینکه راکت از بیرون بود، این نفت‌کش دارای دوربین بوده و نشان می‌دهد که چه موشک از کجا و چگونه به آن اصابت می‌کند که فیلم آن ارسال شده و ما آن را دیده‌ایم البته باید کشتی برسد و بررسی بیشتری انجام شود.

حمله به نفتکش ایرانی کار یک فرد و گروهک نیست، کار یک دولت است

روحانی با شرورانه خواندن این عمل در منطقه تاکید کرد: ما در حال بررسی هستیم که ببینیم چه دولتی در این زمینه دخالت داشته است، این کار یک فرد و گروهک نیست کار یک دولت است اما برای اینکه بگوییم که چه دولتی بوده است هنوز زود است؛ اما بعداً به مردم اطلاع خواهیم داد و هر کشوری که این کار را کرده است باید منتظر عواقب آن باشد.

 وی در مورد اینکه آیا در آینده امکان وقوع چنین اتفاق وجود دارد، گفت: نفتکش‌ها در دریای سرخ یا دریای عمان و در هر نقطه دیگری ممکن است دچار مشکل شوند؛ همه کشورهای منطقه و دنیا باید بدانند که ناامنی درست کردن در منطقه به معنای فشار به جمهوری اسلامی نیست بلکه به معنای به خطر افتادن امنیت کشتیرانی و اقتصاد جهان است؛ باید این مسئله به یک شکلی حل و فصل شود که ما البته برای امنیت کشتیهایمان تدابیری اندیشیده‌ایم  اما باز هم باید بیشتر شود.

اینکه گفته می‌شود ۱۸ میلیارد دلار به باد رفته اشتباه است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه سال گذشته در اوج جنگ اقتصادی در مجموع ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی به باد رفت، پاسخ شما چیست، گفت: این سوال سوال شایع در روزنامه‌ها است که به طور اختصار پاسخ می دهم و از بانک مرکزی می خواهم که پاسخ مفصلی به آن بدهد.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود ۱۸ میلیارد دلار به باد رفته اشتباه است ، این رقم را کار آفرینان و تاجران برای خرید کلا دریافت و ثبت کرده اند برای اینکه جنس وارد کنند و در حال حاضر هم ۱۹ میلیارد در ۶ ماهه گذشته برای اینکار اختصاص داده‌ایم.

وی بابیان اینکه اگر کسی ارز گرفته اما پس نداده است باید با آن برخورد ‌شود اما این که ۱۸ میلیارد بر باد داده نشده است، گفت: اینکه چرا قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان بوده است برای این است که یک بحرانی در اوایل سال ۹۷ برای ما ایجاد شد و قیمت ارز ساعتی تغییر پیدا کرد و این نگرانی ها ایجاد کرد و در دولت در این مورد اینکه چه کاری انجام بدهیم بحث شد. در دولت ما به اتفاق‌ نظر داد و نرخ واحد ایجاد کردیم منتها نه برای کسی که برای خروج سرمایه می‌خواهد.

با نرخ واحد مخالف بودم 

روحانی با بیان اینکه من با نرخ واحد مخالف بودم یادآور شد: در اواسط بحران، جلسه‌ای با حضور من، همه اقتصادی‌ها و غیراقتصادی‌ها برگزار شد و آنجا شیوه‌های مختلفی برای آرامش بازار در نظر گرفته شد. یکی از آنها این بود که برای بازار نرخ واحد در نظر بگیریم که کیهان و حتی مقام معظم رهبری هم به من گفتند چرا زودتر این کار را نکردید و دیر بود؛ ما هم به آقای جهانگیری گفتیم که بروند اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه این کار در آن مقطع درست بود، گفت: اصل تصمیم در زمان و مقطع خودش درست بود اما یک عده‌ای سوء‌استفاده کردند و از بانک مرکزی پول گرفتند و جنس را نیاوردند.

 به بانک مرکزی گفتم به هر کسی پولی داده شده اعلام کنید

رئیس جمهور ادامه داد: به بانک مرکزی گفتم به هر کسی پولی داده شده است اعلام کنید حتی این موضوع محل بحث بود که در زمان تحریم هستیم آیا اعلام اسامی اعلام بشود یا نشود اما من تأکید کردم که اعلام کنید.

وی گفت: اگرکسی ارزی گرفته و جنس آورده است که هیچ، اما اگر نیاورده مسئول است و باید با آن برخورد شود؛ بنابراین علی‌رغم اینکه من خیلی موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نبودم اما در زمان خودش کار خیلی درستی بود.

وی تصریح کرد: هیچ رقمی به باد نرفته است، همه اینها سفارش تجار و کارآفرینان بوده است که البته یک عده سوء استفاده کرد و حتما باید با آنها برخورد می‌شود. 

نقدینگی اگر به سمت سکه، دلار و مسکن برود پتانسیل تخریب فضای اقتصادی کشور را دارد.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که حجم بالای نقدینگی اکنون باعث آزار دولت شده و این قوه هیچ گونه تسلطی بر آن ندارد و پول کثیف نیز به آن اطلاق می شود آن هم در آستانه انتخابات که می تواند به مراتب پیش از هر زمان دیگر اثرگذار باشد، گفت:خود نقدینگی چیزی بدی نیست که زیاد شدن یا کم شدن آن باعث بروز مشکل شود اما منبع آن مهم است. اگر پایه پولی باشد بسیار مخرب و خطرناک است اما در غیر از این ضرری ندارد .

وی ادامه داد: نقدینگی اگر رها شود و به سمت سکه ، دلار و مسکن برود پتانسیل تخریب فضای اقتصادی کشور را دارد. خوشبختانه امروز بازار سرمایه ما بازار پرنشاطی است به طوری که در شش ماه اخیر بیش از ۷۰ درصد رشد داشته در این بازار بسیاری از مردم حضور دارند و این رشد می تواند باعث رضایت آنها باشد اما در کل باید حواس ما جمع باشد که این نقدینگی درست هدایت شود .

یک طوفان بزرگ از کشور عبور کرده است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فاینانشیال تایمز که در خصوص برگزاری نشست مطبوعاتی بعد از دو سال و این که امروز روحانی با یک حالت ظفرمندانه در این نشست آمده آیا اتفاقی افتاده است، اظهار داشت: قبول دارم که برگزاری این نشست طولانی شد البته این موضوع دلیل سیاسی نداشت؛ بلکه فرصت لازم به وجود نیامد اما به هر حال به زمان خوبی منتهی شد. امروز این نشست در حالی برگزار می شود که یک طوفان بزرگ از کشور عبور کرده و هرچند اثرات آن در برخی حوزه ها باقیمانده اما ما در طول گذر این طوفان ترجیح دادیم که بیشتر کار کنیم تا حرف بزنیم؛ اکنون دنیا مشتاق‌تر از هر زمان دیگر برای مذاکره با ایران است.

امروز دنیا، اروپا و عربستان می‌خواهند با ما مذاکره کنند

در سفر روز گذشته عمران خان نخست وزیر پاکستان به کشورمان ایشان صراحتا گفتند که در طول برگزاری نشست عمومی سازمان ملل ترامپ از من خواست واسطه دیدار بین روسای جمهور دو کشور شوم. امروز دنیا و اروپا و عربستان می خواهند با ما مذاکره کنند که البته ما برای مذاکره با اروپا و عربستان هیچ مشکلی نداریم. امروز احتمال پایان یافتن جنگ یمن از هر زمان دیگر محتمل‌تر است. امروز ایران به عنوان یک کشور سرافراز منطقه مطرح است و همه می پرسند که شما چگونه توانستید این فشارها را تحمل کنید. ما اکنون آمادگی برای مذاکره در شرایط عادلانه را هم با غرب هم با سایر کشورها داریم.

رییس جمهور در خصوص گام بعدی کاهش تعهدات برجامی ایران نیز گفت: اگر در پایان مهلت مقرر شده شرایط ما تغییری نکند ما گام بعدی را به طور حتم خواهیم برداشت.

از آغاز دولت با ورزای کشور و ورزش صحبت می‌کردم تا راه را برای حضور زنان باز کنند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر این که چه روندی طی شد تا زنان به ورزشگاه بیایند، گفت: از آغاز دولت یازدهم با ورزای کشور و ورزش صحبت می کردم تا راه را برای حضور زنان باز کنند. به خاطر دارم  در افطاری پیشکسوتان ورزش از آنها پرسیدم در زمانی که زنان به ورزشگاه می آمدند مشکلی پیش آمده بود، آنها گفتند اصلا چنین نبود و من این مساله را در هیات دولت مطرح کردم.

وی ادامه داد: ما هر وقت می‌گفتیم این کار انجام بگیرد نیروی انتظامی مشکل داشت، برخی هم در کشور نگران بودند نمی‌گویم کدام جناح و چه کسانی اما خانم‌های ما بیش از همه دنبال یک زندگی توام با اخلاق و فرزانگی هستند. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و البته ادامه آن برعهده بانوان نیز است.

نوع اتهامات زندانیان ایرانی و آمریکایی متفاوت است

رئیس دولت در پاسخ به سوال خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره این که آقای ظریف پیشنهاد دادند برای تبادل زندانیان ایرانی در آمریکا و آمریکایی‌ها در ایران مذاکراتی انجام شود. آیا پیشنهاد دکتر ظریف موثر واقع شده است، گفت: این بحث همواره مطرح بوده است؛ در دوران پیش از آقای ترامپ چندین بار این اتفاق افتاده است در دولت آقای ترامپ یک باز مذاکراتی شد که به نتیجه نرسید برای بار دوم مذاکره کردیم که آقای ترامپ شروطی داشتند و باز هم به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: نوع اتهامات زندانیان دو طرف متفاوت است. زندانیان آمریکایی در ایران اتهامات امنیتی دارند اما زندانیان ما در آمریکا جرمشان دور زدن تحریم ها است؛ آنها خیلی خوب کاری کردند که تحریم‌ها را دور زدند چون تحریم های آمریکا ضد بشری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز