خبرگزاری کار ایران

پورمختار در جریان سوال از ظریف:

بر اساس گزارش‌های واصله عملکرد سفارتخانه‌ها در تحقق اهداف اقتصادی بسیار ضعیف بوده است

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۱۴۴

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید نقش سفارتخانه‌ها در تحقق اهداف اقتصادی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدعلی پورمختار در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه،۱۴ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از وزیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: توضیحات آقای ظریف در نشست علنی امروز بسیار کلی بود، ایشان در تمام صحبت‌های خود تنها ۳ خبر جدید اقتصادی دادند اما باید توضیح داده شود که چه اقدامات عملی برای توسعه اقتصادی صورت گرفته و چه توافقاتی انجام شده است، آیا وزارت خارجه به قرارداد مشخص اقتصادی رسیده است؟

نماینده مردم بهار و  در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر امور خارجه در صحن علنی از ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی خبر داد اما این پایگاه مربوط به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی در کشورهای خارجی بوده در حالی که بحث اصلی ما ایجاد اطلاعات برای سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در داخل کشور است زیرا این مسئله در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی بیان کرد: از دو سال پیش موضوع احیای معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه مطرح شد، حال سوال پیش می‌آید که آیا این معاونت عملکردی داشته است؟ البته صحبت‌های وزیر خارجه نشان می‌دهد که این معاونت به توفیقات لازم دست پیدا نکرده است. این سوال باید جواب داده شود که مشخصا برای جلب و جذب سرمایه‌گذاران خارجی چه اقداماتی صورت گرفته، در شرایط کنونی شاهد تبلیغات سنگین دشمنان علیه ایران و ناامن نشان دادن کشور هستیم که در این رابطه قطعا وظیفه وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها بسیار بیشتر است، حال سوال پیش می آید که این دستگاه‌ها چه اقداماتی برای خنثی کردن تلاش‌های دشمنان و جذب سرمایه‌گذاران خارجی از جمله ایرانیان مقیم خارج و شرکت‌های دیگر صورت داده‌اند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: این سوال باید پاسخ داده شود که نقش سفارتخانه‌ها در تحقق اهداف اقتصادی چه بوده است زیرا بر اساس گزارش‌های واصله عملکرد سفارتخانه‌ها بسیار ضعیف بوده و عملا غیر فعال بوده‌اند و در بسیاری از موارد ایرانیان مقیم خارج از عملکرد سفارتخانه‌ها شکایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در بحث همکاری‌های اقتصادی، وزیر خارجه اعلام کرد که برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه پیمان‌ها به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ابلاغ کرده است که این برنامه قرار بود از ابتدای سال۹۷ اجرایی شود. بر اساس این برنامه قرار بود که کشور اقدام به جذب ۱۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی، ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی، کسب رتبه ۵ توسعه صادرات محصولات دانش بنیان، ۵۶میلیارد دلار توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، ۲۰میلیون دلار اجرای پروژه‌های عمرانی با سرمایه‌گذاری خارجی و کاهش نرخ ریسک کند. حال وزیر خارجه باید نسبت به میزان تحقق این برنامه‌ها توضیحات لازم را ارائه کند.

نماینده مردم کبودر آهنگ گفت:وزیر امور خارجه در آبان ماه سال ۹۷ در نامه‌ای اعلام کرد که برنامه پیمان‌ها را برای تقویت سفارتخانه‌ها جهت هماهنگی‌های اقتصادی میان ایران و کشورهای خارجی ابلاغ کرده است اما تاکنون گزارشی در رابطه با نتایج این مسئله ارائه نشده است البته وزارت خارجه مسئول انعقاد قراردادها نیست در حالی که سفارتخانه‌ها باید در جهت تسهیل‌گری و شناسایی سرمایه‌گذاران خارجی اقدامات لازم را صورت دهند از این رو توقع می‌رفت وزیر خارجه اعلام کند که چه تعداد سرمایه‌گذار در کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چه تعداد قرارداد میان شرکت‌های خارجی با طرف‌های ایرانی منعقد شده است حال این موضوع باید گفته شود که اگر در این مسیر وزارتخانه‌های دیگر به وظایف خود برای تحقق این اهداف عمل نمی‌کنند، مجلس با آنها برخورد کند.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل ارتقاء جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل است، در شرایط کنونی در بین مردم مسائل و موضوعات مختلفی مطرح می‌شود، یکی از این موضوعات بحث شعار ارتقاء و عزت پاسپورت ایرانی است. در این رابطه باید گفته شود که ما در چه وضعیتی قرار داریم زیرا بر اساس گزارش‌ها در شرایط کنونی شاهد کاهش روابط و ضعف روابط با کشورهای شرق آسیا از جمله چین هستیم، البته این موضوع با رهنمودهای رهبری و حضور دکتر لاریجانی در این کشور رفع شود اما در این رابطه دلخوری‌هایی از شما وجود داشت.

این عضو  کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث روابط ایران با کشورهای آمریکا لاتین نیز به رغم روابط گسترده در سال‌های طولانی، امروز ارتباطاتمان به حداقل رسیده، همچنین در رابطه با روابط کشورمان با کشورهای استقلال یافته شوروی نیز مشکلات زیادی وجود دارد.

وی در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه ادامه داد: متأسفانه شما تمام وقت خود را برای برجام گذاشته‌اید اما در این میان سفارتخانه‌ها به وظایفشان عمل نمی‌کنند، از این رو فلسفه فعالیت و حضور سفرا در تشکیل سفارتخانه‌ها، تسهیل روابط میان کشورها است، حال اگر از سفارتخانه‌ها نتیجه‌ ای به دست نمی‌آید بهتر است که بسته شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: از طرف دیگر متأسفانه سفارتخانه‌ها به وظایف خود در دفاع از کشور و مقامات جمهوری اسلامی به خوبی عمل نمی‌کنند به طور مثال در شرایط فعلی فرانسه به پایگاه منافقین تبدیل شده و شاهد بودیم آنها در زمان حضور رئیس جمهور بسیار فعالیت داشتند، حال وزارت خارجه باید پاسخ دهد که چه اقداماتی برای مقابله با این مسائل انجام داده است. همچنین سال گذشته شاهد اخراج دو دیپلمات بی‌گناه از کشور هلند بودیم، کشوری که از منافقین دفاع می‌کند اما وزارت خارجه تنها به اعتراض کفایت کرد از این رو دستگاه دیپلماسی باید در راستای اقدام متقابل حرکت می‌کرد.

وی ادامه داد: دشمنان جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر اقدامات بسیاری را علیه ایران انجام داده‌اند و عملاً جنگ روانی را به راه انداخته‌‌اند، حال وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های کشورمان باید در راستای خنثی کردن این اقدامات و شفاف‌سازی عملکرد کشورمان و رفع تشویش اذهان مقامت و مردم کشورهای خارجی اقدام کنند که در این رابطه ضعف بسیاری وجود دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز