خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه نماز جمعه این هفته تهران:

انتخابات جشن سیاسی است/ اظهاراتی که بوی دوقطبی کردن می‌دهند را افشا می‌کنیم/ دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد تفرقه میان دو ملت ایران و عراق انجام دادند

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۴۳۳

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت:‌انتخابات جشن سیاسی است، جشنی که ۴۰ سال قبل و حتی پیش از آن طاغوتی‌ها اجازه آن را نمی‌دادند، ساواک لیست کسانی را که می‌خواستند نماینده شوند به نخست وزیر و او هم اسامی را به به شاه می‌داند، شاه هم هر کسی را که نمی‌خواست خط می‌کشید و مابقی وارد مجلس می‌شدند، برخی رای می دادند برخی نمی‌دادند، اصلا بهایی برای مردم قائل نبودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌السلام‌ احمد خاتمی در نماز جمعه امروز ۱۹ مهرماه ۹۸ که در دانشگاه تهران برگزار شد در خطبه اول خود با اشاره به سخنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه گفت: حضرت امیر تاکید دارد که بیش از نیاز خود طلب نکنید و از اشرافی‌گری دوری کنید.

وی با اشاره به آیات قرآن گفت: راهپیمایی اربعین جهان اسلام را معطر کرده و جهان اسلام عطر حسین(ع) را پیدا کرده است و این راهپیمایی در جهان بی‌نظیر است که مسیری بیش از ۸۰ کیلومتری را طی می کنند آنهم با مدیریت کاملا مردمی که از مصادیق تنظیم شعائر اسلامی است.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه راهپیمایی اربعین تنها راهپیمایی شیعی نیست، بلکه یک راهپیمایی بین المللی است و حب‌الحسین تنها مختص شیعیان نیست، گفت: در این راهپیمایی مسیحی، کلیمی و زرتشتی می‌آید و حب الحسین یجمعنا، محور وحدت ما حسین (ع) است.

خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران نیز با گرامی‌داشت سالگرد شهادت پنجمین شهید محراب آیت‌الله عطاء‌الله اشرفی اصفهانی و همچنین سالگرد تاسیس سازمان عقدیتی سیاسی ارتش گفت: به حق این نهاد، نهاد مبارکی بوده، هست و خواهد بود این نهاد خدم برکات زیادی برای کشور داشته داشته است.

وی با بیان  اینکه پنجم اسفند امسال یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین انتخابات میاندوره‌ای دوره پنچم خبرگان رهبری برگزار می‌شود که مساله مهمی بوده و طبیعی است که حال و هوای انتخاباتی و شور انتخاباتی آغاز شده باشد.

وی یادآور شد: انتخابات جشن سیاسی است، جشنی که ۴۰ سال قبل و حتی پیش از آن طاغوتی‌ها اجازه آن را نمی‌دادند، ساواک لیست کسانی را که می‌خواستند نماینده شوند به نخست وزیر و او هم اسامی را به  به شاه می‌داند، شاه هم هر کسی را که نمی‌خواست خط می‌کشید و مابقی وارد مجلس می شدند، برخی رای می دادند برخی نمی‌دادند، اصلا بهایی برای مردم قائل نبودند.

خاتمی با بیان اینکه به برکت پیروزی انقلاب این جشن اتفاق افتاده و نزدیک به ۴۰ بار مردم سرنوشت خود را رقم زده اند، بیان داشت: هر کس دلداده این انقلاب است باید برای حضور  باشکوه مردم باید تلاش کند؛ اینجا جای دعواهای جریانی و جناحی نیست اینجا پای آبروی نظام در میان است.

وی تاکید کرد: برای برگزاری انتخابات باشکوه همه از جمله مردم، مجریان، کاندیدا‌ها قانون‌مدار باشند؛ قانون شکنی و تحقیر قانون در شان هیچکس و در شان مسئولین نیست، ما نه اولین و نه اخرین کشوری هستیم که انتخابت برگذار می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه افزود: آیا در دنیا هر کس خودش را معرفی کرد برای انتخابات اسمش را می نویسند؟ مردم سالاری این نیست که بی حساب و کتاب اسم بنویسند، مردم به قانون اساسی رای دادند و قانون اساسی هم گفته است که شورا نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت ها را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اصول قانون اساسی گفت: تفسیر قانون به عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان تفسیرش از قانون نظارت استصوابی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برخی می‌گویند، چیز جدید است و قبلا نبوده؛ امام یک هیاتی را برای انتخابت دوره اول مجلس  انتخاب کردند و در آن نیز نظارت استصوابی انجام شد که مسعود رجوی خبیث را رد کرد.

وی تصریح کرد: از رفتار های ناپسند در آستانه انتخابات دو قطبی کردن جامعه است، دوقطبی کردنی که با آن رای بیاورند، به وضوح برخی اظهارات و ابلاغات بوی دو قطبی کردن می‌دهند که به وقش افشا می کنیم اما نکنید اگر مصلحت کشور را به مصلحت جناحتان ترجیح می‌دهید این کار را نکنید؛ دو قطبی کردن به نفع جامعه اسلامی نیست.

خاتمی با اشاره به اغتشاشات عراق در هفته‌های اخیر بیان کرد: نکته بعد در رابطه با عراق است که در اغتشاشات آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۶۰۰۰هزار زخمی داشت که بسیار ناگوار بود آنهم در کشور ی که دیر زمانی نیست از شر دیکتاتور خلاص شده است.

وی ادامه داد: نکته اول در این رابطه این است که خواسته‌ای که معترضین داشتند به تعبیر مسئولین از جمله نخست‌وزیر عراق خواسته حقی بود و اصل این اعتراضات ریشه به جایی داشت. نکته دوم این است که دشمنان مردم عراق سوار این موج شدند، چرا الان؟ چرا وقت دیگر نه؟

 خاتمی با بیان اینکه دشمنان چهار هدف از این کار را دنبال می‌کردند، بیان کرد:  اول اینکه مردم بترسند و در اربعین شرکت نکنند که به فضل خدا بیش از  سه میلون نفر در سامانه سماح اسم نوشتند و بیش از هر سال در این مراسم حضور دارند.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: هدف دوم تفرقه بین دو ملت ایران و عراق است و به فرمونده رهبری انقلاب دو ملت ایران و عراق را، دو ملتی توصیف کردند که جان و دل آنها به یکدیگر متصل است دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد تفرقه میان دو ملت انجام دادند اما به لطف الهی نتوانستند و از این پس هم نخواهند توانست زیرا عامل اصلی پیونددهنده‌ی دو ملت ایران و عراق، ایمان به خداوند متعال و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام و عشق به امام حسین(ع) است.

وی افزود: سومین هدف دشمن نگرانی از پیوند خوردن ملت عراق با محور مقاومت است و چهارمین مورد انتقاد از بعضی مسئولین عراقی است که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادند و مقابل خواسته‌های آمریکا کوتاه نیامدند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه اغتشاشات سه ضلع اساسی داشت، گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس سه محور این اغتشاشات بودند به طوریکه رژیم صهیونیستی مردم را انقلابیون خواند.

وی اظهار کرد: رژیم‌های مرتجع عرب به خصوص عربستان نیز در این اغتشاشات نقش داشتند که بیش از ۷۰ درصد جوسازی‌های رسانه‌ای و مجازی توئیتری از عربستان بوده است و سومین ضلع این اعتراضات پسمانده های حزب بعث و تلویزیون العربیه که بهتر است بگویم العبریه، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و فضای مجازی آلوده بودند که آتش آن را افروختند.

خاتمی  گفت: در رابطه با لشکرکشی ترکیه به شمال سوریه با عملیات «چشمه صلح» باید بگویم که این کار ترکیه مشخصا تجاوز به حریم کشور سوریه بوده و موضع نظام در قبال آن موضعی ناصحانه است و توقف فوری حملات و خروج از خاک سوریه را می‌خواهیم و نصیحتم این است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در پایان تصریح کرد: عربستان به عنوان نوکر آمریکا حرف آن را شنید و در باتلاق افتاد، می‌خواست یک هفته‌ای کار یمن را تمام کند اما بعد از ۵ سال این یمنی‌ها هستند که دست بالا را دارند؛ ترکیه مراقب باشد که باتلاق جدید برای خودش ایجاد نکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز