خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری:

صحبت از بیانیه «گام دوم» یک کار شکلی و مقطعی نیست/ نقطه مرکزی و اصلی بیانیه، کلمه «امید» است

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۵۷۵

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: صحبت از بیانیه گام دوم یک کار شکلی و مقطعی نیست بلکه عمیق و راهبردی بوده و نگاهی که بر فضای عمومی این بیانیه نورانی حاکم است سخن از تغییر مسیر تاریخ دارد و کاملا ما را در چنین محیطی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری امروز صبح ۲۲ مهرماه ۹۸ در همایش علمی بیانیه گام دوم که در سالن همایش‌های کوثر عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، گفت: اینکه اقدام ارتش در به اشتراک گذاشتن مباحث مربوط به بیانیه گام دوم یک اقدام بسیار دقیق و درست است؛ چرا که بیانیه باید مثل باران ملایم و حیات بخش دائم بر ذهنیت جامعه ما ببارد.

وی اضافه کرد: صحبت از بیانیه گام دوم یک کار شکلی و مقطعی نیست بلکه عمیق و راهبردی بوده و نگاهی که بر فضای عمومی این بیانیه نورانی حاکم است سخن از تغییر مسیر تاریخ دارد و کاملا ما را در چنین محیطی قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید به این بیانیه در تراز خودش نگاه کنیم اگر چه به لحاظ ظاهری بسیار روان و راحتی ویژه خودش را دارد اما لایه های تودرتو و نقطه‌های عمیق فراوانی دارد که نیازمند نگاهی عالمانه و اجتهادی است که این سند فقه سیاسی شیعه را که منشور سیاسی فقهی عصر ما است را قدر بدانیم و فرهیختگان و اهل نظر به وظیفه تاریخی خود به شایستگی عمل کنند و زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند که مخاطبان اصلی یعنی جوانان کاملاً به آن مرتبط شوند. 

علی اکبری گفت: آنچه که در باب ساختار بیانیه گام دوم مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد و در یک نگاه آنچه نقطه مرکزی و اصلی و بسیار حساس بیانیه عبارت است از یک کلمه، "امید" و به پیوست آن کلمه "مامی‌توانیم" که وقتی به آن دقت می کنیم از آغاز تا انجام بیانیه آنچه که جلوه ویژه‌ای دارد امید صادق است که مبتنی بر یک نگاه عمیق و مبتنی بر سنت‌های الهی و هماهنگ با ظرفیت‌هایی فوق‌العاده که ما در این زمان از آن بهره‌مند هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: از کلمه امید جمله "ما می‌توانیم" استخراج می‌شود که هم گذشته ما را ترسیم می‌کند و هم شرایط فعلی ما را متفاوت می‌کند و هم مسیر آینده را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه اخیرا که گروه‌های پژوهشی و بخش‌های علمی به بیانیه دقیق شدند بیشتر به نعمت آن پی می برند، گفت: نکته مهم این است که این بیانیه برای این که حقش ادا بشود هم باید به گفتمان عمومی و جاری در جامعه تبدیل شود و هم باید تبدیل به برنامه شده یعنی هم باید بر روی بیانیه کار گفتمانی هنرمندانه دقیق و وسیع و هم ملایم و اقناعی انجام شود و در نیز کنارش باید تبدیل به برنامه شده که در این رابطه بعضی افراد مسئولیت‌هایشان بیشتر و بعضی کمتر اما مسئولیت آن همگانی است.

وی افزود: آنچه که از ساختار کلان بیانیه احصا می‌شود قالبی است که در سه بسته هفت تایی در بیانیه با آن مواجه هستیم که ذیل آن منظومه فراگیر است که از اندیشه رهبر عالیقدر و امام عظیم الشأن نشات می‌گیرد.

حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: در وهله اول دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در بیانیه احساس شده است که عبارتند از تضمین ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و زیرساخت‌های اقتصادی، به اوج رساندن مشارکت مردم در مسائل سیاسی و اجتماعی، ارتقا بینش مردم، ارتقا شگفت آور بینش سیاسی مردم و نگاه آنها به مسائل بین‌المللی، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و برجستگی روزافزون نماد ایستادگی و باشکوه و افتخار آمیز در برابر قلدران و مستکبران جهان.

وی بابیان اینکه این دست آورده‌های بزرگی است که از رهگذار انقلاب کبیر اسلامی عاید مردم ایران و بسیاری از ملت‌های منطقه و جهان از آن بهره‌مند شده‌اند، هفت ظرفیت راهبردی مطرح در بیانیه گام دوم را اینگونه بیان کرد: شعارهای جهانی و زنده انقلاب اسلامی، قابلیت طی شدن فاصله بین باید ها و واقعیت ها توسط جمهوری اسلامی، نگاه و روحیه انقلابی، عمل و مدیریت جهادی، تجربه ها و عبرتهای گذشته، نیروی انسانی مستعد کارآمد، اصیل دینی و ایرانی، فهرست طولانی فرصت‌های مادی کشور.

علی اکبری هفت ماموریت بیانیه گام دوم را عبارت از علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، روابطه خارجی مرزبندی با دشمنان و سبک زندگی دانست و گفت: ما همواره در قبال این سه هفتگانه وظیفه حفظ داریم، باید دستاوردها را حفاظت کرد و در بخش ظرفیت‌ها باید آنها را خوب شناخت و تقویت کرد. در محور مأموریت‌ها هم وظیفه ما تحقق آنها در صحنه جامع و عینیت بخشیدن به آنها است.

امام جمعه موقت تهران بابیان اینکه کار ما در محور گفتمان‌سازی، کار ترویجی است، گفت: به دلیل اینکه جنگ روایت‌ها است و در میدان جنگ فراگیر روایت‌ها نکته بیانیه این است که درست در وقت نیاز نگاه عالمانه، آرمانگرایانه و استوار از انقلاب اسلامی ارائه شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین کار بینشی، بسیار اساسی است و تبدیل بیانیه به گفتمان واقعاً باید مباحثه شود و افرادی که اهل نظر هستند راهنمایی کنند که چگونه بیانیه به گفتمان غالب و فراگیر تبدیل بشود.

وی با بیان اینکه نکته دوم هم تبدیل شدن بیانیه به برنامه است و ما به هم اندیشی و همفکری در همه بخش‌ها نیاز داریم، گفت: از جمله این همفکری‌ها همین همایش علمی است که در آن حضور داریم. در ذیل این هم‌اندیشی و کار جمعی باید به تبدیل شدن بیانیه به برنامه هم‌فکری کنیم و همه حوزه ها باید بیانیه را به عنوان سند مبنای خودشان تبیین کنند و همه باید با متن پژوهی، متون مربوط خودشان را از آن استخراج کنند و آن را در کارهای خود جاسازی کنند.

وی با اشاره به هفتگانه‌ها گفت: نیروهای مسلح می‌تواند یک متن پژوهشی در این سه هفتگانه انجام داده و حداقل ۱۰۰ سر فصل از آن را استخراج و تبیین کنند، این کار باعث می‌شود بیانیه در محیط زیست ما جریان پیدا کند.

وی با بیان اینکه نقطه اتصال بین دستاوردها و ماموریت‌ها، ظرفیت‌هایی هستند که مجموعه  عنایات و الطاف الهی را به ما نشان می‌دهد که می توانیم با نگاه به آنها مأموریت‌های پیش رو را جامع عمل بپوشانیم، گفت: توجه شود که بیانیه گام دوم، فشرده‌سازی مطالب تفصیلی است که ایشان در جاهای دیگر ارائه کرده‌اند. ضمن اینکه فراموش نکنیم که بیانیه توجه ویژه به جوانان کرده است که به حمدالله ارتش جمهوری اسلامی در نیروی کار که تاثیرگذاری نیروی کلان اجتماعی دارند دستش پر است و پتانسیل کم نظیری در محور جوانان دارد و حضور سربازان برای گذراندن دوره خدمت یک دوره طلایی است باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور یادآور شد: اتفاق خوب در حال وقوع، روحیه تمدن سازی در نظام انقلابی است. کلمه نظام انقلابی یک کلمه ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب است، چرا که در ادبیات رایج بین نظام و انقلاب ترکیب قائل نیستند اما اینجا به خاطر آرمان های بسیار بزرگی که ما و نهضت اسلامی پیش رو داریم و درنهایت متصل به طلوع خورشید ولایت می شوند بر آن تاکید شده است.

وی افزود: این انقلاب همچنان ادامه دارد و نظام برخاسته از انقلاب با حفظ طراوت خود است که می‌تواند مسیر را ادامه دهد

حاج علی اکبری ادامه داد: نظام انقلابی در مسیر تمدن سازی است که زیرساخت آن عبارت از سلول‌های جامعه انقلابی که هدف نهایی تمام این تحولات هم محسوب می‌شود، است؛ یعنی آحاد انسان‌ها باید در یک چرخه سه‌گانه خود را برای خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن سازی را آماده کنند.

وی اظهار کرد: رهبری انقلاب روی تمدن سازی و تمدن نوین اسلامی با یک عنایت بیشتری می پردازند که خیلی شوق انگیز است.

وی با اشاره به سخنان رهبری در مورد اربعین گفت: اربعین معجزه زمان ما است که از منظر رهبر معظم انقلاب نقش تمدن‌سازی اربعین حسینی مورد توجه قرار می‌گیرد و همیشه این موضوع را تاکید می‌کنند که چقدر موضوع مهمی برای رفتن به سمت تمدن اسلامی است.

حاج علی اکبری با بیان اینکه در هفتگانه ماموریت‌ها دومین مسئله معنویت و اخلاق است، گفت: رهبر عزیزمان یک تعبیر بسیار جذابی دارند و می‌گویند اگر می‌خواهید اهمیت معنویت و اخلاق را بدانید این است که اگر معنویت و اخلاق باشد اما اگر جامعه در حوزه‌های مادی به جای نرسد می‌تواند بهشت را تجربه کند اما اگر در معنویت و اخلاق به ترازی نرسید اما به بخش‌های دیگر موفق شویم آنجا جهنم درست می‌شود.

وی ادامه داد:  به واسطه نداشتن معنویت و اخلاق ملاحظه می‌کنید که غربی‌ها چه روزی و روزگاری دارند و چه آینده‌ای برای بشریت درست می‌کنند.

وی با تاکید بر معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم گفت: برخی می‌گویند می‌خواهید مردم را به زور به بهشت ببرید، که در این ارتباط رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم تصریح می‌کنند که ما باید زمینه‌ها را برای ورود مردم به بهشت فراهم کنیم و با کسانی که می‌خواهند مردم را به جهنم بفرستند مقابله هوشمندانه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز