خبرگزاری کار ایران

اژه‌ای در جلسه شورای عالی استان‌ها:

هرجا به مردم تکیه کردیم، بسیاری از مشکلات پیش نیامد/ هیچ فسادی از ما قابل پذیرش نیست

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۰۲۰

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: امروز یکی از مسائلی که ما در تحول قوه قضائیه به آن اهتمام داریم این است که برخی امور را با شوراها انجام دهیم. بسیار استقبال می‌کنیم و حتما می‌خواهیم با شوراها و شهرداری‌ها جلسه بگذاریم و از ظرفیت شوراها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز در جلسه شورای عالی استان‌ها گفت: امیدوارم این نشست‌ها و برخاست‌ها به نفع کشور و اسلام و مردم باشد و خداوند را از باب همه نعمت‌هایش شاکر هستم، هم نعمت جمهوری اسلامی و هم نعمت ولایت فقیه.

وی با تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: امیدوارم با عنایت پروردگار بتوانیم پاسدارن خوبی برای خون‌هایی که از صدر اسلام تا به حال ریخته شده است ، باشیم. اما امروز زمینه ای فراهم شده که خدمت داشته باشیم. سعی کنیم این فرصت خدمت‌رسانی را از دست ندهیم.

اژه‌ای گفت: در اسلام برای احترام به حقوق مردم و برای تکیه بر مردم بسیار عنایت شده است. ببینید چقدر در اسلام خدمت به مردم مهم است. چقدر روحیه تعاون مهم است. اسلام به اجتماعات چقدر توجه کرده است. چون توانی که در اجتماع وجود دارد در افراد وجود ندارد.

وی با اشاره به قانون اساسی گفت: این قانون هم به مشارکت مردم تاکید دارد و چقدر برای شرکت مردم در موضوعات اقتصادی و سیاسی و اداره جامعه تاکید کرده است. اقتصاد ما یک پایه آن این است که توسط مردم انجام شود. اهمیت مشارکت سیاسی مردم در سرنوشت خود دیگر نیاز به ذکر ندارد.

وی افزود: تجربه چهار دهه گذشته نشان می‌دهد هرجا به مردم تکیه کردیم بسیاری از مشکلات پیش نیامد و مشکلاتی که پیش آمد با کمک مردم حل شده است. کارهایی که با مردم انجام می‌شود کم‌هزینه است اما آنهایی که می‌خواهند با کمک دولتی انجام شود پیچیده می‌شود.

وی افزود: جنگ چگونه به سرانجام رسید و اداره شد؟ اگر مشارکت مردم نبود در جنگی که از شرق و غرب تحمیل شده بود امکان این وجود نداشت، بدون مردم و تنها با نیروهای مسلح جنگ را اداره کرد. اما استقلال خود را حفظ کردیم و ثابت شد متجاوز کیست و این به کمک مردم صورت گرفت.

اژه‌ای گفت: هرجا ما کاری را با مردم انجام دادیم کم هزینه بود هرجا خودمان کار کردیم یا انجام نشد یا با هزینه انجام شد. قانون اساسی به مشارکت مردم اشاره کرده است. می‌بینید چقدر این امر برجسته است. 

وی گفت: فتنه‌هایی که پیش آمد با چه کسی رفع شد. فتنه ۸۸ را چگونه رفع کردیم. این فتنه که از بیرون سرچشمه گرفت و برخی هم در داخل همراهی کردند مگر غیر از این بود که کار اصلی را حضور مردم در ۹ دی انجام داد؟

وی خاطرنشان کرد: وقتی جنگ شد و گروه‌های داخلی هم جنگ‌های داخلی راه انداختند، ما که آن موقع وزارت اطلاعات نداشتیم. اطلاعات منسجم سپاه را که نداشتیم. همین مردم بودند که جمع شدند و هرکدام به میدان آمدند و همزمان با یک جنگ داخلی و خارجی مبارزه کردند.

اژه‌ای گفت: ما امروز هم همین قانون اساسی جلوی چشممان است. اگر به مردم و فکر و حقوق آنها احترام گذاشتیم، از مردم برای حل مشکلات کشور استفاده کردیم موفق خواهیم شد. ما با کمک مردم می‌توانیم تحریم را دور بزنیم و می‌توانیم با مردم و با هدایت مسئولان از تحریم‌ها سربلند بیرون بیاییم البته که آنها از عبارت فلج‌کننده استفاده می‌کردند  اما می‌بینیم با کمک مردم این مشکلات حل شده و از این به بعد هم حل می‌شود.

وی گفت: ثابت شد مردم ایران هشیار و وقت‌شناس هستند و ثابت کردند که می‌توانند و این شعار نیست و ثابت کردند در بعضی از شاخصه‌ها در رده‌های قابل قبول قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تحریم متعلق به امروز نیست، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران نفوذ کلامش بیشتر است یا یک سال قبل یا چهل سال قبل؟ امروز نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه اگر بالاترین نباشد اما قطعا یک قدرت برتر است.

وی گفت: ما دو شاخص مهم داشتیم یکی اطاعت از ولی فقیه و دیگری تکیه بر مردم و این دو بود که جمهوری اسلامی را به اینجا رساند و در آینده هم می‌تواند راهی برای حل مشکلات آینده باشد.

وی با اشاره به موضوع جلسه گفت: شوراها بسیار جایگاه مهمی در قانون اساسی ما دارد و ما به این میزان از اهمیتی که به شوراها داده شده عنایت لازم را نداشتیم.

وی با اشاره به اظهارات الویری گفت: قبلا بعضی امور دولت‌ها مکلف بودند اما در برنامه ششم مجاز شمرده شدند. مهمترین عاملی که هر دستگاه و نهادی را در جهت موثر واقع شدنش و توسعه و پیشرفتش کمک می‌کند، کارکرد اوست.

وی گفت: اگر شوراها در جایگاه قانون اساسی نیست، اگر خود را تقویت نکرده است آیا منشا آن دیگران هستند یا خودمان یا هردو. شما این آسیب شناسی را کردید؟ کارکرد هر دستگاه مهمترین عامل است. اگر معتقد هستیم این نهاد آن جایگاه را ندارد به خودمان هم برگردیم.

وی افزود: امروز یکی از مسائلی که ما در تحول قوه قضائیه به آن اهتمام داریم این است که برخی امور را با شوراها انجام دهیم. بسیار استقبال می‌کنیم و حتما می‌خواهیم با شوراها و شهرداری‌ها جلسه بگذاریم و از ظرفیت شوراها استفاده کنیم.

اژه‌ای گفت: تا این لحظه برداشت من از مجموعه کارهایمان این است که تعدادی آسیب می‌بینم که اگر عرض من درست باشد باید آن را درست کنیم. یکی این است که چون می‌خواهیم، شهر را اداره کنیم نیاز به بودجه داریم. اما آیا بودجه به هر کیفیت و از هر طریق؟ اگر درآمدزایی برای ما اصل شد این آسیب‌زا است. در مقطعی در تهران شایعه شده بود پول بده در میدان ولی عصر برج بساز این یعنی پول اصل شده بود.

وی گفت: محیط زیست، آسایش مردم و... را تحت الشعاع پول در آورده بودند. وقتی جمع شد یک جا زیر پای ما را خالی می‌کند. این یک آسیب بود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در مقاطعی از زمان دیدم بعضی از قوانین مربوط به شهرداری گفتند مربوط به سال‌های گذشته است و بحث قوانین متناسب با زنان مطرح شد. یکی از مسئولان وقت، به من گفت اگر قانون وضع شود ما نمی‌توانیم هر کاری که می‌خواهیم، بکنیم و این همان آسیب است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از آسیب‌ها درمورد اختلافات است. در برخی مقاطع اختلافات سنگینی بود. یکی از مسائلی که لطمه می‌زند اختلافات است که اگر در کشور باشد به کشور آسیب می‌زند و اگر در قوا باشد، به آن قوا لطمه می‌زند. اما امروز اختلافی نیست. بنده در دوره اخیر حداقل چیزی از اختلافات نشنیدم و این رفع شد و باید، به دنبال این باشیم که تکرار نشود. این مردم انتخاب می‌کنند که چه کسی عضو شورا باشد. کسی که می‌خواهد شهرها را اداره کند باید از آگاهی و تجربه برخوردار باشد اگر اینطور نبود چگونه خواهد شد؟ آسیب دیگر که باید به آن توجه کنیم این است که ما از امکانات و جایگاه شورا خواستیم در جهت رسیدن به مقاصد دیگری استفاده کنیم. گاهی از امکانات شهرداری و شوراها نخواستم در محدوده خود به شهر خدمت‌رسانی کنیم بلکه خواستیم به مقاصد دیگری توجه کنیم که این هم لطمه می‌زند.

اژه‌ای گفت: چهل سال یکی از کارهای مستقیم من مبارزه با فساد بوده است. بر خلاف اینکه می‌گویند همه فاسد هستند، اینگونه نیست. امروز فساد نیست. خیلی از ما هم کمک می‌کنیم به آن احساسی که گویی همه فاسد هستند. اکثر مدیران ما فاسد نیستند و پاک هستند. امروز در جمهوری اسلامی فساد سیستماتیک نیست. اما فساد است؟ بله. کم است یا زیاد؟ حتی اگر کم باشد، در جمهوری اسلامی زیاد است. هیچ فسادی از ما و از هیچ کس قابل پذیرش نیست و ما می‌خواهیم با خودمان بسنجیم. کم آن هم خیلی زیاد است. خیلی چیزهایی که در کشور ما به عنوان فساد تعریف شده و برای آن مجازات تعیین شده در خیلی از کشورها فساد نیست، ما نمی‌خواهیم خود را با دیگران بسنجیم.

وی گفت: هر دستگاهی باید خودش با مفاسد برخورد کند. آیا شهرداری حراست و بازرسی و نظارت دارد یا ندارد؟ در هر دستگاهی نظارت و حراست برای چیست؟ کلی بودجه برای حراست‌ها برای چیست؟ ببینیم حراست‌ها طی این سال‌ها در دستگاه‌ها چه کرده‌اند. اگر این حراست‌ها ورود کنند اصلا موضوعی به قوه قضائیه نمی‌رسد.

معاون قوه قصاییه گفت: الان این پرونده‌هایی که تشکیل شده ببینید چه تعداد محکوم قطعی شده‌اند. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ آمار خیلی در شورای شهرها بالا بود این را باید، فکری کنیم وگرنه لطمه می‌زنیم. شورا می‌تواند طرح و لایحه به مجلس ببرد و می توانند تصمیماتی بگیرند. از این ظرفیت‌ها باید نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به اظهارات الویری گفت: ما بنایمان این است، با دستگاه‌ها گفت‌وگو کنیم. قانون رشوه و اختلاس مصوبه سال ۶۷ است. البته اصلاحاتی صورت گرفته اما مواد آن تغییر نکرده است. ممکن است بگوییم این قانون بعد از آن سال‌ها باید عوض شود اما این قانون حتی برای کمک به مجرم هم مسائلی را دیده است.

اژه‌ای با اشاره به موادی از قانون گفت: چهار مجازات در نظر گرفته شده است. حبس، مجازات نقدی، شلاق و انفصال. این قانون است و به نفع مردم است چون می‌خواسته هیچ مدیری دستش به اخذ رشوه دراز نشود. آنچه در برخی شوراها و جاهای دیگر انجام شد خیلی زشت بود.

وی ادامه داد: از طرف قوه قضائیه اعلام می‌کنم هر اقدامی به نفع مردم و کشور است، اگر جایی نیاز به قانون است و اگر جایی لازم است کمک فکری کنیم آماده هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز