خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کانزاس آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

مسیر دیپلماسی هم چنان باز است/ صلح نیازمند شجاعت بیشتری نسبت به جنگ است/ مردم آمریکا خواهان راه‌حل مسالمت‌آمیز در مورد تهران هستند/ اروپا دریافته تعامل مفیدتر از فروپاشی حاکمیت در ایران است

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۱۴۲

استاد علوم سیاسی دانشگاه کانزاس، بر لزوم استفاده از راه حل دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: من معتقدم اروپا به ویژه ماکرون دریافته است تعامل با ایران بسیار مفیدتر از فشار بر ایران برای انزوا و فروپاشی حاکمیت ایران است.

مایکل وودریچ (MICHAEL WUTHRICH) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کانزاس آمریکا است. وی همچنین مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه کانزاس است. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خاورمیانه تحقیق و بررسی کرده است. وودریچ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا نظرات خود را پیرامون تنش در خاورمیانه بیان کرده است.

فکر نمی‌کنم کسی بخواهد با ایران وارد جنگ شود

این استاد دانشگاه گفت: تنش بسیار نگران‌کننده است اگرچه برخی از رهبران اظهارات تهدید‌آمیزی به کار می‌برند، اما فکر نمی‌کنم کسی بخواهد با ایران وارد جنگ شود، ایران نیز چنین چیزی را نمی‌خواهد.

سران ایران ترجیح می‌دهند صبر کنند تا ترامپ مقام خود را ترک کند

وی افزود: من حدس می زنم که رهبران ایران نمی‌خواهند وارد تعامل با ترامپ شوند، پیش‌بینی می‌کنم که بسیاری از سران ایران ترجیح می‌دهند صبر کنند تا ترامپ از طریق انتخابات یا استیضاح، مقام خود را ترک کند تا با مقام‌های آمریکایی جدید مذاکرات موفقی داشته باشند.

استاد دانشگاه کانزاس گفت: من فکر می‌کنم دولت ایران و رهبری ایران احتمالاً نسبت به دولت ترامپ احساس خشم زیادی می‌کنند، این اتفاق در سال ۱۹۸۱ نیز رخ داد؛ کارتر از سمت خود کنار رفت و ریگان رئیس‌جمهور شد و بعد از آن روابط آمریکا با جهان تغییر کرد. من فکر می‌کنم استراتژی اصلی طرف ایرانی صبر کردن تا روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده است که بتواننند با او به دیپلماسی بهتر و اصولی‌تری دست یابند. 

فشار حداکثری باعث افزایش تنش‌ها شده است

مردم آمریکا خواهان راه حل مسالمت‌آمیز در مورد ایران هستند

وی در ادامه بر ناکارآمدی فشار حداکثری بر ایران تاکید کرد و گفت:  فشار حداکثری باعث افزایش تنش‌ها شده است. افرادی در دولت ایالات متحده وجود دارند که تصور می‌کنند این فشار باعث می‌شود که ما شاهد فروپاشی حکومت ایران و یا انزوای کامل ایران باشیم این یک استراتژی خطرناک است.  من فکر نمی‌کنم این سیاست نه برای ایالات متحده ، نه ایران  و نه مردم ایران فایده‌ای داشته باشد. بسیاری از مردم ایالات متحده دوست دارند روشی دیپلماسی را از هر دو طرف ببینند.

اروپا دریافته است که تعامل با ایران مفیدتر از فشار بر تهران برای فروپاشی حاکمیت است

وودریچ در ادامه در مورد تلاش‌های اروپا و میانجی‌گری فرانسه گفت: من اطمینان ندارم این تلاش‌ها موفق باشد. ماکرون خواهان کسب یک موفقیت در عرصه بین‌المللی است. من معتقدم اروپا به ویژه ماکرون دریافته است تعامل با ایران بسیار مفیدتر از فشار بر ایران برای انزوا و فروپاشی حاکمیت ایران است.

مردم جهان درک می‌کنند که ایران برای حفظ غرور خود به اروپا و آمریکا هشدار می‌دهد

سران ایران و آمریکا در حال حاضر غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کنند

این استاد دانشگاه همچنین به روند کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد ایران در تلاش است تا کشورهای اروپایی را وادار به اجرای تعهدات خود کند، من نمی‌دانم که اگر ایران سعی کند تعهدات بیشتری را کاهش دهد چه اتفاقی می‌افتد. فکر می‌کنم بسیاری از مردم جهان درک می‌کنند که جمهوری اسلامی برای حفظ غرور خود از اهرم‌هایی استفاده می‌کند تا بتواند توافق بهتری کسب کند و همچنین به اروپا و آمریکا در مورد نابودی برجام هشدارهایی بدهد. سران ایران و آمریکا در حال حاضر غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کنند. من فکر می‌کنم تهدید در شرایط فعلی جواب نمی‌دهد.  

ترامپ روابط خوبی با اروپا ندارد

ترامپ دوست دارد با رهبرانی که او را تایید می‌کنند در تعامل باشد

وی در مورد روابط ترامپ با اروپا گفت: ترامپ اروپا را دوست ندارد او تمایل دارد تنها با رهبرانی کار کند که از وی انتقاد نکنند. 

ترامپ واقعا خواهان دیدار با روحانی است

وودریچ افزود: ترامپ واقعا می‌خواهد با روحانی دیدار کند. تمام تصمیم‌های او در این راستا است. او در واقع با نشستن با هیچ رهبری بر سر میز مذاکره مشکلی ندارد. 

ایران به راحتی می‌تواند یک توافق خوب از ترامپ بگیرد

ترامپ به پیروزی در سیاست خارجی نیاز دارد

استاد دانشگاه کانزاس تاکید کرد:  من فکر می‌کنم دولت ایران می‌تواند با ترامپ مذاکره کند. ایران به راحتی می‌تواند یک توافق خوب از آمریکا بگیرد. چرا که ترامپ برای اعتبار خود فقط خواهان یک توافق با ایران است که بگوید من این توافق را امضا کرده‌ام. ترامپ می‌خواهد بگوید من توانستم با ایران مذاکره کنم. ترامپ در حال حاضر به یک پیروزی در سیاست خارجی نیاز دارد.

خروج بولتون از کاخ سفید همه آمریکایی‌ها را خوشحال کرد

وی در ادامه در مورد تمایل ترامپ به جنگ گفت: ترامپ خواهان درگیری نظامی با ایران نیست. یکی از دلایلی که بولتون از کاخ سفید اخراج شد نیز همین موضوع بود. خروج بولتون همه آمریکایی‌ها را خوشحال کرد چرا که او ما را به جنگ با ایران می‌برد همین موضوع اختلاف اصلی وی با ترامپ بود.

 

فکر نمی‌کنم جنگی رخ دهد

 

میانجی‌ها تنش‌ها را کاهش دهند 

این استاد دانشگاه در مورد حمله به آرامکو گفت: حدس زدن در مورد عامل اصلی این حمله دشوار است. من معتقدم ایران تنها کشوری نیست که می‌تواند این اسلحه‌ها را در اختیار انصارالله گذاشته باشد. حدس زدن و تشخیص عامل اصلی سخت است. اما بزرگی و پیچیدگی این حمله و جایی که این موشک‌ها از آن شلیک شده است و سیاست‌های خصمانه عربستان علیه ایران می‌تواند اتهام علیه ایران را تقویت کند. اما هیچ چیزی مشخص نیست.

وودریچ هم چنین در مورد کره شمالی و اینکه ایران نمی‌خواهد مانند کره شمالی باشد، گفت: صادقانه بگویم مذاکرات کره شمالی با آمریکا خیلی هم بی‌نتیجه نبود. تنش میان آمریکا و کره شمالی تا حدی کاهش یافت. 

وی در مورد احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت: من فکر نمی‌کنم جنگی رخ دهد. هیچ کدام از طرفین جنگ را نمی‌خواهد من امیدوارم میانجی‌ها بتوانند تنش‌ها را کاهش دهند؛ چراکه تداوم این وضع خطرناک است. 

دیپلماسی تنها راه حل برای تنش‌های فعلی است

ایران و‌ آمریکا نسبت به هم بی‌اعتمادند

وودریچ بهترین راه را برای کاهش تنش‌ها مذاکره و گفت‌وگو دانست و گفت: به شدت امیدوارم که روابط آمریکا و ایران عادی شود. مردم آمریکا و ایران مشترکات زیادی دارند. اما ایران و آمریکا به یکدیگر اعتماد ندارند دو دولت از عدم اعتماد بزرگ به یکدیگر رنج می‌برند، من فکر می‌کنم تا زمانی که این دولت‌ها با یکدیگر گفت‌وگو نکنند نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند. در این جا لازم است که یکی از این دو طرف به دیگری اعتماد کند اما در شرایط پر تنش فعلی بعید می‌دانم کسی چنین خطری کند. 

صلح نیازمند شجاعت بیشتری نسبت به جنگ است

مسیر دیپلماسی هم چنان باز است

وی بر باز بودن مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو تاکید کرد و گفت: چه گزینه‌ای از دیپلماسی بهتر است؟ چه چیزی برای مردم ایران بهتر است؟ من فکر می‌کنم صلح نیازمند شجاعت بیشتری است نسبت به جنگ؛ چراکه برای صلح باید امتیازاتی داد و امتیازاتی گرفت. شاید مردم همیشه با دادن امتیاز موافق نباشند اما همیشه نمی‌شود همه امتیازات را از آن خود کرد و باید به این موضوع دقت کرد که اکنون هیچ گزینه‌ای غیر از دیپلماسی نمی‌تواند راه حل تنش‌های فعلی باشد تحریم‌ها تنها رنج مردم را بیشتر می‌کند. جنگ هم تنها نابودی بیشتر و رنج بیشتر را با خود به همراه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز